NASA pokazała niesamowite zdjęcie z powierzchni Marsa. Liczy się jeden szczegół

fot. NASA/JPL/University of Arizona

NASA zaprezentowała niesamowite zdjęcie, które pokazuje łazik Curiosity z zupełnie nowej perspektywy. Na widowiskowej fotografii widać łazik z lotu ptaka, który wspina się na skalną formację "Mont Mercou" na gigantycznym marsjańskim kraterze "Gale".

Fotografia została wykonana za pomocą Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), sondy kosmicznej, która orbituje wokół Czerwonej Planety. Orbiter od 15 lat fotografuje Marsa i bada jego atmosferę. Sercem urządzenia jest kamera High-Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE), która pozwala na wykonywanie spektakularnych fotografii.

Niesamowite zdjęcie z Marsa

HiRISE udało się wykonać niezwykła fotografię 18 kwietnia, kiedy przelatywał na wysokości około 270 kilometrów nad pracującym w dole łazikiem. Góra "Sharp", która znajduje się w centralnym punkcie krateru Gale, ma około 5 km wysokości. Curiosity jest wielkości małego samochodu i znajduje obecnie się w pobliżu 6-metrowego klifu, gdzie bada odsłonięte skały.

Jak informuje Centrum Operacyjne HiRISE w Arizonie, łazik bada 96-milowy krater od sierpnia 2012 roku i w tym czasie przebył już drogę ponad 24 kilometrów. Do tej pory łazik był w stanie dowieść, że krater Gale był dawno temu jeziorem, w obrębie którego znajdowały się składniki odpowiednie do powstania życia.

Przez ostatnie lata Curiosity badał związki organiczne na powierzchni Marsa, analizował skoki poziomu metanu oraz odkrył, że po wyschnięciu powierzchni planety, pozostały na niej małe, słone stawy.

Zadaniem łazika Curiosity było zbadanie, czy na Marsie istnieją jakiekolwiek warunki do powstania życia opartego o związki organiczne. Podobne zadanie ma także łazik Perseverance, który kilka miesięcy temu wylądował na Czerwonej Planecie.

Dziennikarz, publicysta, redaktor DEON.pl. Pisze głównie o kosmosie, zmianach klimatu na Ziemi i nowych technologiach. Po godzinach pasjonują go gry wideo.

Michał Heller, Józef Życiński