Auta elektryczne to nie tylko wyścig technologiczny, ale i personalna rywalizacja

Auta elektryczne to nie tylko wyścig technologiczny, ale i personalna rywalizacja
fot. depositphotos.com
PAP / ml

Niemiecki dziennik ekonomiczny opisuje historię tarć, jaka ma miejsce między dwiema firmami zarządzanymi przez dwóch, kiedyś współpracujących ze sobą" szefów. Kto wygra w wyścigu o elektryczną przyszłość motoryzacji?

Pisząc w poniedziałek o rywalizacji dwóch amerykańskich producentów samochodów elektrycznych wyższej klasy - firmy Tesla Elona Muska i dysponującej nowo ukończoną wytwórnią w Arizonie spółki Lucid - niemiecki dziennik ekonomiczny "Handelsblatt" wskazuje na jej aspekty personalne.

W przeddzień dokonanej we wrześniu w Kalifornii przez byłego naczelnego inżyniera Tesli, a obecnie szefa Lucid Petera Rawlinsona prezentacji luksusowej limuzyny Lucid Air, która ma być konkurencją dla Tesli S, Musk oświadczył, iż Rawlinson zaczął pracować w jego firmie, gdy prototyp modelu S był już gotowy.

Riposta Rawlinsona na tę próbę poderwania jego fachowego autorytetu brzmiała: "To człowiek, który nas nienawidzi. Elon może przecież sprawdzić, czyje nazwiska widnieją na ówczesnych patentach".

Zdaniem szefa produkcji firmy Lucid Petera Hochholdingera, Musk słusznie traktuje nowego rywala poważnie, bowiem fabryka w Casa Grande w Arizonie powstała w ciągu jednego roku i wiosną mają z niej wyjechać pierwsze wersje Air. "Trzymamy się czasowego planu. Napełnia to mnie dumą" - powiedział "Handelsblattowi" Hochholdinger.

Według niego, najbardziej luksusowy wariant Lucid Air zacznie być sprzedawany w USA wiosną, a w Europie przed końcem roku. Potem co kwartał pojawiać się mają kolejne, bardziej atrakcyjne cenowo warianty, będące odpowiedzią na ofertę Tesli.

Zakłady w Arizonie budowano w rekordowym tempie, szybciej niż fabrykę Tesli w Europie, a ich roczną wydajność da się rychło zwiększyć z początkowych kilkudziesięciu tysięcy pojazdów do 400 tys. - twierdzi pochodzący z Bawarii Hochholdinger, który od 2016 pracował jako szef produkcji Tesli.

Większościowym udziałowcem Lucid jest saudyjski państwowy fundusz inwestycyjny, ale nie wyklucza się wejścia spółki na giełdę w celu zdobycia dodatkowych zasobów kapitałowych.

Produkowany w ograniczonych ilościach superluksusowy model Lucid Air Dream z silnikiem o mocy około 1100 KM trafi do sprzedaży w USA jako pierwszy, w cenie 169 tys. dolarów. Wśród kolejnych wchodzących co kwartał na rynek modeli ma się za rok pojawić kosztujący (po potrąceniu państwowych dotacji) około 70 tys. dolarów Lucid Air Pur - bezpośredni rywal Tesli S. W odpowiedzi Musk obniżył w październiku cenę tej ostatniej z blisko 75 tys. do 69 420 dolarów. "Rękawica została rzucona" - napisał na twitterze nie precyzując, o kogo mu konkretnie chodzi.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Michał Heller

Co to znaczy, że wszechświat się rozszerza? 
Czy Wielki Wybuch rzeczywiście był jego początkiem? 
Dlaczego nocne niebo nie świeci jednostajnym blaskiem? 
Czy wszechświat można uważać za układ izolowany?

Michał...

Skomentuj artykuł

Auta elektryczne to nie tylko wyścig technologiczny, ale i personalna rywalizacja
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.