Nieznane dotąd góry i nowe gatunki odkryte na dnie Pacyfiku. Co o nich wiadomo?

Fot. Schmidt Ocean / YouTube.com
dzienniknaukowy.pl / tk

Badacze ze Schmidt Ocean Institute, którzy eksplorowali głębiny morskie u wybrzeży Chile, odkryli nieznane dotąd podwodne góry, z których najwyższa ma 3530 metrów ponad dno morza. Naukowcy odkryli także niewidziane wcześniej ekosystemy i dziesiątki nowych gatunków.

Oceany, które zajmują około 70 proc. powierzchni naszej planety, wciąż skrywają w sobie wiele tajemnic, które starają się odkryć badacze ze Schmidt Ocean Institute. Niedawno, pod okiem dr. Javiera Sellanesa z Universidad Católica del Norte, eksplorowali morskie dno u wybrzeży Chile. Ku ich zdumieniu natknęli się na nieznane dotąd podwodne góry i wiele nowych gatunków żyjących wokół nich.

Jak podaje dzienniknaukowy.pl, "Eksperci mówią o nawet 100 gatunkach koralowców głębinowych, gąbek, jeżowców, obunogów, homarów i innych, które prawdopodobnie są nowe dla nauki".

Badacze, korzystając ze specjalnego robota, postanowili sprawdzić tereny wokół podwodnych gór w okolicach wyspy Salas y Gómez. Góry te mają długość 2,9 tys. km i rozciągają się od wybrzeży Chile po Wyspę Wielkanocną. W trakcie prac naukowcy natknęli się na cztery nieznane dotąd podwodne góry. Najwyższą z nich, mierzącą 3530 m ponad dno, nazwano Solito, lecz nazwa ta jest na razie nieoficjalna. Co ciekawe, na każdej z tych gór naukowcy odkryli odrębne ekosystemy.

— Znacznie przekroczyliśmy nasze oczekiwania związane z tą wyprawą. Zawsze spodziewasz się znaleźć nowe gatunki na tych odległych i słabo zbadanych obszarach, ale ilość, którą znaleźliśmy, szczególnie w przypadku niektórych grup, takich jak gąbki, jest oszałamiająca – stwierdził dr Javier Sellanes.

Naukowcy przez cały 2024 rok planują badać głębiny południowo-wchodniego Pacyfiku.

dzienniknaukowy.pl / tk

Marcin Zieliński, ks. Krzysztof Porosło, Dawid Gospodarek

Zobacz, jak Duch Święty łączy Kościół

Jeden z nich rozpala ludzkie serca podczas charyzmatycznych modlitw o uzdrowienie, drugi wiarę i Ewangelię głosi podkreślając wagę dogmatów i liturgii. Obaj chcą pokazać, że ogień i woda...

Nieznane dotąd góry i nowe gatunki odkryte na dnie Pacyfiku. Co o nich wiadomo?