Misterium Męki Pańskiej dedykowane JP II
1 maja 2011 roku w Rzymie odbędą się uroczystości beatyfikacyjne papieża Jana Pawła II. W związku z tym tegoroczne Misterium Męki Pańskiej w Warszawie dedykowane jest Ojcu Świętemu. Stając w perspektywie ostatnich chwil życia Jezusa lepiej można zrozumieć sens i znaczenie pontyfikatu oraz nauczania Jana Pawła II.
Janowi Pawłowi II poświęcona jest scena finałowa, kiedy to Ojciec Święty pojawia się w bramie Jerozolimy i w otoczeniu Aniołów – tancerzy Polskiego Teatru Tańca - idzie na spotkanie ze zmartwychwstałym Jezusem. Scena jest przejmująca i pełna emocji. Towarzyszy jej utwór RESURRECTION Johna Debneya z filmu PASJA w reż. Mela Gibsona. Tancerze trzymają na wyciągniętych w górę rękach Ewangelię, którą kartkował wiatr podczas pogrzebu Jana Pawła II w 2005 roku w Rzymie. Akcent położony został na alegoryczną symbolikę zamknięcie księgi obrazującą dopełnienie się pontyfikatu i działanie Ducha Św., który obecny był przez całą drogę życiową Ojca Św.
Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Kardynał Kazimierz Nycz. – Wyrażam osobistą wielką radość, że Misterium Męki Pańskiej, poprzez Poznań, w 2011 roku ma miejsce w Warszawie. Daje to okazję wielu tysiącom ludzi do głębokiego przygotowania się do przeżycia Wielkiego Tygodnia. – mówi Kardynał K. Nycz. – Równocześnie to okazja do niezwykłego przygotowania się do radosnego wydarzenia jakim jest w tym roku beatyfikacja Sługi Bożego Jana Pawła II. Wierzę, że jest on szczególnym uczestnikiem tego Misterium nie tylko przez aktora, ale przede wszystkim w tajemnicy Świętych Obcowania w Domu Ojca w Niebie – dodaje.
16 kwietnia o godzinie 17:30 Kardynał odprawi uroczystą Mszę św. w kościele pw. św. Maksymiliana Kolbego na Służewcu przy ul. Rzymowskiego w Warszawie. Po Mszy św. wszyscy będą mogli bezpośrednio spacerkiem udać się na Tor Treningowy Wyścigów Konnych.
Polski Teatr Tańca angażuje się w Misterium od 2006 roku. –Teatr mając taką samą genezę, jak obrzędowość religijna, powstał z potrzeby wspólnotowego przeżycia. Udział artystów Polskiego Teatru Tańca w Misterium Męki Pańskiej jest odzwierciedleniem tej symetrii a zarazem indywidualną deklaracją duchową każdego tancerza. – wyznaje Ewa Wycichowska, dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Teatru Tańca. – Choć używa się tu środków teatralnych Misterium nie jest spektaklem, to raczej brama, za którą na każdego czeka eschatologiczna tajemnica -dodaje. Ewa Wycichowska jest autorką choreografii do sceny finałowej. Opiekę artystyczną nad tancerzami sprawuje Anna Gruszka-Kopeć. – To nie jest zwyczajny spektakl jak każdy inny.
Ten wiąże się z przekonaniami, z ogromnymi emocjami. Nasi tancerze z własnej woli uczestniczą w przedstawieniu. – mówi Anna Gruszka-Kopeć, kierowniczka baletu w Polskim Teatrze Tańca. – Scena, w której gramy jest mistyczna. Samodzielnie przewracające się karty Ewangelii wprost nawiązują do pogrzebu papieża Polaka – dodaje.
W rolę papieża wcieli się aktor Piotr Witoń. – Za każdym razem jest to dla mnie ogromne przeżycie. Wiem, że czuję namiastkę tego co czuł Jan Paweł II wywołując swą osobą emocje u ludzi, ale muszę przyznać że jest
to fantastyczne uczucie. To ładuje w człowieku baterie na cały rok – wyznaje Piotr Witoń. – Ta postać to eksplozja pozytywnych uczuć. Kiedy się w nią wcielam zadaję sobie pytanie: Czy jestem godzien?- dodaje.
Skomentuj artykuł