Ponad połowa młodych Polaków obawia się wybuchu III wojny światowej

58,1 proc. młodych Polaków obawia się wybuchu III wojny światowej – wynika z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH dla projektu ENTR (działającego przy Onecie). Blisko co piąty respondent deklaruje silny niepokój, a niemal 40 proc. – umiarkowany. Jedynie 8,4 proc. badanych twierdzi, że nie odczuwa żadnych obaw w związku z możliwym konfliktem zbrojnym na skalę światową.
Mimo że wojna należy do przeszłości, temat II wojny światowej wciąż silnie rezonuje w świadomości młodych ludzi. Aż 78,5 proc. badanych wykazuje zainteresowanie tym okresem – w tym 39,7 proc. deklaruje duże zaangażowanie. Tylko 6,7 proc. młodych przyznaje, że temat ich zupełnie nie interesuje.
Najczęściej wskazywanymi emocjami związanymi z II wojną światową były:
-
współczucie – 51,9 proc.,
-
strach – 37,9 proc.,
-
niedowierzanie – 36,9 proc.
Nie brakowało również odczuć takich jak poczucie krzywdy (29,6 proc.), złość (29,2 proc.) czy żal do agresorów (26,6 proc.). Duma z polskiej historii wojennej była wskazywana rzadziej – tylko przez 16,7 proc. uczestników badania.
Młodzi cenią wiedzę historyczną
Zdecydowana większość młodych Polaków uważa, że wiedza historyczna jest niezbędna, by zrozumieć współczesne procesy:
-
60 proc. uważa ją za kluczową dla rozumienia świata,
-
niemal połowa wskazuje, że historia pomaga unikać błędów przeszłości,
-
40,3 proc. widzi w niej źródło wiedzy o kulturze innych narodów.
Zaledwie 2,5 proc. respondentów nie widzi sensu w poznawaniu historii.
Codzienne życie i losy jednostek bardziej interesujące niż strategie i bitwy
Respondenci, pytani o to, co najbardziej interesuje ich w historii II wojny światowej, wskazywali przede wszystkim codzienne życie ludzi w tamtym czasie oraz losy prześladowanych, a nie militaria czy strategię. To dowód na to, że młodzi poszukują w historii ludzkiego wymiaru, a nie tylko faktografii.
Metodologia
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-16 kwietnia 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview), na reprezentatywnej grupie 1019 Polaków w wieku 18-25 lat.
Skomentuj artykuł