Ks. Piotrowski o tym, dlaczego religia powinna być w szkole. Wymienił osiem powodów
Fot. lev dolgachov / depositphotos.com
KAI / tk
Uważam, że samo spotkanie, wysłuchanie i pogadanie z młodymi będzie większą wartością niż zrealizowanie tematu z podstawy programowej w szkole - napisał na swoim profilu na Facebooku ks. Radosław Piotrowski. Diecezjalny duszpasterz młodzieży z Siedlec wychodzi z propozycjami zmian, które warto wprowadzić przy okazji trwających w Polsce dyskusji.
Tak dla religii w szkole, ale…
- …max 1h tygodniowo (mówię o szkole średniej) – młodzi są „zajechani” godzinami spędzanymi w szkole i pracą poza nią. 1h w tygodniu w zupełności wystarczy do podjęcia próby katechizowania młodzieży.
- …podejmujemy lepszą pracę z młodzieżą przy parafiach. Tworzymy małe wspólnoty, w których młodzi pod okiem księży, sióstr zakonnych, katechetów będą podejmować dodatkową formację. Tworzymy nowe wspólnoty Ruchu Światło-Życie, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży itp. Dajemy czas i przestrzeń dla młodych poza szkołą. Nie musi to być od razu druga godzina katechezy. Osobiście uważam, że samo spotkanie, wysłuchanie i pogadanie z młodymi będzie większą wartością niż zrealizowanie tematu z podstawy programowej w szkole.
- …podejmujemy dyskusję dotyczącą zmian programowych w katechezie szkolnej. Zapraszamy do dyskusji księży, siostry zakonne, katechetów pracujących! w szkołach oraz młodych do rozmowy i tworzenia odchudzonej i uaktualnionej podstawy programowej do nauczania religii w szkole.
- …podejmujemy się solidnej oceny sposobu prowadzenia katechezy przez księży, siostry zakonne, katechetów świeckich. Wiemy dobrze, że wielu z nas się po prostu nie nadaje do pracy w szkole, a uczymy, ponieważ nie ma komu i trzeba wypełnić siatkę godzin. Stąd takie sytuacje jak te opisywane czasami na różnych portalach internetowych o katechezie „widmo” lub o lekcji „na macie” - macie czas i róbcie, co chcecie.
- …podejmujemy dyskusję o sposobie oceniania na lekcji religii i jej konieczności. Osobiście mega ciężko przychodzi mi robienie sprawdzianów z religii, a co za tym idzie, mam kłopot z wystawieniem ocen na koniec. Nie lubię, gdy młodzi czują się na moich lekcjach jak na innych przedmiotach i robią wszystko (włącznie ze ściąganiem), aby tylko „zaliczyć” przedmiot. Czy naprawdę o to w katechezie chodzi?
- …uczymy się towarzyszyć młodym, a nie tylko być ich nauczycielami. W katechezie zawsze powinno być miejsce dla młodych, na ich pytania, myśli, a nawet wyraz niezgody. Jezus uczył, pozwalając swoim uczniom pytać, wątpić, a nawet odejść. Nie oceniał i nie pisał do proboszczów „donosów”, że ci nie pojawili się na katechezie.
- ….nie zgadzamy się jednak na całkowite wyrzucenie lekcji religii, księży, sióstr zakonnych i katechetów świeckich ze szkoły. Wszystkim tym, którzy tak twierdzą, polecam porozmawiać nie tylko z młodymi, ale również z innymi pracownikami szkoły w tym dyrektorami placówek o tym, jak ważną funkcję spełniają katecheci zarówno w środowisku uczniowskim jak i całej społeczności szkolnej, dźwigając nieraz różne inne obowiązki szkolne na swoich barkach.
- …jeśli zajdzie taka potrzeba, zapytajmy obywateli w referendum o miejsce katechezy w szkole. Dobrze wiemy, że usunięcie religii ze szkoły to postulat partii lewicowej, który cała koalicja przyjęła niejako w posagu. Za Lewicą i jej postulatami głosowało 1 859 018 obywateli z 21 596 674, którzy oddali swój głos! Nie możemy zgodzić się na tworzenie przez nich tzw. nowego ładu w szkole, bez naszego zdecydowanego i głośnego wyrazu sprzeciwu.
Kilka, no może kilkanaście słów ode mnie. Chciałem o tym napisać, bo wydaje mi się, że można całe to zamieszanie i dyskusję, która trwa obecnie w Polsce, dobrze wykorzystać. Może to jest i działanie Boga, który chce rękami niewierzących, zmusić nas do solidnej pracy i reformy tego, co jak wszyscy widzimy, przestało „działać”.
Źródło: KAI / tk
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Skomentuj artykuł