Mądrość jako wartość w kryzysie. Nowa książka o Benedykcie XVI w drugą rocznicę śmierci
Jak widział świat Benedykt XVI? Co wyróżniało jego teologię? Jako papież twierdził, że prawdziwą odnowę Kościoła stanowi rozumne obcinanie różnych przerostów niesionych przez czas. Nowa publikacja poświęcona jego myśli i sposobom komunikacji ze światem i Kościołem ukazała się właśnie nakładem Wydawnictwa Arsarti pod patronatem DEON.pl.
„Teologia i Komunikacja. W drugą rocznicę śmierci papieża Benedykta XVI”. W pracy poświęconej Benedyktowi XVI znalazły się teksty dwudziestu trzech autorów z Polski, Niemiec, Włoch, Indii, Brazylii i Argentyny. Są wśród nich m.in kard. Oswald Gracias, i szef ochrony papieskiej Domenico Giani, prof. Klaudia Cymanow-Sosin, prof. Katarzyna Drąg, prof. Stephen Morgan, prof. Katarzyna Dybeł i Peter Seewald, abp Marek Jędraszewski, bp Ariel Torrado Mosconi i bp Damian Muskus oraz ks. Piotr Studnicki, ks. Rafał Kowalski i ks. Robert Nęcek.
Nauczanie Benedykta XVI skupiało się na mądrości
Teologia i komunikacja papieża Benedykta XVI obracają się wokół mądrości. Słowo zaś „mądrość” na giełdzie współczesnego języka nie posiada stałej wartości. Wydaje się być staromodne i łatwo staje się przedmiotem ironii lub sarkazmu. Czasem można się przechwalać tym, że nawet na starość nic się nie zmądrzało. Tymczasem papież Benedykt XVI, patrząc na Kościół z perspektywy Europy, kładł nacisk na wartość, która znajduje się w kryzysie i podkreślał fazę schyłkową jego działalności. Brakuje bowiem duchowej dynamiki i duchowego przebudzenia, a codzienność coraz częściej przypomina dobrze zarządzaną korporację, niż wspólnotę kładącą nacisk na dojrzałość serca. Dlatego schyłek ten – jeżeli owo przebudzenie nie nastąpi – przyspieszą różne współczesne prądy teoriopoznawcze. Benedykt XVI przypominał o niebezpieczeństwach wiary w perspektywie prawdziwej i fałszywej odnowy chrześcijaństwa. Twierdził, że prawdziwą odnowę Kościoła stanowi rozumne obcinanie różnych przerostów niesionych przez czas.
Za obrazę Koranu jest kara. Obraza Biblii to "wolność słowa"
Czytając papieski testament z 2006 roku warto zauważyć, że papież dziękował za miłość swoim rodzicom, siostrze i bratu, dając do zrozumienia, że rodzina w każdej szerokości geograficznej staje się punktem odniesienia. W tym kontekście Benedykt XVI, analizując wyzwanie domu, któremu na imię Europa uważał, że świat wartości jakby chylił się ku upadkowi. Tym sposobem Europa ulega paraliżowi, który jest spowodowany zapaścią układu krążenia. Można to zauważyć chociażby w podejściu do religii. Kiedy obraża się Koran i islam, karze podlega ten, kto obraża. Kiedy obśmiewa się wiarę Izraela, judaizm i jego wielkie postacie - kara staje się oczywistością. Natomiast gdy ofiarą prześmiewców staje się Chrystus i chrześcijaństwo – wówczas wtóruje się prawu do wolności opinii jako najwyższego dobra.
Dlatego z jednej strony wolność opinii nie może godzić w prawa człowieka, a z drugiej zdrowym przejawem wielokulturowości staje się „wychodzenie z szacunkiem naprzeciw tego, co święte dla innych, ale to możemy uczynić jedynie wtedy, gdy świętość – Bóg – nie jest obca nam samym”. Chodzi o to, że Europa jest nie tylko kontynentem, ale nade wszystko domem, w którym wolność swój najgłębszy sens znajduje w byciu duchową ojczyzną. Mając tego świadomość warto zastanowić się nad papieską teologią i nad papieską komunikacją, gdyż papież Ratzinger posiadał łatwość w komunikowaniu teologii, a jego przekaz był zrozumiały i bardzo chwytliwy.
