Liturgia „Świętego Ognia” w Jerozolimie odbyła się ponownie z udziałem wiernych
Z udziałem ograniczonej liczby wiernych mogła się odbyć w Bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie prawosławna liturgia „Świętego Ognia”.
Ze względu na zaostrzone przepisy związane z pandemią koronawirusa ubiegłoroczna uroczystość odbywała się bez udziału wiernych. Licząca nawet ok. 1600 lat tradycja cudu ognia jest głównym punktem dorocznych uroczystości prawosławnych świąt Wielkiej Nocy w Jerozolimie. Odbywa się w godzinach południowych w Wielką Sobotę i zwykle przyciąga rzesze uczestników. W tym roku ich liczba została ograniczona do 2500 z zachowaniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa, są to wyłącznie miejscowi chrześcijanie, gdyż pielgrzymi z zagranicy nie mogą jeszcze przyjeżdżać do Izraela.
Publiczne liturgie w Ziemi Świętej z udziałem większej grupy wiernych są od pewnego czasu znowu możliwe, przypomniała wiedeńska fundacja ekumeniczna Pro Oriente. I tak np., w tradycyjnej procesji Niedzieli Palmowej prawosławnego patriarchatu Jerozolimy uczestniczyło ok. 200 wiernych.
Według niektórych źródeł liturgia pochodzi z IV wieku, według innych z wieku VIII. Pierwsze doniesienia o cudownym zstąpieniu "Świętego Ognia" pojawiły się ok. 1000 roku.
Tradycyjnie już, rokrocznie w Wielką Sobotę po nabożeństwie pod przewodnictwem prawosławnego patriarchy Jerozolimy, lampa znajdująca się w Grobie Pańskim zapala się w nadprzyrodzony sposób za sprawą zstępującego z nieba "Świętego Ognia". Liczne przekazy historyczne z minionych wieków mówiły, że zejściu Ognia często towarzyszą głośne grzmoty, błyski oraz samoistne odpalenia lamp i świec znajdujących się w różnych miejscach Bazyliki. Ponadto, przez pierwsze 33 minuty od momentu zejścia, płomień świec odpalonych od lampy nie parzy.
Grób Pański w położonej na Starym Mieście w Jerozolimie bazylice jest jednym z najważniejszych miejsc chrześcijaństwa. Kaplica powstała w miejscu, gdzie w wydrążonej grocie, na skalnej półce złożono zdjęte z krzyża, zawinięte w całun ciało Jezusa. Ścianę za nią zdobią trzy obrazy Zmartwychwstania. Każdy z nich należy do innej wspólnoty chrześcijańskiej: katolików, Ormian i Greków. Chrześcijanie czczą w tym miejscu ukrzyżowanie, złożenie do grobu i zmartwychwstanie Jezusa.
Dla wyznawców prawosławia nie jest to bazylika Grobu, lecz kościół Zmartwychwstania (Anastasis). W normalnych warunkach każdego roku świątynię odwiedzały setki tysięcy pielgrzymów.
Źródło: KAI / jb
Skomentuj artykuł