NASA: rozpoznane zostały podstawowe składniki DNA i RNA występujące w meteorytach

Fot. depositphotos.com
PAP

Czy skały pochodzące z kosmosu mogły przyczynić się do powstania życia na Ziemi? W asteroidach krążących w przestrzeni kosmicznej naukowcy odkryli wszystkie elementy wchodzące w skład łańcucha DNA i RNA.

Zespół badaczy z Hokkaido University i NASA odkrył w meteorycie dwie, nieznajdowane dotąd w takich ciałach cząsteczki składające się na DNA i RNA - cytozynę i tyminę. To już komplet znalezionych w meteorytach podstawowych cegiełek składających się na te związki (adenina, tymina, cytozyna, guanina i uracyl) - tzw. zasad azotowych.

DNA i RNA nie powstaje w kosmosie

Choć zdaniem badaczy w kosmosie DNA czy RNA raczej nie powstaje, to obecne w meteorytach składniki mogły przyczynić się do powstania tych przenoszących geny cząsteczek na wczesnej Ziemi.

- Mamy teraz dowód na to, że kompletny zestaw nukleotydów wykorzystywany dzisiaj przez żywe organizmy mógł być dostępny na Ziemi, kiedy życie się na niej pojawiało - powiedział Danny Glavin z Goddard Space Flight Center w Greenbelt.

Wykryte teraz związki są delikatne, dlatego wcześniej nie udało się ich znaleźć. Jednak teraz badacze zastosowali nowatorskie podejście i wykorzystali czulsze metody wykrywania poszukiwanych substancji.

- Odkrycie to dodaje kolejne elementy układanki. W meteorytach znajdowano już cukry i tego typu zasady. To ekscytujące, widzieć postępy w badaniu fundamentalnych biologicznych cząsteczek obecnych w kosmosie - podkreśla Jason Dworkin z NASA Goddard, współautor dokonania.

Oprócz wglądu w możliwą historię życia na Ziemi, odkrycie może mieć też inne znaczenie - pomoże w przyszłym badaniu asteroid, nawet w trakcie planowanej już misji OSIRIS-REx, w której sonda ma polecieć do asteroidy Bennu.

Więcej informacji na stronach:

Michał Heller, Józef Życiński

Jak to było „naprawdę”? Czy życie powstało spontanicznie z materii martwej na mocy działania praw fizyki, czy też w momencie zaistnienia życia miała miejsce jakaś „nieciągłość” w funkcjonowaniu praw fizyki? Czy przez tę nieciągłość wdarł...