Mam 30 lat i nie mam dzieci. Wiesz dlaczego?

(fot. shutterstock.com)
sosrodzice.pl

Niedaleko ciebie żyje kobieta, ma 30 lat albo więcej i nie została jeszcze mamą. Rodzina i znajomi ciągle pytają: dlaczego nie masz dzieci? i szybko dodają: czas najwyższy.

Jej reakcja jest trochę inna każdego dnia, ale najczęściej to wymuszony grzeczny uśmiech, napięcie w połączeniu z powściągliwością. Odpowiada: "Nie, jeszcze nie". Czasami pojawi się nerwowy grymas twarzy, gesty pokazujące frustrację i zażenowanie.

"Nie chcesz chyba czekać w nieskończoność? Wiesz, że zegar biologiczny tyka. Szanse z roku na rok są mniejsze. Zobacz, zaczną się kłopoty, gdy w końcu się zdecydujesz…Oby nie było za późno" - uczenie prawi doświadczony życiem starszy człowiek, zadowolony ze swojej błyskotliwości i słusznych wyborów. Mędrzec odchodzi. Kobieta nadal się uśmiecha i kiwa głową, pokazując, że rozumie. Kiedy zostaje wreszcie sama, płacze.

Płacze, bo była w ciąży i poroniła już 4 razy.

DEON.PL POLECA

Płacze, bo zaczęła się starać się o dziecko podczas nocy poślubnej… a to było 5 lat temu.

Płacze, bo jej mąż był wcześniej w małżeństwie, z którym ma już dzieci.

Płacze, bo rozpaczliwie pragnie in vitro, ale nawet nie może sobie pozwolić na wstępne badania.

Płacze, bo zrobiła wiele prób in vitro i wciąż nie ma dzieci.

Płacze, bo jej leki są przeciwwskazaniem dla ciąży.

Płacze, ponieważ brak dzieci jest powodem kryzysu w jej małżeństwie.

Płacze, bo lekarz powiedział, że jest zdrowa, ale w głębi duszy wie, że to jej zdrowie stanowi problem.

Płacze, bo jej mąż obwinia siebie, a ona nie może tego słuchać.

Płacze, bo wszystkie jej siostry mają dzieci.

Płacze, bo jedna z jej sióstr, nawet nie chce patrzeć na dzieci.

Płacze, bo jej najlepsza przyjaciółka jest w ciąży. Płacze, bo została zaproszona do innej na baby shower.

Płacze, bo jej matka wciąż pyta: "Dziewczyno, na co czekasz?".

Płacze, bo jej teściowie chcą być dziadkami.

Płacze, bo jej sąsiad ma bliźniaki i traktuje je bardzo źle.

Płacze, bo patrzy na 16-latki, które "wpadły".

Płacze, bo jest wspaniałą ciocią.

Płacze, bo już wybrała imiona.

Płacze, bo ma pusty pokój w swoim domu.

Płacze, bo jest pusta przestrzeń w jej ciele.

Płacze, bo ma tak wiele do zaoferowania.

Płacze, bo nie chce świadomie zgodzić się na samotne rodzicielstwo.

Płacze, bo wie, że jej mężczyzna byłby świetnym tatą.

Płacze, bo wie, że byłaby wspaniałą matką, ale nie jest.

Gdzie indziej żyje inna kobieta: 34 lata, pięcioro dzieci

Ludzie mówią do niej: "Pięcioro? Dobry Boże, mam nadzieję, że już skończyliście". A potem śmieją się z wyższością, ponieważ wydaje im się to zabawne. Kobieta śmieje się też, ale nie na serio, to raczej śmiech - tarcza. Szybko zmienia temat, wie, że szacunku nie da się wymusić. Gdy zostaje sama, płacze.

Płacze, bo jest w ciąży z szóstym i czuje się pod presją, by ukrywać radość. Bo jak to możliwe cieszyć się "kolejnym kłopotem"?

Płacze, bo zawsze chciała mieć dużą rodzinę i nie rozumie, dlaczego ludziom to przeszkadza.

Płacze, bo nie ma rodzeństwa i czuła się głęboko samotna jak dziecko.

Płacze, bo jej babcia miała 12stkę, a ona zawsze tak bardzo chciała być do niej podobna.

Płacze, bo nie może sobie wyobrazić życia bez swoich dzieci, ale ludzie traktują je jakby były karą.