Okładka publikacji - Wydawnictwo Arsarti
Nowa książka o Benedykcie XVI w drugą rocznicę jego śmierci
„Teologia i Komunikacja. W drugą rocznicę śmierci papieża Benedykta XVI” to nowa książka o Benedykcie XVI, wydana nakładem Wydawnictwa Arsarti w ramach serii „Edukacja Medialna” pod redakcją ks. prof. Roberta Nęcka i mgr Joanny Sobczyk-Pająk.
Monografia podzielona jest na cztery rozdziały.
W rozdziale pierwszym „Ku pamięci” zaprezentowane zostaną wspomnienia kardynała Oswalda Graciasa „Wspomnienie Legendy”, kardynała Orani João Tempesta, O. Cist. „Pokorny robotnik Winnicy Pańskiej - Benedykt XVI Wielki” i szefa ochrony papieskiej Domenico Giani „Człowiek sprawiedliwości i miłosierdzia”.
W rozdziale drugim „Głębia chrześcijaństwa” zostały zamieszczone teksty arcybiskupa Marka Jędraszewskiego „Żyć Bogiem. O dwóch książkach Josepha Ratzingera/Benedykta XVI: Wprowadzenie w chrześcijaństwo i Co to jest chrześcijaństwo? Testament duchowy”, ks. prof. Krzysztofa Góździa „Kamienie milowe teologii Josepha Ratzingera-Benedykta XVI”, ks. dr Piotra Studnickiego „Papieski traktat o wierze. Pielgrzymka Benedykta XVI do Polski (25-28 maja 2006)”, biskupa Damiana Andrzeja Muskusa OFM „Łagodne światło wiary. Benedykt XVI w Kalwarii Zebrzydowskiej” i ks. prof. Sławomira Bukalskiego „Małżeńska communio amoris drogą do communio sanctorum w nauczaniu Benedykta XVI”.
Rozdział trzeci „Pogłębiona teologia” to analiza liturgii Kościoła, źródeł papieskich homilii i komunikacyjne znaczenie herbu. Warto odnotować następujące teksty: Bp Ariel Torrado Mosconi ”COMUNICANTES ET MEMORIAM VENERANTES”. Liturgia, misterium komunii i komunikacja w teologii Josepha Ratzingera-Benedykta XVI”, prof. Stephen Morgan „Źródło i szczyt: Liturgia jako teologia dla Josepha Ratzingera”, prof. Katarzyna Dybeł „W pragnieniu Boga zawiera się umiłowanie słowa”: papież Benedykt XVI mówi o poezji”, ks. dr hab. Rafał Kowalski „Benedykt XVI jako kaznodzieja – źródła papieskich homilii”, ks. prof. Bogdan Zbroja „Relatywizm i technokracja, jako przeszkody komunikacji międzyludzkiej w encyklice „Caritas in veritate” Benedykta XVI”, ks. prof. Andrzej Bruździński „Herb papieża Benedykta XVI i jego komunikacyjne znaczenie”.
W końcu w rozdziale czwartym zostały przedstawione pogłębione analizy papieskiej komunikacji - dr Anna Kurdziel „Papież ćwierkający prawdę”, prof. Klaudia Cymanow-Sosin „Od siły autorytetu po moc dialogu – wyznaczniki komunikowania Benedykta XVI w świetle personalistycznej koncepcji komunikacji ewangelizacyjnej”, ks. prof. Robert Nęcek „Bóg i bliźni w centrum komunikacji Benedyka XVI”, ks. prof. Wojciech Misztal „Benedykt XVI i mass media: „by ta miłość stała się rzeczywiście dominującą miarą świata”, prof. Katarzyna Drąg „Komunikacyjne aspekty milczenia. Inspiracje Benedykta XVI”, red. Angela Ambrogetti „Benedykt XVI i komunikacja oparta na prawdzie wiary” i Peter Seewald „Komunikujący prawdę znaczenie”.
Monografia jest objęta patronatem naszego portalu.
Źródło: mat. pras. wydawcy / mł
Skomentuj artykuł