Dariusz Piórkowski SJ: Stowarzyszenie im. Piotra Skargi wyrządza wiele szkody Kościołowi w Polsce. Jątrzą, dzielą i prowadzą do niezgody

fot. Dariusz Piórkowski / Stowarzyszenie im. Piotra Skargi / sz
Dariusz Piórkowski SJ / facebook.com

"Aż wstyd, że powołują się przy tym na mojego współbrata, jezuitę Piotra Skargę. Treściami tych portali karmi się wielu duchownych, którzy z kolei rozpowszechniają domysły, teorie spiskowe i stają się jeszcze bardziej antypapiescy" - pisze jezuita.

W ostatnich dniach trwa dyskusja nt. kampanii "stop Komunii Świętej na rękę!" zapoczątkowanej przez Stowarzyszenie im. Piotra Skargi. Do sprawy odniósł się Dariusz Piórkowski SJ, który na swoim profilu facebookowym napisał:
Stowarzyszenie im. Piotra Skargi i zrzeszony z nim portal pch24. i Polonia Christiana wyrządzają wiele szkody Kościołowi w Polsce. Jątrzą, dzielą i prowadzą do niezgody. W wolnym kraju każdy ma prawo do wypowiedzi. Ale podjudzanie przeciwko Papieżowi Franciszkowi, wykorzystywanie słabej wiedzy bądź niewiedzy religijnej wielu katolików, powoływanie się na rzekomą obronę prawdziwej wiary (gdy głosi się coś, czego Kościół nie naucza) to działanie sabotażowe. Ponadto stawanie okoniem do nauczania Soboru Watykańskiego II jest także odrzucaniem działania Ducha Świętego w Kościele.
Aż wstyd, że powołują się przy tym na mojego współbrata, jezuitę Piotra Skargę. Treściami tych portali karmi się wielu duchownych, którzy z kolei rozpowszechniają domysły, teorie spiskowe i stają się jeszcze bardziej antypapiescy. Nie wspominam już o starszych ludziach zmanipulowanych do zapłaty za wysłane im bez pytania materiały "ewangelizacyjno - pobożnościowe".
Pomysł z akcją występującą przeciwko komunii świętej na rękę jest przecież wprost podważeniem aktualnej nauki Kościoła w tej kwestii. I dziwi mnie, że to jakoś nie przeszkadza wielu duchownym i wiernym świeckim. Jeszcze nie spotkałem osoby, która przyjmowałaby komunię świętą z tak brudnymi rękami. Ale zabrudzone serce już nieraz oczyszczałem mocą Bożą w konfesjonale.
Klerykalne podtrzymywanie błędnego przekonania, że Ciała Pańskiego mogą dotykać tylko wyświęceni szafarze zakrawa już na jakieś celowe działanie. Jakby święcenia były jakąś magią a namaszczenie rąk prezbitera (które jest tylko znakiem wyjaśniającym) ochroną przed grzechem, wirusami, głupotą itd.
W każdym razie zagubienie wśród wierzących narasta. I ktoś jeszcze zbija na tym kapitał. To nie idzie w dobrym kierunku i wszyscy za to już płacimy słoną cenę.

DEON.PL POLECA


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Dariusz Piórkowski SJ: Stowarzyszenie im. Piotra Skargi wyrządza wiele szkody Kościołowi w Polsce. Jątrzą, dzielą i prowadzą do niezgody
Komentarze (35)
DC
~Dagmara Chrześcijanka
22 stycznia 2023, 17:42
A po co to "Księdzu" z wielkiej litery, czy ksiądz jest Bogiem ?? Ta czołobitność jest przykładem najgorszego konserwatyzm w naszym Kościele i moim zdaniem dowodem na na to że "postępowy" kler jest gotów zanegować wszystkie świętości naszej wiary, tylko nigdy nie wyrzeknie się swojej pychy, a także okrucieństwa i chciwości. Tu nie ma różnicy między konserwatystami i postępowcami
GF
~Gabriela Fojcik
28 lipca 2021, 11:06
Stowarzyszenie im. Piotra Skargi nie chce mieć nic wspólnego z Kościołem i działa na własną rękę. Jakiś cel w tym mają. Nie tak dawno w numerze "Królowej Różańca Świętego" było ostrzeżenie - zbierali intencje i ofiary na Mszę w Pompejach, a jak się okazało wcale nie doszła do skutku. Też byłam kiedyś naiwna dopóki w Gościu Niedzielnym nie przeczytałam artykułu na temat ich działalności.