Płacze, bo nie chce litości nad sobą.

Płacze, bo ludzie zakładają, to nie jest to, czego chciała.

Płacze, bo zakładają, że jest po prostu nieodpowiedzialna.

Płacze, ponieważ myślą, że nie ma prawa głosu.

Płacze, bo czuje się niezrozumiana.

Płacze, bo jest umęczona obroną swoich osobistych wyborów.

Płacze, bo ona i jej mąż są w stanie bez kłopotu utrzymać rodzinę, ale to nie ma to znaczenia.

Płacze, bo jest zmęczona "śmiesznymi" komentarzami.

Płacze, bo ona zajmuje się swoimi sprawami.

Płacze, bo chciałaby, by inni zajęli się swoimi.

Płacze, bo czasami wątpi się i zastanawia się, czy powinna przestać dwójkę dzieci temu.

Płacze, bo inni są prędcy w krytyce i powolni we wsparciu.

Płacze, bo ma dość kontrolowania jej przez otoczenie.

Płacze, bo jej życie nie jest na pokaz.

Płacze, bo tak wielu ludzi wydaje opinie na temat jej życia prywatnego.

Płacze, bo wszystko, czego by chciała, to żyć w spokoju.

Jest też taka kobieta: 40 lat, jedno dziecko

Ludzie mówią do niej: "Tylko jedno? Nigdy nie chciałaś więcej?". "Jestem zadowolona z mojego jednego"- mówi spokojnie. Przećwiczyła tę odpowiedź więcej razy niż potrafi zliczyć. Więc mówi dość wiarygodnie. Nikt nigdy nie podejrzewa, że gdy zostaje sama, płacze.

Płacze, bo jej jedyna ciąża to cud.

Płacze, bo jej syn wciąż prosi o brata lub siostrę.

Płacze, bo zawsze chciała co najmniej troje.

Płacze, bo jej druga ciąża musiała zostać rozwiązana, by ratować jej życie.

Płacze, bo jej lekarz mówi, że kolejna ciąża byłaby "wysokiego ryzyka".

Płacze, bo walczy o zdrowie swojego jedynaka.

Płacze, bo czasem jedno to więcej niż dwoje.

Płacze, bo jej mąż nawet nie dopuszcza myśli o kolejnym.

Płacze, bo jej mąż zmarł, a ona nie wyobraża sobie mieć dziecka z innym.

Płacze, bo jej rodzina myśli, że jedno wystarczy.

Płacze, bo sprawy zawodowe sprawiają, że nie może odejść z pracy.

Płacze, bo czuje się egoistką.

Płacze, bo nadal nie może zgubić wielu nadprogramowych kilogramów z poprzedniej ciąży.

Płacze, bo jej depresja poporodowa było tak głęboka, że boi się kolejnej.

Płacze, bo nie wyobraża sobie, by przeżywać to ponownie. Czuje się za słaba. Boi się.

Płacze, bo ma problemy z swoim organizmem i ciąża tylko pogorszyłaby jej stan.

Płacze, bo wciąż walczy z bulimią.

Płacze, bo chce kolejnego dziecka, ale nie może mieć.

