Zajmą się sprawą domen polska.pl i poland.pl
MSZ chce uporządkować kwestie promocji Polski, a domeny polska.pl i poland.pl powinny być "w sposób kontrolowalny wykorzystywane do celów promocyjnych" - powiedziała wiceszefowa resortu Beata Stelmach. Sprawą domen w poniedziałek zajmie się Rada Promocji Polski - dodała.
Posłowie chcieli też wiedzieć, czy rząd wystąpi z inicjatywą ustawodawczą, której celem byłoby objęcie szczególną ochroną prawną domen narodowych polska.pl i poland.pl.
Przed wydzierżawieniem spółce Agora oba narodowe adresy należały do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), czyli publicznego instytutu badawczego podległego Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego. NASK pełni rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie ".pl".
Jej zdaniem pytanie PiS o domeny powinno zostać skierowane do ministerstwa nauki, ponieważ to nie szef MSZ nadzoruje właściciela domen z końcówką ".pl".
Stelmach poinformowała, że MSZ otrzymało zapewnienie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, że umowa, na mocy której wydzierżawiono domeny, "gwarantuje stały monitoring i nadzór nad treściami i daje prawo do zerwania tej umowy, gdyby pojawiły się treści, które są niezgodne z interesem państwa".
Wiceminister zapowiedziała, że Rada Promocji Polski przy MSZ, która jest organem doradczym premiera, w poniedziałek zajmie się sprawą domen polska.pl i poland.pl, by "podjąć konkretne działania, które zmierzałyby do próby uporządkowania promocji Polski, ale też działań, które zapewniłyby, że interes państwa jest w każdym miejscu chroniony".
Ujazdowski poinformował, że dysponuje korespondencją między Ministrem Spraw Zagranicznych a Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w której szef MSZ ocenił, że "przekazanie w dzierżawę prywatnej spółce Agora SA owych domen wraz z prawem zarządzania jest nie do zaakceptowania i wbrew interesom państwa".
Sikorski - jak mówił poseł PiS - pisał też o tym, że interes publiczny przemawia za tym, aby przekazać faktyczną i merytoryczną kontrolę nad domenami polska.pl i poland.pl organom państwa, najlepiej MSZ.
Jak zaznaczyła, za działania promocyjne na rynkach zagranicznych odpowiada MSZ - przy wykorzystaniu Rady Promocji Polski. Dodała, że w radzie tej zasiada przedstawiciel ministerstwa nauki.
Beata Stelmach podkreśliła, że resort podziela pogląd, że promocja Polski jest w interesie kraju i społeczeństwa. Przypomniała, że w priorytetach polskiej polityki zagranicznej na najbliższe cztery lata przewidziano działania sprzyjające promocji Polski. Promocja naszego kraju - jak mówiła - powinna odbywać się też za pośrednictwem narzędzi internetowych.
Skomentuj artykuł