EE
~Ela Elżbieta
16 kwietnia 2021, 22:44
Stowarzyszenie im. Piotra Skargi jest bardzo nachalne, spersonalizowane, odwołujące się do uczuć. Za każdym razem zwracają się po imieniu. Do każdego listu dołączają też blankiet wpłaty i natarczywie namawiają, by przekazać jakiś datek. Organizacja nie jest w żaden sposób powiązana z Kościołem. - Ktoś zrobił sobie z tego biznes. Podejrzewam, że wielu ludzi się na to nabiera. Bo jak się pogra na uczuciach, to ludzie wierzący wysupłają kolejne 10, 20 zł
ML
~Marek Lumpek
13 października 2020, 13:26
Czytam i nadziwić się nie mogę. Mądrości ludzkiej
HS
~H.M. S.
12 października 2020, 20:25
Stowarzyszenie im Piotra Skargi nie robi nic złego, jego działalność to propagowanie wiary i nawoływanie do nawrócenia. Widzi że Kościół katolicki zmierza nie tą drogą co wyznaczył Bóg i z tego powodu się wypowiedział swoim plakatem. Proszę nie obrażać ludzi którzy ewangelizują w ten sposób poprzez akcje i zawierzenia Matce Bożej Fatimskiej. Przymierze z Maryją które wydają to wartościowy miesięcznik . Minusem są pieniądze o które zbyt często proszą.
KZ
~Katolik Ze Wschodu
13 października 2020, 00:13
Ewangelizacja? Czy raczej głoszenie prywatnych poglądów grupki świeckich pod płaszczykiem prawdziwej wiary z równoczesnym kwestionowaniem nauczania Kościoła Katolickiego i papieży? Dziwi że tak wielu katolików w Polsce zamiast wspierac swoj kościół lokalny, misje i dzieła charytatywne w Kosciele, hojnie dotuje organizacje podważajace nauczanie papieża Franciszka i Soboru Wat. II. Świety Jan Paweł II patrzy na to z nieba i płacze. Smutne, jak bardzo katolicy w Polsce stracili rozum i więź ze swoim Kościołem, z papieżem i pasterzami tego Kościoła. Ewangelizacja to nie straszenie a gloszenie Kerygmatu. Na bilbordach żadnego Kerygmatu nie ma!
KP
~katolik pomniejszego płazu
20 października 2020, 08:02
@Katolik ze Wschodu- Jeśli Jan Paweł II płacze, to nad nobilitacją teologii wyzwolenia przez jego następcę. Oj krótką pamięć mają szermujący posłuszeństwem papieżowi
DM
~Dyzio Marzyciel
12 października 2020, 18:52
Dałem łapkę w dół ale ocenę bym wypośrodkował, jednak takiej opcji nie ma. Zgoda, że z kampanią "stop Komunii Świętej na rękę!" przesadzili. U mnie (kościół jezuitów) komunia jest równolegle "na rękę" (ksiądz pilnuje czy wędruje od razu do ust) oraz przez drugiego kapłana "do ust" a także duchowa. Jednak emocjonalnie-napastliwy ton artykułu w stylu "kto nie z Mieciem, tego zmieciem" przypomina te na Deon.pl dotyczące np. Radia Maryja. Już nie będę wnikał w szczegóły ale za dużo emocji, za mało meteorytyki. ps. Nie nazywałbym brakiem posłuszeństwa, krytycznego, zdrowo-rozsądkowego podejścia katolików wobec ujawnianych faktów, forsowanych pomysłów politycznych płynących z Watykanu czy takich zjawisk (nieobcych kościołowi) jak "marsz przez instytucje" w celu wpływania na głoszone nauczanie, kształtowanie opinii kościoła, wiernych itp.