Te kobiety są wszędzie. Żyją obok nas i codziennie cierpią, mierząc się z zadawanymi im pytaniami i nieprzemyślanymi komentarzami. To nasze sąsiadki, przyjaciółki, siostry, koleżanki z pracy, kuzynki. Nie potrzebują rad lub opinii. Uszanuj to.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Mam 30 lat i nie mam dzieci. Wiesz dlaczego?
Komentarze (45)
DP
~Droopys Pansy
4 września 2024, 20:54
Brednie. Najpierw się wmawia, że sensem istnienia kobiety jest macierzyństwo, a potem się ją ocenia. Byłam w związku, urodziłam dziecko, które kocham, ale sensem mojego życia jest praca. Wiem- zaraz powiecie- komunistka-ale pracuję, płacę podatki, z których wielu z was korzysta.
AA
~ABC ABC
12 września 2024, 08:08
Pani głos jest bardzo ważny! Jest wiele kobiet, które są świadome, że macierzyństwo nie jest wyznacznikiem wartości kobiety. Kocham moje dzieci, a jednocześnie jestem w pełni świadoma, że gdybym nie zdecydowała się na macierzyństwo, to moje życie byłoby również pełne, bogate i przydatne społecznie.
JL
~Jan Laski
1 września 2024, 19:57
bardzo tendencyjna ta lista płaczu. Można uznać, że brak dziecka jest w większości przypadków rezultatem czynników niezależnych. Ale ja znam w swoim najbliższym otoczeniu klika już ponad 30-letnich kobiet i tylko w jednym przypadku brak dziecka jest w 100 proc. niezawiniony przez tę kobietę. Ciekawe ile kobiet płacze, bo brak dziecka jest wynikiem lekkomyślności lat młodości
AA
~ABC ABC
4 września 2024, 08:53
jakiej niby lekkomyślności? czy np. brak partnera to lekkomyślność? czy kobieta ma wchodzić w związek małżeński z nieodpowiedzialnym mężczyzną, tylko po to żeby ją zapłodnił? Czy może decydować się z premedytacją na samotne macierzyństwo??? Nikt nikogo nie pokocha na siłę i na siłę też nie stworzy się rodziny. To nie jest lekkomyślność.
RR
~Renata Rensta
29 sierpnia 2024, 20:38
Kochane kobiety, nie plac,cię, tylko tym którzy pytają udzielcie szczerej odpowiedzi i poproście o modlitwę w Waszej intencji. Może zainteresowanie Waszą sytuacją jest wyrazem miłości tych, którzy pytają. Nie odwracajcie się od ciotek, teściowych, szwagierek, sąsiadek itd. Kochajmy się!
AZ
~Alicja Z
29 sierpnia 2024, 19:34
Dziwne, że zawsze są oceniane, krytykowane kobiety, mężczyźni prawie nigdy. Kobieta jest zbyt młoda lub za stara, zbyt piękna lub brzydka, za chuda lub zbyt gruba. Ma za mało dzieci lub dużo, albo nie chce czy nie może mieć dzieci. Zawsze jej wina nigdy mężczyzny. Oni zawsze młodzi, mądrzy i piękni.
B+
~Babka +30
28 sierpnia 2024, 16:41
Ten artykuł mówi „Nie oceniaj” gdyż nigdy nie wiesz co kto w środku przeżywa. Z drugiej strony warto wyrażać swoje potrzeby i być otwartym gdyż inni nie domyślą się , że mogą zranić słowem lub nietrafną oceną.
MK
Mariusz Kowalczyk
21 kwietnia 2021, 12:44
"Płacze, bo zrobiła wiele prób in vitro i wciąż nie ma dzieci." Czy te artykuły pisze katolik??? / ok ja rozumiem że może byc taka sytuacja i taka kobieta płacząca z tego powodu, ale czy na pewno portal katolicki, chrześcijański powinien chocby pośrednio promować nieudane in vitro - czy nie możność jego podjęcia z powodu kosztów jako powód do płaczu ? - Płacz w katolickim/chrześcijańskim czasopiśmie powinien być z powodu podejmowanych prób in vitro, z powodu śmierci dzieci nienarodzonych które przy próbach zostały uśmiercone, i tak dla zastanowienia dla autora tego artykułu, wymieniła pan / pani ( nie widze autora) płacz z powodu barku finansów na in vitro , ale nie płacz z powodu barku finansów na adopcje? ?? Adopcja w ogóle - jako opcja na posiadanie dzieci nawet sie tu nie pojawiła. Czy aby na pewno Pan/pani jest katolikiem lub chociaż chrześcijaninem?
