Restauracja i kawiarnie otwarte od poniedziałku
Od 18 maja będziemy mogli zjeść w restauracji, kawiarni, barze, a także w centrum handlowym (w wydzielonej przestrzeni gastronomicznej).
Ważne! Gość będzie mógł zjeść posiłek zarówno na sali, w środku, jak i w ogródku restauracyjnym.
Pełne otwarcie branży gastronomicznej musi odbyć się pod warunkiem przestrzegania ścisłych wytycznych sanitarnych, które zapewnią bezpieczeństwo i obsłudze, i klientom. Zasady te zostały określone podczas konsultacji z przedstawicielami poszczególnych branż - przekazał na konferencji prasowej powiedział Mateusz Morawiecki. Zachęcał też, aby lokale otwierały ogródki. "Na świeżym powietrzu, jak mówią nam epidemiolodzy, jest bezpieczniej - tam, gdzie można, w taki sposób będą funkcjonowały te lokale gastronomiczne" - podkreślał.
Wśród wymogów i zaleceń dla gastronomii są m.in.:
- limit osób w lokalu (na 1 osobę musi przypadać co najmniej 4 m2);
- dezynfekcja stolika po każdym kliencie;
- zachowanie 2 m odległości między stolikami. Ważne! Blaty mogą być odsunięte od siebie o 1 m pod warunkiem, że stoliki oddzieli się dodatkowo przegrodami o wysokości minimum 1 m ponad blat stolika;
- zachowanie dystansu 1,5 m od gości siedzących przy osobnych stolikach;
- noszenie maseczek oraz rękawiczek przez kucharzy oraz obsługę lokalu gastronomicznego. Ważne! Goście restauracji mogą zdjąć maseczki, jeśli siedzą już przy stolikach.
Zasady bezpieczeństwa w gastronomii ⤵️ pic.twitter.com/UfZ08nySP5
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) May 13, 2020
Na stronie rządu znalazły się szczegółowe wytyczne dotyczące gastronomii:
Jeśli zarządzasz punktem gastronomicznym, sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom. Zgodnie z wytycznymi, które rząd opracował wraz z Głównym Inspektorem Sannitarnym, pamiętaj:
- Zapewnij osobom zatrudnionym rękawiczki bądź płyny do dezynfekcji rąk.
- Zapewnij odpowiednie odległości między klientami - w razie potrzeby wyłącz część stolików z użytkowania.
- Dezynfekuj stoliki i powierzchnie wspólne.
- Zwróć szczególną uwagę na restrykcyjne zachowywanie zasad higieny.
Cel wdrażanych procedur:
- Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa dla pracowników i klientów restauracji, kawiarni, strefa gastronomiczna (food court) i innych lokali, gdzie świadczone są usługi gastronomiczne.
- Minimalizacja ryzyka zakażenia klientów oraz innych osób z zewnątrz, w tym dostawców.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie restauracji w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego
Wytyczne zostały podzielone na cztery części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników.
- Zapewnienie bezpieczeństwa klientów.
- Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u klienta zakażenia koronawirusem.
Więcej na: gov.pl/web/rozwoj/gastronomia


Skomentuj artykuł