Franciszek aktualizuje nauczanie Jana Pawła II. Ukazała się nowa konstytucja apostolska
"Z misją ewangelizacyjną Kościoła ściśle związany jest ogromny i wielopostaciowy system studiów kościelnych, rozwinięty w ciągu wieków" - zauważa Ojciec Święty w opublikowanej dziś konstytucji apostolskiej o kościelnych studiach akademickich, zaczynającym się od słów "Veritatis gaudium" - "Radość prawdy".
Przypomina, że Sobór Watykański II w ramach odnowy życia Kościoła "dla bardziej skutecznej misji w tym nowym okresie dziejów zalecił" w Dekrecie o formacji kapłanów "Optatam totius" twórczą rewizję studiów kościelnych (por. nn. 13-22). Znalazło to wyraz w konstytucji apostolskiej św. Jana Pawła II "Sapientia christiana" z 15 kwietnia 1979 r.
"Po prawie czterdziestu latach okazuje się dziś konieczna jej nowelizacja" - pisze Franciszek i zwraca od razu uwagę, że zachowuje ona pełną wartość "w swojej proroczej wizji i jasnych wytycznych". Wymaga jednak "zintegrowania z przepisami normatywnymi wydanymi w międzyczasie, biorąc jednocześnie pod uwagę rozwój badań akademickich odnotowany w ostatnich dekadach, a także zmieniony kontekst społeczno-kulturowy na poziomie globalnym, jak również to, co jest zalecane na poziomie międzynarodowym w realizacji różnych inicjatyw, do których przyłączyła się Stolica Apostolska".
Angielski tekst konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" >>
Papież podkreśla, że konstytucja apostolska "Sapientia christiana" to "pod każdym względem dojrzały owoc wielkiego dzieła reformy studiów kościelnych rozpoczętej przez Sobór Watykański II. Zbiera ona w szczególności wyniki osiągnięte na tym kluczowym obszarze misji Kościoła pod mądrym i rozważnym kierownictwem bł. Pawła VI, a jednocześnie zapowiada wkład, który kontynuując te działania wniosło później nauczanie św. Jana Pawła II".
W swojej konstytucji apostolskiej Franciszek odwołuje się do tego, co dotyczy zwłaszcza katolickiej nauki społecznej oraz filozofii i teologii w wypowiedziach jego poprzedników Pawła VI, Jana Pawła II, Benedykta XVI i jego samego. Ze swoich dokumentów cytuje głównie encyklikę "Laudato si'" i adhortację apostolską "Evangelii gaudium". Wskazuje, że "pora, aby to bogate dziedzictwo spostrzeżeń i wystąpień [...] stało się widoczne w nadaniu studiom kościelnym cech tej mądrej i odważnej odnowy, jakiej wymaga przemiana misyjna Kościoła «wychodzącego»".
Ojciec Święty zaznacza, że cały Lud Boży musi się przygotowywać do podjęcia "nowego etapu ewangelizacji". W kontekście kryzysu społeczno-ekonomicznego pisze m.in. o potrzebie "zmiany modelów globalnego rozwoju" i "redefinicji postępu". Przypomina także, iż filozofia i teologia są owocne tylko wówczas, gdy uprawia się je "z otwartym umysłem i na kolanach".
W konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" papież podaje "podstawowe kryteria odnowienia i odrodzenia wkładu studiów kościelnych w Kościół wychodzący na misję".
Na pierwszym miejscu stawia "wprowadzanie duchowe, intelektualne i egzystencjalne w serce kerygmatu", czyli w "radosną nowinę Ewangelii Jezusa".
Dalej wymienia dialog "jako nieodłączny wymóg, by zyskać wspólnotowe doświadczenie radości prawdy".
Trzecie kryterium to interdyscyplinarność i transdyscyplinarność będąca "umiejscowieniem i rozwojem wszelkiej wiedzy w obrębie" Mądrości płynącej z Objawienia Boga.
Wreszcie ostatnie "dotyczy pilnej potrzeby tworzenia sieci pomiędzy różnymi instytucjami, które w każdej części świata uprawiają i krzewią studia kościelne". Należy przy tym współdziałać "z tymi, które są inspirowane różnymi tradycjami kulturowymi i religijnymi".
"Niech Najświętsza Maryja Panna, która w chwili zwiastowania poczęła z niewysłowioną radością Słowo Prawdy, towarzyszy naszej drodze, wyjednując u Ojca wszelkiej łaski błogosławieństwo światła i miłości" - pisze Franciszek na zakończenie wstępu do swego dokumentu. Podpisał go 8 grudnia 2017 r., w uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP.
Skomentuj artykuł