VII edycja Festiwalu Wiosny w Poznaniu
Fiński choreograf Tero Saarinen będzie gwiazdą rozpoczynającego się 18 marca w Poznaniu VII Festiwalu Wiosny. Zgodnie z założeniem imprezy, polscy i zagraniczni artyści interpretują w jego trakcie dzieło "Święto Wiosny" Igora Strawińskiego.
Głównym wydarzeniem czterodniowego festiwalu, który zakończy się 21 marca, będzie występ zespołu założonego w 1996 r. przez światowej sławy fińskiego tancerza i choreografa Tero Saarinena.
- Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Tero Saarinen Company zaprezentuje "Stravinsky Evening", dzieło składające się z dwóch baletów Strawińskiego: "Petrushka" i "HUNT". Międzynarodowa krytyka zgodnie sytuuje to przedstawienie Saarinena wśród najciekawszych interpretacji dzieł Strawińskiego - powiedziała rzeczniczka festiwalu Anna Kochnowicz.
Saarinen poprowadzi też warsztaty dla tancerzy.
Festiwal otworzy występ Polskiego Baletu Narodowego, kierowanego przez Krzysztofa Pastora. Zespół przygotował odtworzenie dwóch historycznych choreografii utworu Strawińskiego - pierwszą, prapremierową z 1913 roku, Wacława Niżyńskiego i ważną dla rozwoju współczesnego teatru tańca choreografię Maurice Bejarta.
Wieczór, zatytułowany, "Święto Wiosny - Niżyński, Bejart" uzupełni panel dyskusyjny poświęcony Wacławowi Niżyńskiemu, połączony z promocją dodrukowanych specjalnie na festiwal "Dzienników" Niżyńskiego.
Od dwóch lat w programie festiwalu pojawiają się elektroniczne interpretacje "Święta wiosny". Rok temu odbył się konkurs - jego zwycięzca, DJ Qlhead, przedstawi swój Koncert "Electro-Sacre" podczas obecnej edycji festiwalu.
Tradycyjnie imprezie towarzyszą zajęcia edukacyjne dla dzieci "Małe Święto Wiosny". Tym razem w nowo otwartej Concordii Design Poznań, odbędą się warsztaty filmowe i plastyczne, inspirowane dziełem Strawińskiego.
Pierwszy Festiwal Wiosny Fundacja Nuova zorganizowała w 2006 roku. Utwór Strawińskiego był dotychczas odczytywany w konwencji teatru butoh, z udziałem afrykańskich tancerzy, oraz poprzez spektakl z wykorzystaniem technologii 3D.
Premiera baletu Strawińskiego odbyła się w maju 1913 roku. Według krytyków, opowiadający o pogańskich, ludowych obrzędach dawnej Rusi utwór był pierwszym dziełem orkiestrowym, w którym dominującą rolę pełni rytm, a nie melodia. Obecnie na świecie jest wystawianych ponad 200 interpretacji "Święta Wiosny".
Skomentuj artykuł