MU
~Marzena Urbańska
11 października 2020, 23:59
Czytałam o przypadku mężczyzny podchodzacego z dwuletnim dzieckiem do Komunii Św. Przyjął Ciało Pańskie na rękę przełamał na połowę i dał dziecku... Czy gdyby przyjął Komunię Św. do ust uczynyłby to samo? A teraz z mojej parafii widziane na własne oczy: osoby przyjmującej Komunię na dłoń odchodzą z nią do ławki albo spożywają po drodze, osoby w rękawiczkach foliowych , które z trudem przed przyjęciem Komunii zdejmowały je ze spoconych dłoni po czym po przyjęciu Komunii z powrotem je zakładały... Myślę że wielu widziało podobne obrazki i pytam ojca Piórkowskiego jak i innych co o tym sądzić i czy to nie jest profanacja albo przynajmniej brak poczucia sacrum albo kompletna ignorancja? niewiedza? KOGO przyjmują. Może na to trzeba zwrócić uwagę? Pozdrawiam
Oriana Bianka
11 października 2020, 20:28
Zgadzam się z Ojcem i nie rozumiem, dlaczego Episkopat nie zajmuje stanowiska w sprawie działalności Stowarzyszenia im. Piotra Skargi. Nie pierwszy raz wypowiadają się niezgodnie ze stanowiskiem naszego Kościoła. Od dawna w większości krajów katolickich komunia św. może być przyjmowana na rękę i jest to zgodne z nauczaniem Kościoła, tak było już w czasach papieża Jana Pawła II. Stow. im. Piotra Skargi rozsyła też do starszych ludzi listy z prośbą o przekazy pieniężne. Ostatnio była głośna akcja z prośbą o pieniądze na tysiąc róż dla Maryi.
JP
~Jarosław Piechota
9 października 2020, 16:12
To teraz może ksiądz się odniesie konkretnie do argumentów które przytacza Stowarzyszenie ks. Piotra Skargi. Przyjęliśmy księdza łzy a teraz zapraszamy do napisania merytorycznego artykułu.
TT
Thorgi Thorgi
13 października 2020, 12:27
Panie Jarosławie niech Pan na to nie liczy ;-) Tutaj będzie odwoływanie się do emocji, zły klerykalizm, dobry dobroludzizm itd itd. To 'wycie' otwartych katolików jest symptomatyczne - im bardziej zwracamy uwagę na wcielonego Boga tym większy krzyk ... Dlaczego ? Na to pytanie niech każdy sobie sam odpowie...
MJ
~Marcin Jendrzejczak
9 października 2020, 14:36
Przestańcie szkalować. Wylewacie wiadra pomyj na osoby, z którymi się nie zgadzacie z frazesami pełnymi tolerancji. I czynią to księża. To dopiero szkoda dla Kościoła. Wstyd!
AB
~Anna Bieńkowska
9 października 2020, 14:08
Dziękuję Księdzu, że konsekwentnie ( wbrew lawinie hejtu, jaka się zaraz wyleje od tzw. "prawdziwych katolików") prezentuje Ksiądz mądre i ewangeliczne stanowisko na temat zjawisk jakie się dzieją w dzisiejszym Kościele.
AS
~Antoni Szwed
9 października 2020, 13:53
No cóż, katolicy świeccy też mają w Kościele prawo zabierania głosu, zwłaszcza wtedy, gdy widzą, że dzieje się w nim coś niedobrego. Z całą pewnością rzeczą niedobrą są te działania w Kościele, które pomniejszają cześć oddawaną Chrystusowi Eucharystycznemu. Są więc świeccy (chwała im za to), że temu się sprzeciwiają. W tym przypadku kierują zasadą, którą u początków chrześcijaństwa najlepiej wyraził św. Piotr [Dz 4, 18-20], że bardziej trzeba słuchać Boga niż ludzi, tych, którzy mienią się Jego sługami.
