Patriarcha Bartłomiej wzywa do oporu przed "Bożym Narodzeniem bez Chrystusa"

Patriarcha Bartłomiej wzywa do oporu przed "Bożym Narodzeniem bez Chrystusa"
(fot. paparrrazza / shutterstock)
KAI / kw

Ekumeniczny patriarcha Bartłomiej I wezwał do stawienia oporu sekularyzacji oraz świętom Bożego Narodzenia bez refleksji nad głębokim ich sensem.

W bożonarodzeniowym orędziu napiętnował zmienianie Bożego Narodzenia w "święta bez Chrystusa". To "święta materialnego bogactwa, konsumizmu i powierzchowności", napisał w swoim orędziu honorowy zwierzchnik prawosławia i stwierdził, że chrześcijanie powinni przeciwstawiać tym tendencjom i pokazywać prawdziwe znaczenie święta Bożego Narodzenia.

"Wiara chrześcijańska to pewność zbawienia człowieka przez Miłość Bożą. Z miłości do człowieka Bóg przyjął naszą naturę, stał się człowiekiem, by po tym, gdy przez grzech pierworodny utraciliśmy możliwość życia na Jego podobieństwo dać ją nam ponownie" - napisał patriarcha Bartłomiej. W tym sensie święta Bożego Narodzenia stanowią także "sprzeciw wobec wypełniających świat napięć społecznych, przewartościowaniu, przemocy i niesprawiedliwości", w którym "Dziecię Jezus jest uporczywie wykorzystywane przez różne siły".

W bożonarodzeniowym orędziu patriarcha ekumeniczny kwestionuje też dwie stare doktryny chrystologiczne: nestorianizm i monofizytyzm, obecne również dziś w swojej aktualnej formule. Współczesny nestorianizm ma m.in. postać  sekularyzacji, przesadnego podkreślania roli nauki, absolutnego kierowania się własnymi prawami przez ekonomię, pozbawiony kultury antropocentryzm i myślenie w kategoriach dobrobytu.   

DEON.PL POLECA

Z kolei "monofizytyzm"  przejawia się obecnie w tendencjach demonizowania ciała, purytanizmie, braku poszanowania racjonalizmu, sztuki i kultury oraz w kwestionowaniu dialogu i odrzuceniu różnorodności. Jego szczególnie niebezpieczną formą w imię "jedynej i wyłącznej prawdy" jest fundamentalizm religijny "opierający się na absolutyzowaniu i odrzucaniu, powodujący przemoc i podziały". 

Kościoły prawosławne Konstantynopola, Aleksandrii, Antiochii, Rumunii, Bułgarii, Cypru, Grecji, Albanii i Finlandii obchodzą Boże Narodzenie 25 i 26 grudnia. Na początku XX wieku termin Bożego Narodzenia przyjęły według kalendarza gregoriańskiego z 1582 roku. 

Inne Kościoły prawosławne, np. w Rosji i Serbii, stosują kalendarz juliański, według którego Boże Narodzenie przypada o 13 dni później: 6 stycznia Wigilia, Boże Narodzenie 7 stycznia.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Patriarcha Bartłomiej wzywa do oporu przed "Bożym Narodzeniem bez Chrystusa"
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.