Sukces polskiej młodzieży w konkursie kreatywności

Sukces polskiej młodzieży w konkursie kreatywności
(fot. Foter / CC BY-SA)
5 lat temu
PAP / kn

Dziewięć medali, w tym pięć złotych, zdobyły zespoły polskich dzieci i młodzieży w 36. edycji międzynarodowego konkursu kreatywności Odyseja Umysłu, który 20-23 maja miał finały w East Lansing w USA. Laureaci to uczniowie i studenci m.in. z Gdyni i Łodzi.

Doroczny konkurs Odyseja Umysłu (Odyssey of the Mind) jest elementem programu edukacyjnego o tej samej nazwie. Po tym, jak program ten stworzył pod koniec lat 70. w USA dr C. Samuel Micklus, jest on organizowany przez fundację Odyssey of the Mind. W różnych krajach, w tym w Polsce, powstały fundacje odpowiedzialne za jego realizację na swoim terenie.
Program ma na celu rozwijanie zdolności twórczych i zachęcanie do kreatywnego rozwiązywania problemów. Co roku bierze w nim udział kilkadziesiąt tys. osób w różnych grupach wiekowych - od uczniów szkół podstawowych po studentów.
Polska edycja realizowana jest pod auspicjami fundacji Odyssey of the Mind Polska, z siedzibą w Gdańsku. Pierwszą krajową edycję konkursu zorganizowano w 1992 r. Od tamtego czasu w programie wzięło udział prawie 20 tys. polskich "Odyseuszy".
Międzynarodowe finały konkursów Odysei Umysłu odbywają się co roku w USA. W tegorocznych, w mieście East Lansing w stanie Michigan, wzięło udział ok. 8 tys. osób, które weszły w skład ponad 800 zespołów, m.in. z: z Chin, Indii, Japonii, Meksyku, Niemiec, Rosji, Szwajcarii, Wlk. Brytanii, USA i Polski - relacjonowała PAP w niedzielę rzeczniczka programu Odyseja Umysłu w Polsce Katarzyna Goch.
Polska reprezentacja liczyła aż 36 drużyn, w sumie ok. 300 osób - zwróciła uwagę Goch. Polacy wywalczyli w East Lansing, gdzie znajduje się kampus Michigan State University, w sumie dziewięć medali: pięć złotych, trzy srebrne i jeden brązowy.
Osobne medale przyznawane były za rozwiązywanie oddzielnych konkursowych "problemów", z uwzględnieniem podziału na grupy wiekowe.
Dwa złote medale zdobyli np. uczniowie tej samej szkoły - Ekologicznej Szkoły Społecznej z Rumi - jednak reprezentujący dwie różne grupy wiekowe, za rozwiązanie tego samego "problemu", określonego jako "techniczno-teatralny", a nazwanego: "przejściowe trudności techniczne". Chodziło o to, że grupa miała zaprezentować przedstawienie opowiadające o awarii technicznej, której naprawa wymaga ukończenia siedmiu różnych zadań. Musiały być one wykonane przez co najmniej trzy odmienne, skonstruowane przez zespół urządzenia, napędzane wyłącznie gumkami-recepturkami. Złoty medal za rozwiązanie tego samego problemu, jednak przez zespół z innej grupy wiekowej, otrzymali ponadto reprezentanci Laboratorium PRYZMAT z Gdańska.
Grupę z Ośrodka Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska nagrodzono z kolei złotym medalem za rozwiązanie problemu "Gra z puszką Pandory". Zespół miał przygotować własną adaptację historii o Puszce Pandory, ale w konwencji gier wideo. Podczas przedstawienia postać Gracza miała wziąć udział w zainspirowanej grecką legendą wielopoziomowej "grze" i "wypuścić w świat nadzieję", zwyciężając w ten sposób w całej rozgrywce.
Ponadto złoty medal otrzymała grupa z Politechniki Gdańskiej, w przypadku której problem był teatralny i nosił tytuł "Jak w starym kinie". Zespół miał za zadanie wymyślić i odegrać na scenie dowcipne przedstawienie, w którym pewien reżyser współcześnie produkuje oraz prezentuje film niemy - zabawny Czarny Charakter popełnia trzy niepoważne niecne występki, a drużyna gra na stworzonym przez siebie instrumencie.
Medale srebrne za rozwiązanie różnych problemów zdobyły: grupa z Uniwersytetu Wrocławskiego oraz dwa zespoły z III Liceum Ogólnokształcącego z Gdyni. Medal brązowy wywalczył zespół z Uniwersytetu Łódzkiego.
"Tegoroczny wynik Polaków jest najlepszym w blisko 25-letniej historii przedsięwzięcia w naszym kraju" - zaznaczyła Goch.
Celem edukacyjnego programu Odyseja Umysłu jest rozwój zdolności twórczych. Dzieci i młodzi ludzie uczeni są kreatywnego i krytycznego myślenia oraz angażowani w grupach w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych, czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów. "Odyseusze uczą się marzyć - odważnie i w oparciu o cele, myśleć - samodzielnie i nieszablonowo, i tworzyć - rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Zachęcamy ich, by działali w duchu innowacji, łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji, z otwartością na pomysły i opinie innych. Stawiamy przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów. Jesteśmy przekonani, że w dzisiejszych czasach warto kształcić inicjatorów, nie imitatorów; ryzykantów, nie replikantów; pomysłodawców, nie podwykonawców" - informuje Fundacja Odyssey of the Mind Polska.
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Sukces polskiej młodzieży w konkursie kreatywności
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.