SZ
~sylwia zimkowska
9 października 2020, 14:19
ale bredzisz, moja sąsiadka, która wszystkich obmawia, oczernia i nieustannie kłamie - codziennie przyjmuje Komunię na swój grzeszny język - i to jest dopiero profanacja, zbezczeszczenie Pana Jezusa
WG
W Gedymin
10 października 2020, 10:00
Oburzają "te działania w Kościele, które pomniejszają cześć oddawaną Chrystusowi Eucharystycznemu", a nie oburzają tzw "msze smoleńskie" wykorzystywane w celach politycznych do umacniania kłamstwa, manipulacji i szerzenia nienawiści. Nie zapomnę pochodu grupki ludzi 10 IX 2015, w Poznaniu, którzy właśnie wyszli z kościoła, z Eucharystii, i szli pod pomnik katyński kipiąc złością, kłamstwami i nienawiścią.
KZ
~Katolik Ze Wschodu
11 października 2020, 23:31
No...szkoda ze nie kieruja sie zasadą posluszenstwa i pokory i nie sluchają slow Jezusa, ktory ustanowil nam Piotra i Apostolow...i szkoda ze ignoruja lub wybiorczo traktuja nauczanie Koscioła, bo maja w tym swoje prywatne cele. Kosciol nie jest struktura demokratyczna tylko hierarchiczną, bo tak chcial Chrystus Pan. Jeśli świecki rozbija jedność Chrystusowego Koscioła, odrzuca nauczanie Papieża i Soboru, to cóż....żaden święty nie szedl droga nieposłuszeństwa. Pokora i posluszeństwo to jedyne drogi do świętosci. Dzis tzw prawdziwi katolicy ida droga pychy i przekonania o własnej nieomylnosci.
WB
~Włodek Bełcikowski
9 października 2020, 12:21
Dobrze że Ksiądz o tym konkretnie napisał. Zgadzam się, ale artykuły typu ostatniego p. Fiołki robią podobne zamieszanie i dalszy podział. Także warto spojrzeć we własne oko drogi Deonie!
JW
~Jarosław W
9 października 2020, 12:12
"Ponadto stawanie okoniem do nauczania Soboru Watykańskiego II" - w którym dokumencie Sobór postulował wprowadzenie Komunii na rękę? dziękuję
Dariusz Piórkowski SJ
9 października 2020, 23:32
Nie chodzi o Komunię na rękę, tylko o posłuszeństwo Papieżom. Jeśli Papieże piszą, że to dobra forma (a nie wymyślili tego teraz, tylko tak bylo początku), a ktoś twierdzi, że to profanacja i grzech, to na tym polega sprzeciwianie się nauczaniu Soboru Watykańskiego II. Chodzi o nazywanie złem tego, co złem nie jest.
PR
Piotr Razum
11 października 2020, 04:37
Ojcze Dariuszu, Przeczytałem Ojca artykuł oraz broszurę ściągniętą ze strony Stowarzyszenia Piotr Skargi i powiem szczerze, że coś mi się tu nie zgadza. Po pierwsze, oni nie twierdzą, że to grzech, ale że wzrasta ryzyko profanacji, a to nie to absolutnie nie to samo. Moim zdaniem mają trochę racji. Ale najważniejsze jest o źródła. Czy mógłby Ojciec obejrzeć ten filmik: https://www.youtube.com/watch?v=T8i1TBz5lD4 i merytorycznie się wypowiedzieć w tej kwestii. Nie jestem teologiem, nie znam się na dokumentach Kościoła, ale dla mnie brzmi bardzo wiarygodnie. Z niego wynika, że tak naprawdę komunia na rękę, to nie zatwierdzona praktyka, ale pewien 'wyłom', który ciągnie się od lat. Bardzo proszę o komentarz do tego filmiku, bo czuję trochę zamęt i nie wiem co o tym myśleć. Z góry bardzo dziękuję.
