Przed polskimi klastrami sporo wyzwań
Jak wynika z raportu PARP, klastry sprzyjają innowacyjności, ale powinny bardziej wsłuchać się w potrzeby swoich członków.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości po raz kolejny wzięła pod lupę działające w Polsce klastry. W tegorocznej edycji badania, którego efektem jest raport "Benchmarking klastrów w Polsce - edycja 2014 r.", uczestniczyło 35 inicjatyw klastrowych.
Przedsiębiorcy stanowią ponad 81 proc. ich członków (7 proc. więcej niż w 2012 r.) - 44,4 proc. z nich to mikroprzedsiębiorcy, 49,7 proc. mali i średni, a 5,9 proc. duże firmy. Liczba członków klastrów w okresie 2012-14 wzrosła o ok. 41 proc., czyli o 560 podmiotów.
To, co według autorów raportu charakteryzuje klastrowe firmy, to proinnowacyjność. Badanie wykazało, że prawie 58 proc. z nich wprowadziło nowatorskie rozwiązania w ciągu ostatnich dwóch lat. Ale tylko 40 proc. badanych przyznało, że klaster pomógł w realizacji tego procesu. A jedynie około 8 proc. respondentów sygnalizowało bardzo duży wpływ klastra na wdrożenie innowacji.
Autorzy raportu wskazują, że głównym problemem w zarządzaniu klastrem jest kwestia przywództwa, bez którego nie będą one mogły w stanie podjąć wielu niezbędnych działań prorozwojowych.
Skomentuj artykuł