KT
~K T
27 sierpnia 2024, 19:51
A czy Pan jest katolikiem? Jezus nie potępiał grzeszników. I jeśli kobieta „płacze bo zrobiła wiele prób in-vitro” to Pan by jej nie próbował pomóc tylko ukrzyżował?
KS
~Ka Sia
29 sierpnia 2024, 12:26
Nie chodzi o ukrzyżowanie ale o podkreślenie, że in vitro nie jest dobrym rozwiązaniem. I pisanie o żalu o tym, że nie dokonała invitro jest jak pisanie o tym, że ktoś nie dokonał aborcji... Uczucia takie istnieją, jasne, ale chyba nie ma sensu o nich pisać na katolickim portalu? To nie kwestia oceniania czyjegoś wyboru ale żal, że nie dokonano grzechu. Sorry, ale to nie jest okej
KT
~K T
30 sierpnia 2024, 16:08
To na jakim portalu pisać o tych uczuciach? Jak dotrzeć do ludzi którzy nie są idealni i są skutecznie wykluczani przez „katolików”? Czy z Ewangelii też powinny być wycięte fragmenty gdzie Pan Jezus wybaczał grzechy i uzdrawiał grzeszników? Bo to nie było okej względem tych, którzy byli „idealnymi niegrzeszącymi”? Nie kwestionuję faktu, że invitro to grzech. Ale czy mamy przekreślić kobiety które tego dokonały w swojej ludzkiej słabości i grzeszności i czasem nie poruszać tego tematu na „katolickim portalu” bo „chyba nie ma sensu”. A co ma sens?
AS
~Anka Skakanka
10 marca 2021, 17:08
Kochane kobiety, przestańcie płakać, tylko powiedzcie tym ludziom wprost żeby się nie wtrącali do waszego życia. Jak chcecie powiedzieć dlaczego macie albo nie macie dzieci to powiedzcie, a jak nie chcecie to nie. Jak się będą bardziej wtrącać, zawsze można to uciąć albo wstać i wyjść.
MM
~Mala Mala
16 stycznia 2021, 14:55
Kobietki ja jestem w zaawansowanej ciąży, facet mnie zostawił prawie na samym początku chociaż bardzo chciał rodziny, nie radzę sobie z sytuacją że zostanę samotna mama bardzo się boję że sobie nie poradzę i nie pisze tu o stronie finansowej, jestem ułożona, silna kobieta,pracującą i że swoim mieszkaniem, szukam wsparcia kogoś kto by chciał pomoc (i powtarzam że nie chodzi tu o wsparcie finansowe) czasem przypilnować, odwiedzić czy poprostu pocieszyć. Jestem z pomorskiego. Proszę o zrozumienie, ja, wasza sytuację rozumiem, może będziemy w, stanie sobie nawzajem pomóc, proszę o kontakt na maila karola855@tlen.pl
MK
Mariusz Kowalczyk
21 kwietnia 2021, 12:53
zapraszam do kontaktu z fundacją małych stópek , ks Kancelarczykiem, on realnie zajmuje się w różnoraki sposób- finansowy i psychiczny też - pomocom dla kobiet w ciąży w trudnej sytuacji
AU
~Anna Undak
28 sierpnia 2024, 21:02
Proszę poszukać pomocy w stowarzyszeniu Dwie Kreski. Życzę dużo sił.
KK
Katarzyna Kos
26 grudnia 2020, 11:28
tylko dlaczego płacze? Każda? Może to jej wybór i jest zadowolona a nie płacze. Jest takie piękne, polskie słowo użyte niedawno jako postulat pewnego strajku. I ono, jako że jego wulgarność przez nadużywanie, się zdewaluowało, będzie najwłaściwszym komentarzem na takie pytania.
KS
~Ka Sia
29 sierpnia 2024, 12:32
Bo to wyolbrzmienie, która ma pokazać pewną sytuację? Nikt nie mówisz, że tak zachowuje się każda kobieta...
EJ
Edyta Jurczyk
15 lipca 2020, 13:04
Niestety ludzie są strasznie nie delikatni, szczególnie kobiety. Kiedy byłam po usunięciu ciąży pozamacicznej to najpierw sie na mnie obrażono że zaraz po wyjściu ze szpitala nie przyszlam na urodziny dziecka. Potem usłyszałam i to od kobiet ze przecież już zaraz się mogę starać o dziecko i nikogo nie interesowało jak się czuje, w jakiej kondycji psychicznej jestem .
OW
~Ola W.
15 marca 2020, 17:11
