Błąd na nagrobku Franciszka. "Biada temu, kto zdecydował się na taki układ"
Designerzy oraz pasjonaci typografii łapią się za głowy, gdy widzą nagrobek papieża Franciszka w Bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie. Chodzi o nieregularnie rozmieszczone litery w napisie "F R A NCISC VS". Jeden z ekspertów nazwał projekt "zbrodnią przeciwko designowi".
Pogrzeb Franciszka wraz z uroczystym przejazdem do Bazyliki Matki Bożej odbył się 26 kwietnia. Od tamtej pory grób byłego papieża odwiedziło tysiące wiernych. Wielu z nich z pewnością zwróciło uwagę na nietypowy rozkład 10 liter w jego imieniu.
Napis może być odczytany jako "F R A NCISC VS". Oczywiście chodzi o imię Franciscus, łaciński odpowiednik imienia papieża (w starożytnej łacinie litera V pełniła funkcję zarówno dzisiejszego "u", jak i "v") – czytamy na New York Times.
Sam nagrobek papieża jest minimalistyczny i skromny, czyli taki jakiego oczekiwał Franciszek. W tym kontekście użycie fontu Times Roman można uznać za odpowiednie, jednak osoby przywiązujące wagę do kerningu, czyli przestrzeni między literami, mają sporo zastrzeżeń.
"Biada temu, kto zdecydował się na taki układ"
— Biada temu, kto zdecydował się na taki układ. To po prostu zła decyzja, która zostanie z nami na długo… chyba że ktoś ją zmieni — stwierdził Charles Nix, dyrektor kreatywny firmy Monotype specjalizującej się w projektowaniu krojów pisma i technologii typograficznej.
Jak wyjaśnił Nix, "w typografii istnieje ogólne pojęcie spacingu, czyli odstępu pomiędzy literami w danym kroju pisma. Kerning natomiast odnosi się konkretnie do przestrzeni pomiędzy poszczególnymi parami liter lub znaków. Typografowie projektują nie tylko same litery, ale także przestrzeń wokół nich".
— Spędzamy mnóstwo czasu, zwłaszcza na końcowym etapie pracy nad krojem, dopracowując rozstawienie znaków, by uzyskać harmonijną kompozycję. Ale nawet jeśli uda się uzyskać idealne ogólne odstępy, wciąż pozostają pary liter, takie jak wielkie A i wielkie T, które tworzą między sobą zbyt dużą przerwę. W takich przypadkach tworzymy specjalne pary kerningowe i programujemy je bezpośrednio w kroju pisma — zaznaczył Charles Nix.
Odnosząc się do nagrobku Franciszka, powiedział: "Możliwe, że litery zostały rozmieszczone ręcznie jako pojedyncze znaki, a nie wpisane za pomocą czcionki. W takim przypadku nie użyto żadnego konkretnego kroju pisma jako szablonu. Być może litery umieszczono na wzorze według sztywnych reguł matematycznych, a nie na podstawie oceny wizualnej".
"Tajne przejście do Arki Przymierza"
NY Times próbował skontaktować się z przedstawicielami Watykanu w tej sprawie, jednak nie udało się uzyskać komentarza.
Jeden z pierwszych, który zwrócił uwagę na nietypowy wygląd napisu "Franciscvs" był redaktor magazynu Fast Company, poświęconego biznesowi, technologii i designowi. Z kolei piosenkarka Elle Cordova napisała żartobliwie: "Dlaczego wygląda to tak, jakby naciśnięcie litery 'A' miało otworzyć tajne przejście do Arki Przymierza?".
W sieci krążą już filmy przedstawiające prawidłowy rozkład liter, jaki powinno się zastosować na nagrobku papieża Franciszka.
Wyświetl ten post na Instagramie
Źródło: nytimes.com / tk
Skomentuj artykuł