Liturgia sakramentu zakupów?

Liturgia sakramentu zakupów?
(fot. emildom / flickr.com)
Logo źródła: Sygnały troski Paweł Szuppe / slo

We współczesnym, zglobalizowanym i poważnie zeświecczonym świecie wydaje się, że religia w tradycyjnym rozumieniu traci na znaczeniu, a jej miejsce zajmują rozmaite formy świeckiej religijności, wierzeń. Następuje przeniesienie akcentu ze sfery nadnaturalnej (nadprzyrodzonej) do świata ziemskiego, doczesnego.

W dzisiejszej rzeczywistości można zaobserwować duży i dynamiczny rozwój oraz rozpowszechnianie się centrów handlowych. Są to pewnego rodzaju instytucje społeczne pojawiające się i funkcjonujące w warunkach kultury i społeczeństwa konsumpcyjnego. Różnej maści markety (super, hiper) przestały być jedynie miejscem codziennych zakupów, a zaczęły być kojarzone z relaksującym zajęciem czy doznawaniem przyjemności.

DEON.PL POLECA

Pojawiła się nowa, zrytualizowana forma świeckiej liturgii, zwana sakramentem zakupów. Ludzie odwiedzający domy towarowe, centra handlowe, markety traktują je jako świątynie konsumpcji, wchodząc w fizyczny i emocjonalny kontakt z towarami stanowiącymi pożądane przez nich dobra konsumpcyjne.

Marka, znak firmowy, nazwa to nie tylko istotne komponenty samego procesu produkcji, ale pewnego rodzaju świętość tworząca i podtrzymująca wizerunek produktu w umysłach klientów. Towary, marki i znaki handlowe, czyli werbalne i pozawerbalne ich reprezentacje, stały się nośnikami pewnych idei, wartości, przesłań. Pojawiły się różne formy rytuałów związanych z zachowaniem konsumentów w markecie oraz robieniem zakupów, które przypominają religijne akty.

W pędzącym, niestabilnym świecie ludzie szukają spokoju, stabilności, a obrzędowość związana z produktami daje człowiekowi złudzenie komfortu psychicznego, przynależności, znaczenia. Market stał się miejscem, gdzie wiele potrzeb, wypływających z ogólnej normy rządzącej społeczeństwem konsumpcyjnym, może zostać zaspokojonych. Kupowanie określonych produktów jest często zachowaniem zrytualizowanym, tzn. rytuały wywierają duży wpływ na to, co i jak ludzie kupują. Przy analizowaniu obrzędowości związanej z zakupami nasuwa się kilka pytań: czy religia, tak przesiąknięta rytuałami, może odgrywać jakąś rolę w zakupach?, Czy istnieje powiązanie między religią a zachowaniem konsumentów podczas zakupów?, Czy istnieją podobieństwa miedzy reakcją ludzkiego mózgu na religijne symbole a reakcją na produkty i marki?, Czy marka potrafi wywołać w człowieku takie same emocje lub identyczną lojalność jak religia?

W dzisiejszej rzeczywistości konsumpcja uległa sakralizacji, a markety stały się katedrami, świątyniami społeczeństwa konsumpcyjnego. Dotykanie towarów, przebywanie w ich otoczeniu, możliwość wzięcia do ręki i odkładania na półkę to prawdziwie sakralny rytuał. W marketach panuje podobna atmosfera jak w Kościołach podczas nabożeństwa, z tą różnicą, że zamiast w sakramencie Ofiary Eucharystycznej ludzie uczestniczą w rytuale konsumpcji, którego strażnikami-kapłanami jest personel sklepu. Konsument, który nie przejawia odpowiedniego zaangażowania w tę obrzędowość, może zostać potraktowany przez obsługę jako intruz i profan.

Zakupy w markecie to dziś najważniejsza forma kulturowej aktywności w nowoczesnym społeczeństwie konsumpcyjnym. Dzięki wizytom w sklepach, centrach handlowych, domach towarowych odwiedzający budują własną tożsamość, nawiązują nowe więzi społeczne. Można śmiało zaryzykować twierdzenie, że zakupy w markecie stanowią nową formę religijności w zsekularyzowanym społeczeństwie. We współczesnych czasach konsumpcja przyjmuje zrytualizowaną postać, stając się jednym z głównych sposobów konstruowania społecznej rzeczywistości. Markety są miejscami, gdzie ceremonia konsumpcji we wspólnocie z innymi ludźmi może być w pełni zrealizowana, a zatem posiada społeczny wymiar.

Rytuał konsumpcji pełni cztery istotne funkcje: emocjonalną (odniesienie do subiektywnych odczuć i reakcji wobec konsumowanych produktów), integracyjną (złączenie obiektu konsumpcji z osobowością człowieka), klasyfikacyjną (przedmioty konsumpcji jako przekaźniki różnych informacji, komunikatów dotyczących wartości, norm, cech osobowości jednostki), interakcyjny (wykorzystywanie obiektów konsumpcji do nawiązywania i podtrzymywania relacji między ludźmi). Dla wielu ludzi zakupy to jedna z najważniejszych rzeczy.

