Przyzwyczailiśmy się przez lata, że w Kościele wszystko wykonują mężczyźni

Zdjęcie ilustracyjne (Fot. pl.depositphotos.com)

Kultura, tradycja, przyzwyczajenie. Przez lata przyzwyczailiśmy się bowiem do tego, że w Kościele wszystko wykonują mężczyźni. Ksiądz odprawia mszę, sprawuje sakramenty, pomaga mu diakon, mężczyzna czyta słowo, służy przy ołtarzu. Także prezbiter odpowiada za finanse. Kobieta może co najwyżej posprzątać kościół. Wryło nam się to tak mocno w świadomość, że nie mieści nam się w głowie fakt, iż w Kościele pierwotnym - tym z pierwszych wieków - duża część posług powierzana była właśnie kobietom.

„Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka” - głosi przysłowie. Prawdziwość tego porzekadła daje się odczuć w sposób namacalny w dyspucie na temat roli kobiet w Kościele. Parę dni temu media w dość sensacyjnym tonie donosiły: „Przełom w Kościele?! Chodzi o kobiety”, „Ważny komunikat, dotyczy kobiet. Szykuje się przełom w Kościele”, „Kiedy kobiety będą służyć przy ołtarzu w kościele?”. To ledwie trzy tytuły materiałów, które pojawiły się po tym jak abp Adrian Galbas przy okazji święceń prezbiteratu oznajmił, że chce, by w archidiecezji katowickiej rozpoczęły się systematyczne przygotowania do bycia lektorem, akolitą i katechistą. „I aby te posługi mogli podejmować zarówno mężczyźni, jak i kobiety” - stwierdził.

Utrzymane w podobnym duchu informacje pojawiły się już rok temu, gdy kard. Grzegorz Ryś kilka kobiet ustanowił w metropolii łódzkiej nadzwyczajnymi szafarkami Eucharystii. Część mediów - głównie te ultrakonserwatywne - zaczęło bić na alarm, twierdząc, że teraz to już tylko jeden krok do tego, by kobiety wyświęcać na księży.

Tymczasem już w 2022 r. polscy biskupi - idąc w ślad za normami ustanowionymi przez Franciszka - zdecydowali, że otwierają przygotowania do posług lektora, akolity, katechistów i nadzwyczajnych szafarzy dla kobiet. „Dlaczego miałoby być tak, że kobieta nie jest katechistką, że kobieta nie ma urzędu akolity? Z czego by to miało wynikać? Nie ma żadnych uzasadnień ku temu, poza kulturowymi, poza tradycyjnymi - pytał wtedy arcybiskup metropolita łódzki.

Właśnie. Kultura, tradycja, przyzwyczajenie. Przez lata przyzwyczailiśmy się bowiem do tego, że w Kościele wszystko wykonują mężczyźni. Ksiądz odprawia mszę, sprawuje sakramenty, pomaga mu diakon, mężczyzna czyta słowo, służy przy ołtarzu. Także prezbiter odpowiada za finanse. Kobieta może co najwyżej posprzątać kościół. Wryło nam się to tak mocno w świadomość, że nie mieści nam się w głowie fakt, iż w Kościele pierwotnym - tym z pierwszych wieków - duża część posług powierzana była właśnie kobietom. Z czasem posługi lektora, akolity stały się zarezerwowane dla mężczyzn i uznawano je za kolejne stopnie na drodze do kapłaństwa. Co prawda już Paweł VI w 1972 r. zlikwidował tzw. święcenia niższe, ale posługa lektora była wyłączną domeną mężczyzn. Ale Kościół powoli się na kobiety otwierał. Mogły zostawać ministrantkami, w niektórych Kościołach lokalnych także szafarkami. Formalne przeszkody prawne zniknęły wraz z reformą Kodeksu Prawa Kanonicznego, której w 2021 dokonał papież Franciszek.

Pochodzący z Argentyny papież zaczął zresztą powierzać kobietom nie tylko funkcje liturgiczna, ale także urzędowe. Zauważmy przy tym, że mowa jest o otwarciu dla kobiet posług - nie zaś święceń. Tu wszystko pozostaje bez zmian. Obawy zatem, że kobiety będą kiedyś wyświęcane na księży należy odrzucać. Choć kwestią otwartą pozostaje ewentualny diakonat lecz nie w formie, którą dziś znamy, ale w tej która była obecna w Kościele pierwotnym, gdy diakonise pełniły posługę przy chorych. To jednak temat na całkiem oddzielną refleksję.

Mentalność zmienia się powoli. Podobne jak dziś obawy były w Kościele obecne przed laty, gdy na diakonów zaczęto wyświęcać żonatych mężczyzn. Do Polski diakoni stali dotarli dość późno, ale nikogo już dziś nie dziwią. Podobnie zresztą jak nadzwyczajni szafarze. W sądach kościelnych przestaje „razić” obecność adwokatów świeckich obojga płci.

W pewnym sensie mamy do czynienia z rewolucją, z jakimś przełomem. Ale trzeba ją raczej widzieć tak, że hierarchia odczytała, iż współodpowiedzialność za Kościół dotyczy wszystkich wiernych i są takie obszary, w których większą niż dotąd rolę mogą odgrywać świeccy. I nie ma co załamywać rąk i wieszczyć, że lada moment Kościół przez to upadnie. Wydaje się, że stanie się odwrotnie i nastąpi ożywienie oraz wzajemne ubogacanie się.

