Dlaczego Jezus aż tak zbeształ swoich uczniów? Ta scena daje do myślenia

Fot. Tabitha Turner / Unsplash

Jezus stawia siedem przykrych pytań, które uświadamiają uczniom tkwienie w swoich wyobrażeniach i pozostawanie ślepymi na działanie Boga. „Czemu rozprawiacie... nie pojmujecie... nie rozumiecie... nie widzicie... nie słyszycie... nie pamiętacie... jeszcze nie rozumiecie...?”

Słowo na dziś (18 lutego 2025)

Z Ewangelii wg św. Marka:

DEON.PL POLECA

 

 

A uczniowie zapomnieli wziąć chlebów i tylko jeden mieli z sobą w łodzi. Wtedy im przykazał: «Uważajcie, strzeżcie się kwasu faryzeuszów i kwasu Heroda!». Oni zaczęli rozprawiać między sobą o tym, że nie mają chleba. Jezus zauważył to i rzekł im: «Czemu rozprawiacie o tym, że nie macie chleba? Jeszcze nie pojmujecie i nie rozumiecie, tak otępiały macie umysł? Macie oczy, a nie widzicie; macie uszy, a nie słyszycie? Nie pamiętacie, ile zebraliście koszów pełnych ułomków, kiedy połamałem pięć chlebów dla pięciu tysięcy?» Odpowiedzieli Mu: «Dwanaście». «A kiedy połamałem siedem chlebów dla czterech tysięcy, ile zebraliście koszów pełnych ułomków?» Odpowiedzieli: «Siedem». I rzekł im: «Jeszcze nie rozumiecie?»

Komentarz do Ewangelii (Mk 8,14-21)

Obraz: Jezus wraz z uczniami jest w łodzi, przeprawiając się ‘na drugą stronę’. Uczniowie są zagubieni. Posłucham ich rozmowy z Jezusem. Przyjrzę się ich trudnościom ze zrozumieniem znaczenia tego wszystkiego, co przeżywają. Zwrócę uwagę na swoje skojarzenia i odczucia.

Myśl: Rozmowa Jezusa z uczniami w trakcie przeprawy ‘na drugą stronę’ jest dosyć otwartą przyganą skierowaną do nich. Jezus stawia siedem przykrych pytań, które uświadamiają uczniom tkwienie w swoich wyobrażeniach i pozostawanie ślepymi na działanie Boga. „Czemu rozprawiacie... nie pojmujecie... nie rozumiecie... nie widzicie... nie słyszycie... nie pamiętacie... jeszcze nie rozumiecie...?” Uczniowie żyją bowiem kwasem faryzeuszy, a nie chlebem Pana. Jezus przez napomnienie nie zniechęca uczniów, ale wskazuje na to, żeby uświadomili sobie, o co mają Go prosić. „Kto bowiem nie wie, nie pragnie; kto nie pragnie, nie prosi, a kto nie prosi, nie otrzymuje”.

Emocja: Rozmowy uczniów. Mamy wiele opinii i dyskusji w Kościele. One jednak często świadczą o braku zrozumienia i sprzeniewierzania się nawet tych, którzy są mocni. Prawdy nie znajdujemy w dyskusjach, ale w nawróceniu, rozeznawaniu, pokorze i słuchaniu.

Wezwanie: Poproszę o łaskę dostrzegania swoich ograniczeń i ślepoty, zatwardziałości umysłu i serca. Podziękuję za tych, którzy pomagają mi pokonywać ograniczenia i słabości.

Jubileusz 2025: Poświęcę chwilę, aby przyjrzeć się swoim kontaktom z innymi. Kto w moim otoczeniu pomaga mi stawać w prawdzie, prowadzi do nawrócenia, motywuje do dobra? Podziękuję za nich.

DEON.PL POLECA


DEON.PL

Wcześniej duszpasterz akademicki w Opolu; duszpasterz polonijny i twórca Jezuickiego Ośrodka Milenijnego w Chicago; współpracownik L’Osservatore Romano, Studia Inigo, Posłańca Serca Jezusa i Radia Deon oraz Koordynator Modlitwy w drodze i jezuici.pl;

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Dlaczego Jezus aż tak zbeształ swoich uczniów? Ta scena daje do myślenia
Komentarze (2)
AS
~Antoni Szwed
19 lutego 2025, 20:46
Taki jest dzisiejszy post-chrześcijański świat. Nie rozumie on Chrystusa mimo że powszechnie wiadomo co się znajduje w Nowym Testamencie. Różni reformatorzy proponują nam nowe rozumienia Jego słów. Och, mówią, to było przed dwoma tysiącami lat. Od tego czasu świat bardzo się zmienił. Dobrze, zostawmy te Jego słowa jako szacowny zabytek historii, ale my teraz musimy dać nową, naszą wykładnię tych słów. Kościół trzeba wymyślić na nowo, stary jest już nieaktualny. I sądzą, że Pan Bóg się na to zgodzi, a jeśli nie, to uważają, że i tak zrobią po swojemu.
PR
~Ppp Rrr
18 lutego 2025, 12:55
Podstawowa zasada komunikacji: nadawca odpowiada za jakość przekazu. Jeśli nie został zrozumiany, to powinien powtórzyć w inny sposób, a nie zgłaszać pretensje. Z punktu widzenia Żydów sprzed 2000 lat Jezus mówił i robił rzeczy co najmniej dziwne, więc brak zrozumienia i dezorientacja są uzasadnione. Pozdrawiam.