Męska szkoła bez ekranów. Uczniowie mają czas na kontakt z przyrodą i z sobą.

Męska szkoła bez ekranów. Uczniowie mają czas na kontakt z przyrodą i z sobą.
Fot: Facebook / Saint Martin's Academy, Fort Scott
1 tydzień temu
KAI Tokio / Fort Scott / mł

Męska szkoła, która uczy bez korzystania z ekranów - to szczególna, katolicka szkoła średnia w Stanach Zjednoczonych. W mieście Fort Scott w stanie Kansas od 15 lat działa St. Martin Academy - placówka, której uczniowie na cztery lata nauki odkładają na bok komputery, smartfony, a nawet telewizory.

Według najnowszych badań Ośrodka Common Sense Media, przeciętny nastolatek amerykański spędza codziennie 9 godzin, wpatrując się w ekran. Szkoła w Fort Scott proponuje uczniom w to miejsce modlitwę i kontakt z przyrodą. Kadra nauczająca odwołuje się do ponadczasowej maksymy św. Benedykta: „Ora et Labora" - "módl się i pracuj".  Kierowanie się nią prowadzi do „równowagi duchowej" i ostatecznie do wyjścia z różnych „depresji”, na które często zapadają współcześni młodzi ludzie.

Tworzenie duchowej gleby... i praca na farmie

Szkoła jako swój cel wyznaczyła sobie nie tyle formowanie „skutecznych w działaniu polityków, wybitnych naukowców czy celebrytów artystycznych", lecz tworzenie „dobrej gleby, jaką może stać się dusza ludzka z przypowieści o padającym na nią ziarnie" z ewangelicznej przypowieści. Dlatego uczniowie więcej czasu przeznaczają na pracę nad sobą czy kontakt z przyrodą - a konkretnie pracę na farmie. 
Na program szkolny składa się sześć różnych aktywności: liturgia, czyli udział we mszy św., odmawianie psalmów, różańca i modlitwa w ciszy, właściwa nauka z naciskiem m.in. na kulturę klasyczną oraz na fizykę i nauki przyrodnicze, praca na farmie wśród zwierząt, sport, muzyka i rekreacja.

Twórcza wrażliwość zamiast biernego odbierania informacji

W obszernym wywiadzie dla katolickiego magazynu "Inside the Vatican" dyrektor szkoły, Daniel Kerr mówił, że trzeba leczyć ludzkie wyobrażenia mające często związek z oglądanymi na ekranie symbolami i treściami „nierzadko banalnymi, a nawet pełnymi demonicznych

ataków oraz nie do końca opartymi na rzeczywistości, którymi media bombardują nas nieraz przez długie godziny”. Dlatego zamiast biernego odbierania medialnych informacji nauczyciele w St. Martin chcą wytworzyć w uczniach postawę „twórczej wrażliwości" jako zalążek życia duchowego i modlitewnego.

Inspiracja: Pius XI i Simone Weil

Na kwestię kształtowania wrażliwości duchowej zwracał uwagę już papież Pius XI w swej encyklice o chrześcijańskim wychowaniu młodzieży "Divini Illius Magistri" z 1929. Niezależnie od papieża zwróciła na to uwagę także francuska myślicielka pochodzenia żydowskiego Simone Weil, pisząc, iż „tworzenie wrażliwości (duchowej) jest być może ostatecznym celem nauki i szkolnictwa”. Innymi podstawami, na których wspiera się duchowość Akademii św. Marcina, są zdanie św. Augustyna „Deus Agricola est” (Bóg jest rolnikiem) oraz słowa Pana Jezusa, skierowane do Piotra, Jakuba i Jana: „Wypłyń na głębię” (Łk 5, 4-11), które jest mottem szkoły. 

Cel: dojrzała męskość, która wyraża się w "służebnym przewodzeniu"

Drugim ważnym celem wychowania w St. Martin jest „uformowanie w uczniach dojrzalej męskości, wyrażającej się w «służebnym przewodzeniu» na wzór samego Chrystusa". Według dyrektora szkoły „nasza zachodnia kultura zagubiła ten rodzaj służby”. W wychowywaniu

chłopców do bycia mężczyznami twórcy szkoły inspirują się słowami sługi Bożego abp. Fultona Sheena: "zabrzmi to może ostro, ale nie da się zaprzeczyć, że dojrzałość osiąga się przez ból i odpowiedzialność”. W życiu szkolnym przekłada się to na cierpliwe budowanie dojrzałości, to znaczy takiej postawy, że ktoś inny może się na nas oprzeć. Młody człowiek staje się wówczas kimś, kto może później wpływać aktywnie i pozytywnie  nawet na całe społeczeństwo, jak czynią to święci – podkreślił dyrektor Kerr. 

KAI Tokio / Fort Scott / mł
Zdjęcia: Facebook / Saint Martin's Academy, Fort Scott

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Thomas Gordon
27,00 zł

Niniejsza ksiażka to światowy bestseller. Dr Thomas Gordon proponuje w niej bowiem nową, skuteczną metodę pedagogiczną rozwiązywania konfliktów powstających między rodzicami a dziećmi. Autor, krytykując dotychczasowe modele rozwiązywania konfliktów (oparte na błędnym schemacie „zwycięzca –...

Skomentuj artykuł

Męska szkoła bez ekranów. Uczniowie mają czas na kontakt z przyrodą i z sobą.
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.