Propozycje dwóch nowych przedmiotów. Jeden z nich zastąpi wychowanie do życia w rodzinie

Propozycje dwóch nowych przedmiotów. Jeden z nich zastąpi wychowanie do życia w rodzinie
Fot. Depositphotos
PAP / pk

Do opiniowania trafiły w czwartek dwa projekty nowelizacji rozporządzeń przygotowane przez resort edukacji ws. przedmiotów: edukacja zdrowotna, która zastąpi wychowanie do życia w rodzinie oraz edukacja obywatelska, która zastąpi historię i teraźniejszość. Zmiany mają wejść w życie 1 września 2025 r.

Chodzi o projekty nowelizacji dwóch rozporządzeń opublikowane w Rządowym Centrum Legislacji. Pierwszy dotyczy podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Drugi - podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Zgodnie z projektowanymi nowelami, edukacja zdrowotna będzie realizowana obowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz klasach I-III branżowej szkoły I stopnia, a także w klasach I-III liceum ogólnokształcącego i klasach I-III technikum.

Z kolei edukacja obywatelska - od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II branżowej szkoły I stopnia i w klasie II liceum ogólnokształcącym i technikum; w roku szkolnym 2026/2027 - w klasie III branżowej szkoły I stopnia i w klasie III liceum ogólnokształcącym i technikum, a w roku szkolnym 2027/2028 - w klasie IV technikum.

DEON.PL POLECA

Treści z nowego przedmiotu "mają pełnić rolę prewencyjną

Projektowane nowe przepisy określają, jak mają wyglądać podstawy programowe kształcenia ogólnego z przedmiotów edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska oraz uchylają podstawę programową kształcenia ogólnego z wychowania do życia w rodzinie.

Resort argumentuje w uzasadnieniu, że dotychczasowa podstawa programowa z nieobowiązkowego przedmiotu WDŻ skupia się jedynie wokół treści związanych z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją oraz problemami związanymi z okresem dojrzewania.

Tymczasem, jak wskazało MEN, zagadnienia ujęte w zaproponowanej podstawie programowej z edukacji zdrowotnej zostały "rozbudowane o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, Internetem i profilaktyką uzależnień". Treści z nowego przedmiotu "mają pełnić rolę prewencyjną, szczególnie w przypadku przewidywanego możliwego pojawienia się u dzieci i młodzieży zachowań ryzykownych, a poznanie tych treści ma im zapobiegać".

Kształtowanie u uczniów "praktycznych umiejętności i kompetencji"

Jeśli chodzi o edukację obywatelską, MEN podało, że w odróżnieniu od HiT, dotychczas realizowanej głównie w sposób teoretyczny, nowy przedmiot będzie kładł nacisk na kształtowanie u uczniów praktycznych umiejętności i kompetencji.

"Przedmiot będzie budował i wzmacniał postawy patriotyczne młodych ludzi, oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle nowy przedmiot będzie kształtował otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego" - zaznaczył resort.

Będzie też, jak dodał, "rozwijał umiejętności uczniów w zakresie zaangażowania obywatelskiego, w tym identyfikowania problemów społecznych i poszukiwania ich rozwiązań, angażowania się indywidualnie lub we współpracy z innymi w działania na rzecz dobra wspólnego lub ojczyzny".

Celem edukacji obywatelskiej, wskazało MEN, jest "rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie wyrabiania sobie własnej opinii w sprawach związanych z funkcjonowaniem ucznia w społeczeństwie, wpływania na władze publiczne i interakcji państwo-obywatel, co umożliwi uczniom załatwianie wybranych spraw urzędowych i podejmowanie działania w interakcji z państwem, a także zrozumienie i wykorzystywanie w praktyce mechanizmów i form uczestnictwa obywatelskiego".

Zaproponowano, by oba znowelizowane rozporządzenia weszły w życie 1 września 2025 r.

Źródło: PAP / pk

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
bp Artur Ważny, Piotr Kosiarski

Czy w Kościele jest miejsce dla każdego?

Dziś coraz częściej słyszy się o osobach, które czują się wykluczone z Kościoła. Pytanie o miejsce w nim zadają małżeństwa niesakramentalne, rodzice cierpiący po stracie dziecka, kobiety, które...

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Propozycje dwóch nowych przedmiotów. Jeden z nich zastąpi wychowanie do życia w rodzinie
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.