Kierunki polityki oświatowej państwa: wychowanie do wartości i rozwój kompetencji

Kierunki polityki oświatowej państwa: wychowanie do wartości i rozwój kompetencji
(fot. depositphotos.com)
PAP / ms

Profilaktyka uzależnień, wychowanie do wartości, rozwijanie kompetencji cyfrowych, matematycznych, kreatywności oraz przedsiębiorczości, a także wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego - to kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.

Co roku - w czasie wakacji - minister edukacji narodowej ogłasza podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na nowy rok szkolny. Do wydania takiego dokumentu minister edukacji jest zobowiązana przepisami ustawy Prawo Oświatowe; wcześniej takie zobowiązanie wynikało z przepisów ustawy o systemie oświaty.

W piątek na stronie internetowej MEN opublikowano kierunki polityki oświatowej państwa ogłoszone przez ministra Dariusza Piontkowskiego.

Podstawowe działania

Podstawowe kierunki na rok szkolny 2019/2020, czyli działania priorytetowe, opisano w sześciu punktach:

DEON.PL POLECA

1) profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych;

2) wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych;

3) wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych;

4) rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów, rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego;

5) tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym

6) wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.

 

Kontrole w szkołach

W dokumencie minister określa również zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów. Wynika z nich, że MEN chce, by kontrole pracowników kuratoriów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dotyczyły: zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach oraz zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.

Kontrole w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe (branżowych szkołach I stopnia, technikach, szkołach policealnych) mają dotyczyć zgodności oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego.

Minister Piontkowski wyznaczył ponadto tematy ewaluacji w roku szkolnym 2019/2020. W dokumencie zaznaczono, że ewaluacje problemowe mają stanowić 60 proc. wszystkich ewaluacji w roku szkolnym.

Tematy ewaluacji

Ewaluacje problemowe w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych dotyczyć będą trzech tematów: "Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się", "Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji" i "Rodzice są partnerami przedszkola".

Ewaluacje problemowe w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży dotyczyć będą tematów: "Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne", "Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji", "Rodzice są partnerami szkoły lub placówki".

Resort edukacji zamierza monitorować m.in. realizację obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole, przechodzenie uczniów ze szkół ogólnodostępnych do szkół specjalnych, prowadzenie działalności innowacyjnej, kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych oraz wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kierunki polityki oświatowej państwa: wychowanie do wartości i rozwój kompetencji
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.