"Płacze, bo jest pusta przestrzeń w jej ciele" - trzeba tłumaczyć, iż ciąża nie jest sama w sobie sposobem na wypełnienie pustki. Kobieta, która nie ma dzieci nie jest gorsza, wybrakowana. Zazwyczaj łatwo coś takiego rzucić w stronę bezdzietnej kobiety. A mężczyzna?
AS
~Asia Słyz
28 grudnia 2019, 22:17
My staraliśmy się 7 lat i pomogła naprotechnologia i okazało się, co było też jednym z głównych czynników , że mam nietolerancja pokarmowe na pszenicę jajka i mleko i po odstawieniu tych Art po trzech miesiącach zaszlam w ciążę w wieku 40 lat. Teraz mam 42 i oczekuję drugiego potomka . Można ? Można !!! Trochę uporu i uda się !
AC
~Ala Carboba
20 lipca 2020, 14:12
mówienie, że to kwestia uporu i że się po prostu da-to jest przejaw wielkiej ingorancji właśnie.
22 lipca 2019, 14:09
Trzeba też zrozumieć, że niektóre z nas po prostu nie chcą dzieci. I nie ma za tym żadnego płaczu, ani problemów medycznych. Po prostu nie chcemy (a powody takiej decyzji też można mnożyć). Więc jeśli chcemy coś takiego przedstawiać, to jednak trochę szerzej, bo tu znów tak naprawdę hasło "każda kobieta chce być matką" najbardziej przebija. A to zwyczajnie nieprawda.
7 czerwca 2019, 19:08
a co mają ludzie do tego , robi się jak kazdy sam uważa i tyle 
TK
Tomasz Kowalski
15 maja 2018, 08:49
Z całego serca polecam modlitwę nowenną za przyczyną św. Stanisława Papczyńskiego. On jest od takich problemów! Tekst tej modlitwy można znaleźć w internecie.
21 lipca 2017, 01:21
płakałam 11 lat ,słyszałam wiele dziwnych zdań :" tyle lat po ślubie bierzcie się do roboty " "jak twój chłop nie potrafi to mogę mu pomóc"itd .pomimo wielu lat starań nie udało się ,nie urodziłam dziecka ale ....mamą jestem mam 2 wspaniałych dzieci i już nie rozpaczam.wybrałam inną słuszną drogę OA i to była dobra decyzja
M
Małgorzata
17 maja 2017, 08:55
Z kazania na równinie Łk 6,20-26 Błogosławieni jesteście wy, ubodzy, albowiem do was należy królestwo Boże. Błogosławieni wy, którzy teraz głodujecie, albowiem będziecie nasyceni. Błogosławieni wy, którzy teraz płaczecie, albowiem śmiać się będziecie. Błogosławieni będziecie, gdy ludzie was znienawidzą, i gdy was wyłączą spośród siebie, gdy zelżą was i z powodu Syna Człowieczego podadzą w pogardę wasze imię jako niecne: cieszcie się i radujcie w owym dniu, bo wielka jest wasza nagroda w niebie. Tak samo bowiem przodkowie ich czynili prorokom. Natomiast biada wam, bogaczom, bo odebraliście już pociechę waszą. Biada wam, którzy teraz jesteście syci, albowiem głód cierpieć będziecie. Biada wam, którzy się teraz śmiejecie, albowiem smucić się i płakać będziecie. Biada wam, gdy wszyscy ludzie chwalić was będą. Tak samo bowiem przodkowie ich czynili fałszywym prorokom.
V
vinger
13 listopada 2016, 15:43
"...ciąża musiała zostać rozwiązana." Rozumiem, że chodzi o morderstwo dokonane na drugim dziecku. To właśnie taka nowomowa przykrywająca zbrodnie jest powodem płaczów. Ale możemy pozostać ślepi z wyboru a nasze emocje hodować na poziomie wzruszeń. Tekst jest naturalnie pewną wizją literacką jednak zgodzimy się chyba wszyscy, że mocno zakorzeniony w rzeczywistości.
GW
Gocha Wójcik
18 maja 2017, 22:22
czy, zanim oceniłeś cytowany fragment używając określenia "morderstwo", przyszła Ci choć przez chwilę do głowy myśl o ciąży pozamacicznej?
E
Eliza
21 lipca 2016, 12:37
Dobry tekst. Niedawko dopiero skończyłam studia, moja nieuregulowana sytuacja zarobkowa nie pozwala jeszcze na dziecko, nie uważam też, że powinniśmy się zacząć spieszyć, a jednak zaczynam słyszeć "na co czekacie?". Widzę też jak reaguje moja przyjaciółka, która ma jedno, któremu oddała całe serce i po prostu nie czuje potrzeby na kolejne dzieci. "Kiedy następne?" "Nie planujemy następnego?" "Jak to????" Wielkie zdziwienie. A przecież każdy ma inne potrzeby, pragnienia, wyobażenia... Weźmy się wreszcie odpimpajmy od innych i zachowajmy dla siebie niepotrzebne komentarze. Zwłaszcza jeśli nie znamy podłoża niektórych decyzji innych ludzi...