KZ
~Katolik Ze Wschodu
11 października 2020, 12:23
Ojcze ci ludzie od wielu lat krytykuja i niszcza Kosciol posoborowy, papiezy posoborowych i nauczanie biskupów. Owocem ich działan jest to co mamy dziś-nieposluszeństwo pycha ignorowanie lub kwestionowanie nauczania papieża Franciszka czy biskupów. Zamiast empatii i pomocy ofiarom covid mamy spory o formę przyjmowania Eucharystii i sianie zamętu po wyprowadzanie ludzi na ulicę na antycovidowe manifestacje. Gdy jedni umieraja lub walcza o zycie bliźnich ci ludzie w imie tzw.wiary szerza zamęt. Niestety wielu świeckich w parafiach i ksiezy chetniej czyta i slucha tych ludzi niz nauczania Papieża czy biskupów. Znam ksiezy, ktorzy o papieżu mowią....Bergolio . Polski Kosciol jest rozdarty bo grupa pewnych ludzi od lat prowadzi w nim pod szyldem katolicyzmu działania antykatolickie czyli takie ktore maja ludzi dzielić. Owoce tych działań widać dziś.
KZ
~Katolik Ze Wschodu
11 października 2020, 18:13
A to co sie teraz dzieje i sposob działania tych ludzi kwestionujących nauczanie Papieża Franciszka i biskupów lub świadomie to nauczanie wypaczających mozna porównac do działalności katarów i albigensów. Wtedy tez pod plaszczykiem szczytnych idei mącono ludziom w glowach i rozbijano jednosc Kosciola i namawiano do nieposluszeństwa Papieżowi. Swiety Dominik całe życie trudził sie z braćmi by ludzi zawrócić z tej ścieżki. Dzis tez trzeba modlic sie o kaplanów ktorzy takim bilbordom i tym którzy głoszą takie bzdury.
JW
~Jarosław W
11 października 2020, 21:36
@ Dariusz Piórkowski SJ - ano właśnie - ta praktyka ani nie była postulowana na Soborze ani papieże nie pisali, że to dobra forma, tylko, że dopuszczalna na zasadzie wyjątku tam, gdzie to nadużycie liturgiczne (czyli grzech) już się upowszechniło. W tym sensie ma Ojciec rację, że przed Soborem najprawdopodobniej byłaby krótka piłka i wywrotowcy wprowadzający Komunie na rękę zostaliby ukarani.
DK
~Dwalin Krasnal
13 października 2020, 17:29
Nie jest dobra, tylko dopuszczona przez Pawła VI, który nie był w stanie wykorzenić tej praktyki. Najpierw ją wprowadzono w Niemczech, Holandii, Francji a potem naciskano w Rzymie na jej potwierdzenie.
DS
~D. S.-P,
9 października 2020, 11:48
Podzielam zdanie o. Piórkowskiego. Pierwszy raz z owym stowarzyszeniem zetknęłam się parę lat temu, gdy nie wiadomo z jakiej przyczyny (skąd mieli nazwisko i adres) mój tata dostał ową korespondencję z "prośbą" o comiesięczny datek... Wyciąganie pieniędzy od emerytów w zamian za "podarki" w postaci materiałów "ewangelizacyjno-pobożnościowych" uważam za głęboko niemoralne. Szczyt manipulacji.
JE
~Jadwiga, Ewa Gajownik
12 października 2020, 14:14
Ewa Gajownik Ja też otrzymuję korespondencję ,materiały np. Przymierze z Maryją i inne "podarki" od Stowarzyszenia Piotra Skargi i nie czuję się zmanipulowana, ani nie stałam się heretyczką , wręcz przeciwnie. Mowa o głębokiej niemoralności to już szczyt hipokryzji. Nikt nikogo nie zmusza do jakichkolwiek opłat. Jest to dobrowolna ofiara, tak jak na tacę w kościele ,na Świątynię Opatrzności Bożej czy Orkiestrę Świąteczne Pomocy i inne. Z całym szacunkiem - To czy Ks. Dariusz Piórkowski przypadkiem też nie jątrzy ?
KZ
~Katolik Ze Wschodu
13 października 2020, 00:28
A sprawdza Pani czy owe materialy maja imptrimatur a sama instytucja zgode na dzialanie od swego biskupa miejsca chociażby? Nie przeszkadza Pani szkalowanie papieza Franciszka? Skoro uwaza sie Pani za katoliczke to powinna Pani wiedziec ze fundamentem Katolicyzmu jest Chrystus ktory swoj Kosciol ustanowil tak jak sam chcial. I filarem tego Kosciola jest Piotr czyli Opoka. A papieze sa następcami Piotra. Czy zadaje sobie Pani trud zrozumienia ze od wieków rozne instytucje i ludzie uderzali w Opoke aby jednosc Koscioła złamać. Katolicki Kosciol opieral sie takim atakom. Ale wiele dusz dalo sie zwiesc roznym pseudonauczycielom. Oby Pani nie byla jedna z tych dusz.
