Amber Gold nie wypłaca pieniędzy klientom

Amber Gold nie wypłaca pieniędzy klientom
(fot. PAP/Adam Warżawa)
PAP / drr

Amber Gold nie ma technicznej możliwości wypłaty pieniędzy z depozytów swoich klientów - podał w piątek prezes Marcin Plichta. Dodał, że firma przygotowuje się do sprzedaży złota, które zabezpiecza lokaty. Klienci rozważają pozew zbiorowy przeciw spółce.

- Amber Gold na chwilę obecną nie ma żadnego rachunku bankowego, z którego mogłaby wypłacać jakiekolwiek środki. Jej sytuacja - oprócz tego, że nie ma rachunku bankowego - jest na tyle stabilna i na tyle rzeczowa, że jesteśmy w stanie wypłacić wszystkim pieniądze na ich środki, z tym, że nie mamy fizycznej możliwości - mówił w TVP Info Plichta.

Jak powiedział, pieniądze klientów są zablokowane, np. na rachunku technicznym w banku. Bank - mówił Plichta - wypłaci spółce pieniądze dopiero w momencie, kiedy ta wskaże nowy numer konta. - Żaden polski bank nie chce nam otworzyć rachunku - przekonywał. Wyjaśnił, że banki zamknęły rachunki firmie po piśmie Komisji Nadzoru Finansowego.

DEON.PL POLECA

- Przygotowujemy się do sprzedaży złota, które jest zabezpieczeniem lokat, żeby móc wypłacić klientom środki w takiej wysokości, w jakiej zostało to umówione. Do tego, tak jak państwo wiecie, posiadamy gotówkę, która (...) do poniedziałku zostanie odblokowana i spółka posiada także bardzo duży zasób majątku trwałego, który w momencie likwidacji spółki także będzie sprzedawany - zapewnił.

KNF umieściła Amber Gold na liście ostrzeżeń publicznych, ponieważ ma wątpliwości, czy spółka nie wykonuje czynności bankowych bez licencji. - Komisja Nadzoru Finansowego wydaje wyroki zamiast sądu, przekracza swoje uprawnienia, co dzisiaj zostanie zgłoszone do prokuratury - zapowiedział prezes.

Odnosząc się do oskarżeń Amber Gold, że KNF przekracza swoje uprawnienia i ponosi winę za powstałe problemy spółki, Komisja poinformowała w piątek PAP, że skierowała ogólne pismo do podmiotów nadzorowanych z sektora bankowego.

- Zwrócono w nim m.in. uwagę, że współpraca banków z podmiotami umieszczonymi w zakładce "Ostrzeżenia publiczne" na stronie internetowej KNF może mieć wpływ na poziom ryzyka reputacyjnego banku. Zgodnie z przepisami bank ma obowiązek uwzględniania ryzyka reputacji w swojej działalności - wyjaśniła KNF.

Prokuratura prowadzi postępowanie pod kątem popełnienia ewentualnego przestępstwa z art. 171 ustęp 1 prawa bankowego, czyli prowadzenie tzw. działalności bankowej bez stosownego zezwolenia, za co grozi do 5 mln zł grzywny i do trzech lat więzienia.

Jak poinformował w piątek PAP Adam Borzyszkowski z gdańskiej prokuratury, do śledczych oraz funkcjonariuszy ABW, zgłosiło się w ostatnich dniach co najmniej czterech klientów Amber Gold uskarżających się na to, że firma nie wypłaciła im pieniędzy z lokat. Borzyszkowski wyjaśnił, że trwają przesłuchania, w ramach których m.in. ustalane jest, czy zgłoszenia są zasadne, w tym czy np. minął już ostateczny termin, w którym - zgodnie z regulaminem - firma powinna wypłacić środki. Część zgłoszeń pochodzi spoza Gdańska i przesłuchania prowadzone są w różnych regionach kraju.

Jak poinformował PAP prawnik i doradca finansowy Piotr Sielicki, zgłaszają się do niego poszkodowani klienci Amber Gold, którzy chcą złożyć pozew zbiorowy przeciw tej firmie. Dodał, że to grupa 37 osób, które obawiają się w sumie straty ok. 4 mln zł. Podkreślił, że takiego pozwu fizycznie jeszcze nie ma. - Ja im (poszkodowanym - red.) gwarantuję, że zostanie wybrana rzetelna kancelaria, która to poprowadzi, która będzie miała odpowiedni zasób kadrowy i finansowy - wyjaśnił Sielicki.

