"Chłopska Szkoła Biznesu" - polskie Monopoly?

"Chłopska Szkoła Biznesu" - polskie Monopoly?
Gra inspirowana jest rozwojem przedsiębiorczości w XVIII wieku w Andrychowie (fot. mik.krakow.pl)
PAP / drr

Małopolski Instytut Kultury wydał grę planszową "Chłopska Szkoła Biznesu". Gra, inspirowana rozwojem przedsiębiorczości w XVIII w. w Andrychowie, ma pomóc młodym ludziom w zrozumieniu współczesnych mechanizmów gospodarczych.

Gracze wcielają się w tkaczy, kowali lub piekarzy. Produkują towary, którymi handlują z innymi na jarmarku, i gromadzą towary oraz kapitał potrzebny na wyprawy handlowe.

Plansza to mapa Europy z miastami, do których w XVIII w. docierały transporty z lnianymi płótnami produkowanymi w Andrychowie. Gracze mogą wybrać wyprawy krótsze do: Krakowa, Warszawy lub Lwowa, dalsze do Hamburga, Lubeki i Amsterdamu lub ryzykowane, ale przynoszące większe zyski do Stambułu, Moskwy lub Barcelony.

- Miasta zostały wybrane nieprzypadkowo. Ze źródeł historycznych wiemy, że właśnie do tych miejsc chłopi z Andrychowa - drelicharze zakładający tzw. kolegacje, które współcześnie można by nazwać spółkami - organizowali wyprawy handlowe z płótnami - wyjaśnia Sebastian Wacięga z Małopolskiego Instytutu Kultury, współautor gry i koordynator projektu.

W grze może uczestniczyć od 12 do 30 osób. Każda z nich na starcie dostaje pulę "złotych górskich" i pulę czasu. Gracze mają za zadanie wyprodukować to, co potrafią, i zdobyć odpowiednią liczbę wozów, chlebów i płócien potrzebnych na wyprawę handlową do wybranego miejsca.

Grać można na poziomie podstawowym lub zaawansowanym. Ze względu na liczbę uczestników większość działań toczy się poza planszą - gracze wcielający się w rzemieślników negocjują ze sobą, zawierają spółki itp. Nad przebiegiem rozgrywki czuwa opiekun - np. nauczyciel pełniący funkcję bankiera, który przyjmuje od uczestników karty czasu i towarów i rozlicza wpływy z wypraw.

Rozgrywka kończy się, gdy jej uczestnicy nie mają już kart czasu, pieniędzy ani towarów. Wygrywa ten, komu uda się zgromadzić największy majątek.

- Zainspirowało nas to, że chłopi andrychowscy potrafili i konkurować, i współpracować. Podczas tej gry panuje straszny gwar. Gracze negocjują, uczą się podejmowania decyzji, planowania wydatków i dochodów. Dla nauczycieli gra może być punktem wyjścia do zajęć poświęconych przedsiębiorczości - zaznacza Wacięga.

Pilotażowy nakład gry - 300 sztuk - będzie dystrybuowany bezpłatnie wśród uczestników warsztatów szkoleniowych organizowanych przez Małopolski Instytut Kultury w październiku i listopadzie. Jest ona przeznaczona do prowadzenia zajęć w szkołach, domach kulturach i placówkach muzealnych. Grę będzie można także otrzymać w Izbie Regionalnej Ziemi Andrychowskiej w Andrychowie.

"Chłopska Szkoła Biznesu" to efekt projektu edukacyjnego pod tym samym tytułem, realizowanego przez Małopolski Instytut Kultury we współpracy z Towarzystwem Miłośników Andrychowa i Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu "Patriotyzm Jutra", finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt został objęty patronatem Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji 2009. Małopolski Instytut Kultury jest instytucją kultury województwa małopolskiego.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Chłopska Szkoła Biznesu" - polskie Monopoly?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.