K
Katarzyna
20 lipca 2016, 11:30
Drodzy, ten artykuł nie "promuje" in vitro, tylko podaje je jako jeden z trzydziestu powodów do płaczu. W jednym punkcie jest napisane "Płacze, bo jej mąż nawet nie dopuszcza myśli o kolejnym" - czy to oznacza, ze ten artykuł promuje postawę ojca, który nie dopuszcza myśli o kolejnym dziecku? Nie, tak samo jak nie promuje in vitro. Mówi o tym, że kobieta po nieudanym in vitro, albo marząca o in vitro ostatecznie płacze tak samo tęskniąc do dziecka, którego tak pragnie. Ten artykuł pokazuje, że życie jest trudne, podejmowanie decyzji jest trudne, a podejmownaie decyzji w sprawach tak delikatnych jak posiadanie czy nieposiadanie dziecka może w każdym przypadku stać się powodem przykrych i gorzkich uwag ze strony rodizny/znajomych. To nie jest artykuł potępiający decyzję kobiety o nieposiadaniu dziecka, posiadaniu jednego dziecka, czy posiadaniu piatki dzieci - czy rozliczaniu jej z powodów. Artykul jest okładnie o tym, ale tego NIE robić. Niezaleznie od tego, kim jestesmy dla tej kobiety - a szczególnie, jeśli jesteśmy jej bliskim - matką, siostrą, ojcem, ciocią, przyjaciółką.
KS
~Ka Sia
30 sierpnia 2024, 18:29
Jest rożnica między "placze bo mąż nie chcę więcej dzieci" a "płacze bo nie dokonała on vitro". Jedni jest plakaniem z powodów występowania problemów małżeńskich (nie dogadaniem się, brakiem otwartości na życie męża), a drugie bo nie dokonało się grzechu... Gdyby w tym artykule było "placze, bo nie dokonała aborcji" albo "płacze bo nie może dokonać eutanazji na chorej matce przez co nie ma siłę na dzieci"- to byłoby dobre porównanie. I tak samo nie na miejscu na katolickim portalu. Jasne, każde z tych przykładów uczuć jest prawdziwe, ale coś chyba jest nie tak w zestawieniu smutku za nie dokonaniem grzechu z resztą powodów...
19 lipca 2016, 21:59
Płacze, bo nikt nawet nie zauważa że nie ma dziecka, nikt nie komentuje, nawet nie jest ciekawy. Bo sam komentarz (oczywiście bez przesady) zwraca uwagę, rezonuje jak mi się wydaje, z tym co się dzieje w środku osoby. Tu z uczuciami związanymi z posiadaniem bądź nie posiadaniem dzieci. Tzn czasem dobrze jest mieć z boku kogoś kto "podrąży" temat.
I
Iwona
19 lipca 2016, 20:36
Są też kobiety, które nie mają dzieci, ponieważ po prostu... nie chcą ich mieć. I nie tłumaczą się, że to czy tamto, po prostu mówią 'nie'. Niemniej często spotykają się z niezrozumieniem i pogardliwymi tekstami typu: 'egoistka', 'jesteś mloda, przejdzie Ci' lub 'kto Ci poda szklankę wody na starość'.  One też czasem płaczą, są nie rozumiane, a wystarczy nie drążyć i przyjąć to do wiadomosci. Bezdzietność też może być wyborem.
AA
a a
19 lipca 2016, 20:34
Szanowna Redakcjo! dlaczego wyrzuciliście z listy żali i powodów to płaczu to, że najlepsza przyjaciółka nie chciała być surogatką, a zostawiliście powód związany z in vitro??? Przecież jedno i drugie według Kościoła, który podobno reprezentujecie, jest strasznym grzechem i obrzydliwością... I drugie pytanie - dlaczego skasowaliście mój poprzedni komentarz? Nie było w nim żadnych słów "powszechnie uznawanych za obraźliwe", ani nic podobnego...
19 lipca 2016, 17:47