W oświadczeniu wysłanym w piątek po południu Plichta poinformował, że spółka Amber Gold złożyła w Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu przestępstwa przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych.

- Według ustaleń poczynionych przez spółkę i w toku rozmów z podmiotami współpracującymi możemy stanowczo stwierdzić, że rzecznik prasowy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego ppłk Katarzyna Koniecpolska-Wróblewska skłamała podając, jakoby ABW prowadziła jakiekolwiek czynności dopiero od lipca 2012 r. i to pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Gdańsku - wyjaśnił prezes Amber Gold.

Plichta wyjaśnił, że już na początku czerwca 2012 r. agenci ABW rozmawiali z kontrahentami Amber Gold dopytując się o warunki współpracy. "Czyli rozpoczęcie akcji pod kryptonimem Ikar było dużo wcześniej i było prowadzone przez zupełnie inną delegaturę niż gdańską. (W) sytuacji, którą dzisiaj komentowała rzecznik ABW, pojawia się także kolejna nieścisłość, gdyż dopóki dokument nie zostanie odtajniony, żaden z funkcjonariuszy ABW nie może potwierdzić jego istnienia, gdyż złamałby klauzulę tajności. Tak więc rzecznik świadomie może wprowadzać w błąd opinię publiczną o stanie faktycznym istnienia takiej notatki" - napisał w oświadczeniu szef spółki Amber Gold.

Plichta zapowiedział, że w poniedziałek przed południem w siedzibie spółki Amber Gold w Gdańsku odbędzie się konferencja prasowa, podczas której dziennikarzom przekazane zostaną materiały związane z akcją Ikar. Przedstawiona zostanie także strategia spółki w najbliższej przyszłości.

Amber Gold to firma inwestująca w złoto i inne kruszce działająca od 2009 r. Klientów kusiła bardzo wysokim oprocentowaniem inwestycji - przekraczającym nawet 10 proc. w skali roku, które znacznie przewyższało oprocentowanie lokat bankowych.

Działalność spółki wzbudziła wątpliwości Komisji Nadzoru Finansowego, która wpisała ją na "czarną listę" ostrzeżeń. KNF wskazywała, że powodem są obawy, czy w Amber Gold bez licencji nie są wykonywane czynności bankowe. Wtedy też, firma poinformowała, że złożyła do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew przeciw KNF o ochronę dóbr osobistych. Firma argumentowała, że nigdy nie otrzymała od KNF informacji, określających konkretne zastrzeżenia względem niej. KNF wyjaśniła, że umieściła Amber Gold na liście ostrzeżeń publicznych, ponieważ ma wątpliwości, czy spółka nie wykonuje czynności bankowych bez licencji.

O Amber Gold zrobiło się głośno kilka tygodni temu, kiedy problemy finansowe zgłosiły tanie linie lotnicze OLT Express. AB było ich głównym udziałowcem. W minionym tygodniu spółka poinformowała, że wycofuje się z inwestycji w linie lotnicze OLT Express. Powodem - jak informował Amber Gold - było zablokowanie przychodów ze sprzedaży biletów OLT przez operatora płatności.

Spółka informowała jednak, że jest w dobrej kondycji finansowej, co zostanie wkrótce potwierdzone w audycie przeprowadzanym przez zewnętrznego biegłego rewidenta. Dotychczas jednak nie podano wyników audytu. Tymczasem klienci Amber Gold, których jest ponad 50 tys., zaczęli skarżyć się, że nie mogą wypłacić należnych im pieniędzy z wygasłych lokat.

Wystąpienie z pozwem zbiorowym umożliwiła ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, która weszła w życie 19 lipca 2010 r. Z pozwem zbiorowym, m.in. w sprawach o ochronę interesów konsumentów, może występować grupa co najmniej 10 osób, które mają takie samo roszczenie, domagają się takiej samej kwoty. Zgodnie z ustawą grupa musi mieć reprezentanta - może być nim jej członek albo miejski (lub powiatowy) rzecznik konsumentów.

Po publicznym ogłoszeniu (np. w prasie) o wszczęciu postępowania dotyczącego pozwu zbiorowego do grupy mogą zgłaszać się kolejne osoby. Po ustaleniu przez sąd składu grupy jej członkowie nie mogą jej opuścić. Pełnomocnikiem grupy musi być adwokat lub radca prawny. Zgodnie z ustawą, w przypadku wygranego procesu wynagrodzenie dla pełnomocnika może wynieść do 20 proc. zasądzonej kwoty.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Amber Gold nie wypłaca pieniędzy klientom
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.