Historia tego wizerunku Maryi może być scenariuszem filmu sensacyjnego. W jego odnalezieniu brało udział FBI
- Wpisałem do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego rysunek "Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny" autorstwa Melchiora Steidla z 1704 roku - poinformował mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki. Postępowanie zostało wszczęte z urzędu.
Historia rysunku może być scenariuszem sensacyjnego filmu. Dzieło zostało skradzione w 2005 r. w Warszawie z kolekcji prywatnej i zarejestrowane w krajowym wykazie zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. To pozwoliło na jego odnalezienie na terenie Stanów Zjednoczonych.
Rysunek odzyskano dzięki współpracy poprzedniego resortu kultury z FBI
Zaangażowane w sprawę krajowe organy ścigania ustaliły, że niedługo po kradzieży rysunek prawdopodobnie został wywieziony do Niemiec. Następnie trafił na międzynarodowy rynek dzieł sztuki. W 2010 r. został zakupiony do zbiorów National Gallery of Art w Waszyngtonie. Konserwator przekazał, że rysunek odzyskano dzięki współpracy poprzedniego resortu kultury z Federalnym Biurem Śledczym.
Uroczysta prezentacja dzieła (jako jednego z szeregu odzyskanych w procesie restytucji przez stronę polską) odbyła się 1 października 2023 r. w Konsulacie Generalnym RP w Nowym Jorku. 6 listopada został przekazany prawowitemu właścicielowi.
Minister kultury @PiotrGlinski w siedzibie #MKiDN: Dziś prezentujemy także rysunek autorstwa Melchiora Steidla (1657–1727) „Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny” z 1704 r., który został skradziony w 2005 r. z warszawskiej kolekcji prywatnej. Jest to kolejny obiekt odzyskany… pic.twitter.com/xvPC4X1S0K
— Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (@kultura_gov_pl) November 6, 2023
Unikatowe świadectwo sakralnej sztuki barokowej
- Rysunek, posiada wybitne wartości artystyczne, historyczne i naukowe jako dzieło barokowego mistrza Melchiora Steidla. Prezentuje wysoką wartość artystyczną, szczególnie pod względem kompozycyjnym i plastycznym. Jest przykładem rysunku z początku XVIII w. (1704 r.). Stanowi unikatowe materialne świadectwo sakralnej sztuki barokowej - podkreślił konserwator.
Dodał, że dzieło stanowi też wartość naukową dając możliwość pogłębienia studiów nad techniką i ikonografią sztuki malarskiej epoki baroku, a także prześledzenie procesu twórczego, którego element stanowiły szkice projektowe. - Wartość naukowa i historyczna dzieła wiąże się także z twórczością i indywidualnym stylem wybitnego artysty Melchiora Steidla - zaznaczył.
Kim był autor dzieła?
Melchior Steidl (1657-1727) był niemieckim malarzem. Wykonywał freski w Dolnej i Górnej Austrii, m.in. w klasztorach benedyktynów w Kremsmuenster (1696) i Lambach (1698-99). Przeniósł się następnie do Bawarii, gdzie pracował w kościele karmelitów w Straubing w 1702 r. oraz w katedrze w Regensburgu w 1704 r. Steidl wykonywał freski w Monachium i w Augsburgu, będąc jednym z ważniejszych przedstawicieli tamtejszej szkoły malarskiej.
Źródło: PAP / pk
Skomentuj artykuł