Bardzo mądry tekst. Szkoda, że ludzie wciąż nie dopuszczają do siebie, że komentowanie cudzego zycia prywatnego jest nieeleganckie, a czasem wręcz chamskie. Publiczne wiwisekcje życia osobistego podczas spotkań rodzinnych mogą obrzydzić nawet Boże Narodzenie. Zaczyna się od życzeń składanych z troską przy opłatku - i żebyś znalazła męża, żebys sobie ułożyła życie.
W
Wojciech
19 lipca 2016, 08:56
Jezuicki portal... jezuicki ;-) Katolickie nie promują in vitro.
AK
~Anna Kijak
21 kwietnia 2021, 13:16
A ja spotykam coraz więcej księży, którzy otwarcie mówią, że in vitro, które w wielu przypadkach jest niestety jedyną opcją,wcale nie jest grzechem, o ile zarodki nie są zabijane,a w obecnych czasach i postępie medycyny właśnie NIE SĄ, są zamrażane a to różnica. I tego dowiedziałam się właśnie od Kościoła Katolickiego. Jak widać Kościół głoszący jakie to in vitro złe, ma na sumieniu ostracyzm wielu par oraz ograniczanie in vitro w kraju,co jest podłe.
OO
oulanka1 oulanka
18 lipca 2016, 14:28
Odnalazłam siebie w 1. i 3. przypadku i uwierz, że pierwsze 5 razy tłumaczysz, łyjakąc ból ale ani wtedy ani poźniej gdy już nie masz ochoty rozdrapywac strupa nie jest to "początkiem dobrej dyskusji".
18 lipca 2016, 15:30
Wierzę, że nie jest to proste. Sama jestem osobą, która nie ma dzieci (a chcialibyśmy) i zmagam się z takimi komentarzami... Jest mi jednak znacznie łatwiej, od kiedy zmieniłam podejście z rozpaczliwego "JA CHCĘ dziecka", na "Jezu ufam Tobie, Ty jeden wiesz, czy to jest droga dla mnie, czy nie". Od tego czasu został mi dany niesamowity pokój i radość z obecnej sytuacji (mimo wszystko). Wtedy znacznie łatwiej rozmawiać i odpierać takie ataki :)
18 lipca 2016, 13:47
Bardzo dobry tekst. Nikt kto nie był w takiej sytuacji tego nie zrozumie - jak bolą takie słowa gdy nie możesz mieć dzieci, a  tak bardzo ich pragniesz. Nawet osoba niewierząca w Boga, która wierzy w In Vitro, też przeżywa ogromny ból i trzeba nam uważać aby nie ranić naszymi słowami nikogo. Bez względu na to czy jest gorliwym katolikiem, czy wyznaje inne wartości.
M
Miłosz
18 lipca 2016, 13:31
"Płacze, bo rozpaczliwie pragnie in vitro, ale nawet nie może sobie pozwolić na wstępne badania. Płacze, bo zrobiła wiele prób in vitro i wciąż nie ma dzieci." Od kiedy to katolicki portal promuje invitro??
18 lipca 2016, 11:54
Dziwny jest ten tekst. Przedstawia wiecznie nieszczęśliwą kobietę, która ma tak wiele powodów do płaczu. Zgadzam się z autorem, że komentarze "bliskich" mogą być krzywdzące, no ale bez przesady. Przecież często pytania w stylu: dlaczego nie masz dzieci/ dlaczego masz już dzieci itp. to wyraz zwykłej ludziej ciekawości i mogą być początkiem do dobrej dyskucji, w której można sensownie i ze spokojem wytłumaczyć powody. Być może dzięki temu uda nam się przełamać czyjeś schematy myślowe, albo pokazać życiem, że dzieci to radość i dar, albo pokazać zaufanie do Boga. Kobieta z kolei nie będzie musiała robić dobrą minę do złej gry i wpędzać się w poczucie niezrozumienia i izolacji... 
A
Ania
19 lipca 2016, 06:45
Klaudyna - zgadzam się z Tobą w 10000000000000000%. 
19 lipca 2016, 17:43
Klaudyno tylko, że ja nie mam sił zaczynać dobrej dyskusji i tłumaczyć się z bardzo osobistych spraw podczas spotkań rodzinnych. Ja z lękiem myślę o kolejnym Bożym Narodzeniu, weselu itd. Nie życzę sobie żeby wścibski wujek przeprowadzał publicznie wiwisekcję moich najintymniejszych spraw.
A
Anna
12 maja 2018, 21:10
Ha ha, przecież tu nie chodzi o jedną kobietę, rozumiem, że to ironia. Natomiast pytania do kobiety o te sprawy mogą być OK jesli pyta osoba bliska i jest to rozmowa "w cztery oczy". W razie chamskiego wchodzenia z butami przy innych można zawsze odpowiedzieć pytaniem "a jak twoje życie seksualne?" ;)