Dawniej ktoś, kto czuł się nieszczęśliwy, nie wiedział, co ze sobą zrobić, szedł do Kościoła. Dzisiaj udaje się do marketu na zakupy, jako antidotum na różnorakie nieszczęścia. Zakupy w centrach handlowych przypominają świątynne rytuały składania ofiary. Ofiara, podobnie jak robienie zakupów jest symbolicznym i metafizycznym przekształcaniem tego, co zostało wcześniej wyprodukowane. Składają się też z podobnych etapów i służą zbliżonym celom. Najpierw praca jest zamieniana w pieniądz, tzn. owoc składany w ofierze. Zakupy, czyli wydawanie pieniędzy, to moment ofiarowania.

W przypadku marketów i ceremonii ofiarowania dominuje obraz bogactwa, hojności. Do centrum handlowego, podobnie jak do świątyni, należy założyć odpowiedni strój. Właściwy wygląd gwarantuje lepszą obsługę w sklepie i pełniejsze uczestnictwo w rytuale. Najbardziej pożądani z marketingowego punktu widzenia klienci to ci, którzy są dobrze ubrani, odwiedzają najwięcej sklepów (składają największą ofiarę) i wyjeżdżają z największymi torbami zakupów. Oni też są najbardziej podziwiani przez innych konsumentów. Kupowane towary i usługi dają też swoistą moc, która zawiera się w marce. Kupować markowe rzeczy, tzn. być silnym, bogatym, szczęśliwym.

Zakupy spełniające pragnienia i dające satysfakcję, to dobre zakupy. Wydatek przynoszący pewność siebie i podnoszący poczucie własnej wartości, to dobry wydatek. W końcowej fazie zakupów, podobnie jak w przypadku ofiarowania, następuje ostateczna konsumpcja, która może odbyć się w sklepie lub poza nim. Ponieważ grupą docelową marketów są całe rodziny, ten ostatni etap może służyć spajaniu i zacieśnianiu rodzinnych więzi.

Porównywanie konsumpcyjnych praktyk z religijną obrzędowością może wydawać się zbyt daleko idącą analogią, podobnie jak nazywanie kupowania liturgią sakramentu zakupów, a marketów świątyniami konsumpcji. Nie jest to jednak perspektywa błędna, ponieważ istnieją pewne analogie między motywami i zachowaniami konsumentów w marketach a religijnymi aktami. Należy stwierdzić, że ludzie znajdujący się w centrach handlowych reagują i odczuwają przestrzeń społeczną marketu w sposób podobny do wiernych w świątyni.

Obiektami konsumpcji są nie tylko towary w sklepach czy usługi, ale również wygląd, architektura i atmosfera. Przebywający w markecie tworzą pewnego rodzaju społeczność, spajaną przez wspólny obiekt konsumpcji, którym jest sklep jako całość. Market łączy oraz organizuje konsumpcję i czas wolny w pewien schemat, jednocześnie sprawia, że osoby, które tu przychodzą, zachowują się w określony sposób, biorą udział w tym samym rytuale. Sklep spełnia więc funkcję podobną do świątyni, ponieważ organizuje rytuał. Jest miejscem, w którym można obcować z sacrum, bóstwem, czyli produktami.

Konsumpcja w marketach, podobnie jak religijne akty, dostarcza doświadczeń i możliwości uczestnictwa w życiu społeczeństwa. Sklepy przyciągają rodziny i grupy ludzi, stając się miejscami wzajemnych relacji i wspólnotowego obcowania. Obserwując działanie marketów, centrów handlowych i domów towarowych, można doszukać się wielu analogii ze światem religii. Konsumpcja realizowana przez te sklepy jest ujęta na wzór kalendarza liturgicznego. Praktycznie w każdym markecie trzon stanowi okres świąt Bożego Narodzenia, Walentynki, Wielkanoc, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Ojca oraz rozpoczęcie roku szkolnego. Do tego dochodzą inne okazje w postaci urodzin centrum handlowego, rocznice otwarcia największych sklepów. Mnożą się wtedy promocje, koncerty, wystawy, których celem jest przyciągnięcie jak największej liczby klientów (wiernych). Wykorzystanie tych dat służy wyznaczeniu cyklów w roku budżetowym danego marketu.

Z robieniem zakupów łączą się też określone symbole, marki, a nawet całe ideologie z nimi związane, dzięki którym konsument może budować własną tożsamość. Market to świątynia konsumpcji, miejsce, gdzie zsekularyzowane społeczeństwo oddaje się nowej formie religijności, w której istotne miejsce zajmuje liturgia sakramentu zakupów.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Liturgia sakramentu zakupów?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.