W polskim systemie oświaty przepisy dotyczące oceniania są ściśle określone, a mimo to nie wszyscy uczniowie, a nawet nauczyciele, są świadomi ich pełnego zakresu. Warto wiedzieć, że nauczyciel nie ma prawa wystawić uczniowi oceny niedostatecznej za samą nieobecność na sprawdzianie. Co więcej, wbrew praktyce spotykanej w niektórych szkołach, nauczyciele nie mogą stosować oceny jako formy dyscypliny za brak podręczników, pracy domowej czy nieprzygotowanie do zajęć.
Zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku, nauczyciele w Polsce mogą oceniać wyłącznie osiągnięcia edukacyjne ucznia i jego zachowanie. Przepisy te określa artykuł 44b, który podkreśla, że ocenie podlegają jedynie dwa obszary: wyniki nauczania i zachowanie ucznia. W przypadku nieobecności na sprawdzianie, nauczyciel nie ma możliwości oceny ani jednego, ani drugiego. Nie może bowiem ocenić postępów ucznia, którego nie było na zajęciach. W efekcie wystawienie jedynki za brak obecności staje się nadużyciem i jest niezgodne z przepisami.
Co istotne, nieobecność ucznia na sprawdzianie, nawet jeśli był on zapowiedziany, nie jest podstawą do obniżenia oceny, gdyż nie wiąże się z oceną rzeczywistego poziomu wiedzy lub zachowania w szkole.
Przepisy regulują także inne sytuacje, w których nauczyciel nie powinien stosować ocen niedostatecznych. Wśród najczęściej spotykanych powodów, które nauczyciele próbują wykorzystywać do karania uczniów, znajdują się:
brak zeszytu, podręcznika lub odpowiednich materiałów,
brak stroju na zajęcia wychowania fizycznego,
brak przyborów plastycznych,
wygląd, w tym styl fryzury, makijaż, biżuteria czy tatuaże.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w żadnej z tych sytuacji nie powinno się stosować oceny niedostatecznej jako środka dyscyplinującego. Zamiast tego, nauczyciel ma prawo zastosować upomnienia ustne, wpisać uwagę do dziennika czy wystawić ocenę z zachowania, jeśli brak przygotowania do zajęć ma charakter powtarzalny.
Skoro przepisy nie pozwalają wystawiać jedynek za brak obecności na sprawdzianie, nauczyciele mogą sięgnąć po inne środki dyscyplinujące. Ocena z zachowania może zostać obniżona w przypadku notorycznego nieprzygotowania, a zbyt częsta nieobecność na sprawdzianach czy zajęciach może skutkować nieklasyfikowaniem ucznia z danego przedmiotu. Nieobecności, które wpływają na brak wymaganej liczby ocen w ciągu roku, mogą być podstawą do decyzji o powtarzaniu przedmiotu.
Ostatecznie, choć ocena niedostateczna jest zarezerwowana wyłącznie dla rzeczywistych wyników nauczania, nauczyciele mają do dyspozycji inne formy wsparcia dyscypliny uczniów. Ważne jednak, by były one zgodne z prawem i nie naruszały zasad oceny obiektywnej i rzetelnej.
Znajomość przepisów oświatowych jest nie tylko obowiązkiem nauczyciela, ale również prawem każdego ucznia. Właściwa interpretacja zasad oceniania pomaga uniknąć konfliktów i nadużyć w procesie dydaktycznym, a także kształtuje świadome podejście do obowiązków szkolnych. Zarówno uczniowie, jak i rodzice powinni znać swoje prawa oraz obowiązki wynikające z przepisów, by wspierać efektywne i sprawiedliwe podejście do oceniania w szkołach.
Źródło: edziecko.pl / jh
To, że jesteśmy mniejsi, nie oznacza, że nasze problemy również takie są.
Dzieci. Doświadczają odrzucenia, chorują na depresję, zaburzenia lękowe, samookaleczają się, targają się na własne życie. One równie mocno, co dorośli, doświadczają kryzysów psychicznych....
Skomentuj artykuł