Obraz Cranacha wraca do Wrocławia
Namalowany dla katedry wrocławskiej przez Łukasza Cranacha Starszego, jednego z najwybitniejszych malarzy niemieckiego Renesansu obraz "Madonna pod jodłami" zaginiony tuż po wojnie i odnaleziony niedawno w zbiorach anonimowego szwajcarskiego kolekcjonera, został w piątek 27 lipca zwrócony Kościołowi wrocławskiemu.
Uroczystość przekazania obrazu odbyła się w siedzibie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W imieniu archidiecezji wrocławskiej podziękowanie za uwieńczone sukcesem działania złożył na ręce min. Radosława Sikorskiego i Ambasadora Szwajcarii, bp Andrzej Siemieniewski. Po przewiezieniu do Wrocławia i przeprowadzeniu koniecznych prac konserwatorskich dzieło zostanie udostępnione publiczności.
Obraz "Madonna pod jodłami" powstał w 1510 r. na zamówienie biskupa wrocławskiego Jana V Thurzo. Reprezentuje malarstwo z okresu późnego gotyku niemieckiego z elementami renesansu.
Jak stwierdził minister Sikorski, historia obrazu, zwłaszcza w okresie II wojny światowej i po niej, nadaje się na scenariusz filmu sensacyjnego. Dzieło, które do II wojny światowej znajdowało się w archikatedrze wrocławskiej, po zakończeniu wojny zostało poddane pracom konserwatorskim, które Muzeum Archidiecezjalne zleciło swojemu pracownikowi, ks. Siegfriedowi Zimmerowi. Ten zaś najpierw postarał się o kopię dzieła. Kiedy go zmuszono jako Niemca do wyjazdu z Wrocławia w 1947 r., podmieniwszy obraz, wywiózł ze sobą oryginał, zaś za oryginał przez pewien czas uchodziła kopia. Do dzisiaj znajduje się ona w ekspozycji Muzeum.
W marcu 2012 r. spełniając wolę dotychczasowego właściciela obrazu, pragnącego zachować anonimowość szwajcarskiego kolekcjonera sztuki, Kościół szwajcarski, który uzyskał prawo dysponowania obrazem zdecydował o zwróceniu tego arcydzieła Archikatedrze wrocławskiej.
18 lipca wikariusz generalny diecezji St. Gallen przekazał obraz Cranacha w ambasadzie RP w Bernie prof. Wojciechowi Kowalskiemu, pełnomocnikowi ds. Przemieszczonych i Zagrabionych Dóbr Kultury w MSZ, który na prośbę ks. prof. Józefa Patera dyrektora Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu zajął się formalną stroną sprowadzenia obrazu do Polski.
Skomentuj artykuł