Jest dziennikarzem, kierownikiem działu krajowego "Rzeczpospolitej". Absolwent kursu „Komunikacja instytucjonalna Kościoła: zarządzanie, relacje i strategia cyfrowa” na papieskim Uniwersytecie Santa Croce w Rzymie. W wydawnictwie WAM wydał: "Nie mam nic do stracenia - biografia abp. Józefa Michalika" oraz "Wanda Półtawska - biografia z charakterem"

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Przyzwyczailiśmy się przez lata, że w Kościele wszystko wykonują mężczyźni
Komentarze (9)
DP
~Don Pedro
17 maja 2024, 20:45
W Rzeczpospolitej, do której pisuje redaktor Krzyżak też dominują mężczyžni. Może by zacząć od własnego podwórka?
SL
~Stanisław Lichocki
17 maja 2024, 19:24
Niech pan zauważy Panie Tomaszu, że chce pan obarczyć kobiety obowiązkami w Kościele, nie dając im żadnych przywilejów. Diakonissy? - dobrze, niech sobie będą, ale niech harują bezpłatnie przy chorych. Lektorki w kościele? OK, ale na każde zawołanie proboszcza i też gratis. Z każdą funkcją i posługą w Kościele wiążą się nie tylko obowiązki, ale również sprawiedliwe wynagrodzenie i konkretne przywileje. I kobiety dzisiaj są tego doskonale świadome.
AK
~Azz kobieta
20 maja 2024, 15:45
Mężczyźni lektorzy, ministranci mają płacone?Od kiedy? A jakie mają przywileje?
SL
~Stanislaw Lichocki
20 maja 2024, 21:26
Np kolędę.
RK
~Robert Kramarz
21 maja 2024, 10:48
Autor artykułu pomija milczeniem ważną kwestię: skoro kobiety mają być zaangażowane w różne posługi, to czy będą one również miały głos współdecydujący w parafii. Czy będą mogły decydować razem z proboszczem np o finansach parafii, czy będą mogły zawetować np jakiś pomysł proboszcza i nie dopuścić do jego realizacji, czy będą mogły wprowadzić w parafii coś nowego. To jest właśnie równouprawnienie i poważne traktowanie kogoś. Umożliwiam komuś pracę dla dobra wspólnoty, ale za to ma on możliwość realnego decydowania o tym co się dzieje w tej wspólnocie.
AS
~Antoni Szwed
17 maja 2024, 17:39
"Obawy zatem, że kobiety będą kiedyś wyświęcane na księży należy odrzucać." Tu nie ma żadnej pewności panie Krzyżak! Powolutku, krok po kroku, bez niepotrzebnego zgiełku ten proces będzie postępował naprzód. Dziś akolitki, szafarki, a potem... no potem... kapłanki. Tak!! Gdy się już ludzie przyzwyczają. W tej sprawie Watykan nie będzie się kierował nauczaniem Jana Pawła II, czy resztkami katolickich praktyk w polskim Kościele, lecz sięgnie po "nowoczesne", "postępowe", "sprawdzone" wzorce Kościoła niemieckiego. Jakoś tak się składa, że "Fiducia supplicans" (jeden przykład z brzegu) powstała pod wpływem głoszonej od dawna w Kościele niemieckim potrzeby błogosławienia par jednopłciowych. Nic więc dziwnego, że niemieccy biskupi przyjęli watykański dokument z nieukrywanym entuzjazmem.
KK
~karol karol
19 maja 2024, 19:38
najgorsze, że w tej sprawie nie będzie się kierował opiniami Antoniego Szweda :(
SM
Sylwester Mrozik
19 maja 2024, 20:55
Nie panie Antoni, popełniasz Pan błąd logiczny który od dawna nazywa się non sequitor - nie wynika. Z tego że kobiety będą pełnić coraz więcej posług, absolutnie nie oznacza że zostaną wyświęcone na księży. Te rozszerzenie posług to powrót do pierwotnego Kościoła, choć wtedy trwały one krótko bo ród męski upomniał się o swoje wyłączne prawa. Śmiechu warte są te obawy. Obawia się Pan szafarek Eucharystii ? Ugryzą Pana czy co ? Co to są ,,resztki katolickich praktyk w polskim Kościele ?" Chodzi o zamykanie się na zmiany ? A w ogóle - czy mężczyźni też nie mogliby czasem zamieść kościoła ? Poniżyłoby to ich ?
AS
~Antoni Szwed
20 maja 2024, 11:49
Owszem z logiki formalnej to nie wynika. Wynika z praktyki kościelnej. Obecny Watykan nie ukrywa swojej przychylności wobec wielu postulatów Kościoła niemieckiego (także szwajcarskiego, belgijskiego). A tam od wielu lat świeccy i duchowni tłuką temat: kobiety kapłankami. I mówią to w formie postulatu, nie cierpiącego zwłoki. Przez analogię: postulat (a nawet i PRAKTYKA) błogosławieństwa par homoseksualnych najpierw był obecny w Kościele niemieckim (i belgijskim), a potem znalazł swój wyraz w dokumencie watykańskim.