S-
~svd -
9 października 2020, 11:23
Obecnie komunia od kilkudziesięciu już lat jest przyjmowana w Kościele prawie na całym świecie wyłącznie na rękę (nie tylko w czasie pandemii) i nikogo to nie dziwi. W taki też sposób udzielano komunii przez wieki. A Polska jest chyba jedynym krajem gdzie dominującą formą jest nadal przyjmowanie do ust. Dlatego dziwi mnie, że władze kościelne nie zajęły żadnego stanowiska w sprawie tych billboardów czy też przypadków odmowy udzielania komunii w tej formie przez księży (kapłan może odmówić jedynie w przypadku istnienia ryzyka profanacji). Obie formy są bowiem dopuszczalne i zgodne z nauką Kościoła.
9 października 2020, 11:18
No to zaraz się na ojca posypią gromy ze strony rygorystów... że to grzech ciężki, że działa tutaj szatan i inne cuda na kiju, że "Pan Jezus nie zaraża", że kapłana dłonie nie przyjmują i nie przekazują żadnych zarazków... i wiele innych ciekawych bzdur. Zacytuję papieża Franciszka (choć wiem że dla tych co piszą te głupoty to jest chyba anty-papież) "Za rygoryzmem zawsze jest coś innego. Rygoryzm nie jest darem Boga. Łagodność tak, dobroć tak, życzliwość tak; przebaczenie tak, ale rygoryzm nie! Za rygoryzmem zawsze coś się ukrywa, w wielu przypadkach podwójne życie”
PR
Piotr Razum
11 października 2020, 04:44
Nie jestem rygorystą, ale zagubionym katolikiem, który nie wiem komu zaufać w tej kwestii. Mnie znajomy kapłan wyjaśnił, że tutaj nie chodzi o zasady higieny, bo one nie są klue w tym sporze. Ale o fakt, że ręce kapłana są konsekrowane i dlatego mogą dotykać Ciała Jezusa. Przez te ręce dokonuje się także przemiana hostii w ciało. Świeccy, czy nawet bracia i siostry zakonne nie mają konsekrowanych dłoni i dlatego nie powinni dotykać Ciała Pańskiego.
AJ
~Ale Jak to
11 października 2020, 11:31
Zestawmy powyższa wypowiedź z Ewangelią: W świątyni zastał siedzących za stołami bankierów oraz tych, którzy sprzedawali woły, baranki i gołębie. Wówczas, sporządziwszy sobie bicz ze sznurów, powypędzał wszystkich ze świątyni, także baranki i woły, porozrzucał monety bankierów, a stoły powywracał. Do tych zaś, którzy sprzedawali gołębie, rzekł: “Zabierzcie to stąd i z domu mego Ojca nie róbcie targowiska!” Uczniowie Jego przypomnieli sobie, że napisano: “Gorliwość o dom Twój pochłonie Mnie”.
NM
~Niegodny M
20 października 2020, 17:38
Piotr Razum - a czy język osoby świeckiej jest konsekrowany? A czy przełyk? Przecież Komunia Św. to jest moment kiedy Jezus się oddaje właśnie człowiekowi po to, żeby Go "dotykał". Ryzyko profanacji? czy profanacją nie jest przyjmowanie Ciała Pańskiego w grzechu, w nieprzebaczeniu, bez refleksji i adoracji? Pan Jezus przyszedł po to żeby Go wystawić w monstrancji na ołtarzu i 'nie dotykać'?
PR
Piotr Razum
25 listopada 2020, 01:15
@Niegodny M : Nie, nie są konsekrowane, ale po przyjęciu ich, ciało rozpuszcza się i zmienia postać, to już nie jest taka sama forma jak na ręce.