(fot. Lightmash / flickr.com)
Hanna Karp / slo

"Na lekcji matmy z kolegą obejrzeliśmy kolejny film" - to korespondencja esemesowa dwunastolatka z ostatniej ławki do kolegi z trzeciej ławki w drugim rzędzie. Koledzy ściągnęli sobie filmik z YouTube i już przygotowali do oglądania kolejne na następne lekcje.

Wszystkie filmiki pochodzą z serii "śmieszne filmy" i chłopaki wykazują dużo samozaparcia, aby w czasie lekcji zapanować nad wybuchem śmiechu i dekonspiracją. Wielu rodziców byłoby bardzo zaskoczonych, gdyby ktoś im powiedział, że tym zajmują się podczas lekcji ich przyszli geniusze, w których pokładają swoje najskrytsze, niezrealizowane życiowe ambicje. Dlatego też spełniają ich wszystkie życzenia, kupując im najnowsze iPody, komórki, laptopy, cyfrowe odtwarzacze muzyki i filmów.

Współczesny chłopak czy dziewczyna, idąc do szkoły uzbrojony w elektroniczne gadżety, jest tak zafascynowany i zaabsorbowany, że z prawdziwym trudem uruchamia resztki pozostałej koncentracji na lekcjach. Kiedy opuszcza bramy szkoły, myśli tylko o jednym - o kolejnych esemesach do kolegów i kontynuacji przerwanej sieciowej gry. W porównaniu z magicznym światem toru wyścigowego najnowszej gry świat realny jest mało ciekawy, powolny i niesie mało informacji.

Świat elektronicznych gadżetów i treści, jakie niosą, nie jest już tylko dodatkiem, nie jest alternatywą - on jest zamiast. Zakłóca lub nawet burzy cały naturalny proces uczenia się świata dziecka, zachwyconego obrazem rzeczy nierzeczywistych i wyimaginowanych. Owa wirtualność świata i jego symulacja dają nierzadko poczucie kreowania świata realnego. Początkowo daje to złudzenie nowych twórczych możliwości, jednak tą drogą nastolatek w sposób trwały alienuje się z rzeczywistości, zamieniając ją na rodzaj "wideożycia".

DEON.PL POLECA


Włoski medioznawca Giovanni Sartori ostrzegał przed takim życiem, powiadając, że jest to prosta droga do egzystowania bez celu, zmieniająca się w jałowe i męczące zabijanie życiowego czasu. Dziś elektroniczne gadżety eliminują rzeczywistych nauczycieli, zamieniając się w nauczycieli dziecka, powodując, że ono już nie składa liter w wyrazy, ale ogląda kolejne migające obrazki. Jego umysł staje się gnuśny, "rozmiękczony" przez bierne patrzenie.

Dziś chłopak zdolny jedynie do życia w grach komputerowych wcale nie jest rzadkością. Zwłaszcza w mieście. Można sobie stawiać pytanie, czy takie dziecko wydorośleje, gdy jego świat to kultura młodzieżowa i muzyka rockowa, metalowa, nierealne postaci z muzycznych magazynów.

Amerykański antropolog Allan Bloom mówił, iż w kulturze rockowej podstawą bycia razem są "złudzenia wspólnych odczuć, kontakt fizyczny i niewyraźnie mamrotane formuły, które jakoby mają mieć więcej sensu niż tworzące je słowa". Inny badacz kultury młodzieżowej zauważa, iż nastolatki "przemykają po dorosłym świecie" szkoły, państwa, rodziny. W szkole leniwie wysłuchują lekcji, nie czytają książek ani gazet, "barykadują się w swoich pokojach, ozdobionych plakatami swoich bohaterów, oglądają swoje widowiska, spacerują ulicami zanurzeni w swojej muzyce". Budzą się, gdy znajdą się na dyskotece. Wtedy, stłoczeni, mają złudzenie, że są jednym organizmem. Dlatego dziś każdy dobry nauczyciel czy pedagog bardzo często staje przed zadaniem, jak dziecko z tego świata porwać i wydobyć, by na nowo objaśniać mu rzeczywisty świat i przedstawiać realnych ludzi. Zwłaszcza gdy rodzice zawiodą, bo przecież zawodzą. Gdyż w przeciwnym wypadku "wideodziecko" by się nie poczęło.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Wideodziecko
Komentarze (3)
L
lona
16 października 2012, 14:13
Bylam nauczycielka i bardzo lubilam prowadzic lekcje na rozmaite sposoby aby angazowac dzieci. Prawie na kazdej lekcji chodzilam po sali omawiajac temat lub kontrolujac prace moich uczniow. Wzywajac do odpowiedzi ucznia zazwyczj stalam z tylu klasy tak aby moc naprowadzac reszte klasy na rozwiazanie danego zagadnienia jesli ow uczen sam tego nie potrafil zrobic. W ten sposob nie ja a oni sami sobie pomagali na wzajem :) Niestety zdarzaly mi sie ze ktorys z nauczycieli badz ktos z dyrekcji komentowal moj sposob pracy jako zbyt nonszalancki (?) i 'po co to tak, nauczyciel powinien siedziec przy biurku a nie STRESOWAC uczniow' Ja jednak pamietam ze swoich szkolnych lat jak nudne byly te przesiedziane przez nauczycieli lekcje, tematy czytane z ksiazek i dyktowanie notatek do zeszytow. Rece nam mdlaly ze zmeczenia tyle bylo pisania. Po 45min nastepowal dzwonek, przerwa i znowu pisanina. Normalnie NUDAAA ;) Gdybym wtedy miala tableta lub chociaz iphona ehhh ;) nie musialabym zerkac na zegar co kilka sekund obawiajac sie ze ta lekcja nigdy sie nie skonczy....
R
Rodrigo
15 października 2012, 15:58
Kolejny artykuł, w którym ktoś wylewa swoje lub cudze frustracje. Nie można w nieskończoność narzekać, "jakie to młode pokolenie jest złe". Po pierwsze, sytuacja nei jest aż tak dramatyczna. Autor przedstawia problem tak, jakby niemal wszystkie dzieci były patologicznymi maniakami mediów elektronicznych. Po drugie, to syngał. Przede wszystkim dla rodziców, żeby zajęli się swoimi dziećmi. Po drugie, dla nauczycieli i wychowawców. Żeby przemyśleli metody wychowawcze i dydaktyczne. Bo niestety ogromna część nauczycieli zachowuje się jakby wyznawała zasadę "im nudniej tym lepiej", w ten sposób obrzydzając najmłodszemu pokoleniu wiele rzeczy: naukę, kulturę, patriotyzm, czasem i wiarę. A poza tym, konsekwentnie egzekwować. Jeśli nauczyciel zobaczy uczniów bawiących się telefonem na lekcji - bezlitośnie konfiskować, oddając dopiero rodzicom. Bo jak odpuści - to dla ucznió sygnał, że wolno im praktycznie wszystko.
K
Kris
15 października 2012, 08:36
 baaardzo polecam: http://www.ted.com/talks/sherry_turkle_alone_together.html Pani psycholog w skrucie opisuje co sie dzieje i gdzie to prowadzi. Ze smutkiem tez u sibie zauwazam.