Facebook, Instagram i Messenger ponownie działają. Co było przyczyną wielogodzinnej awarii?
Facebook i Instagram są ponownie dostępny dla swoich użytkowników. z nich korzystać. "Mamy wciąż problemy z siecią, ale nasze ekipy robią wszystko, by jak najszybciej przeprowadzić debugowanie i przywrócić sprawność" - zapewnił wcześniej na Twitterze dyrektor ds. technologii Facebooka Mark Schroepfer.
Schropefer, jeden z zastępców Marka Zuckerberga, przeprosił wszystkich użytkowników, którzy doświadczyli problemów w związku z wielogodzinną awarią trzech serwisów społecznościowych: Facebooka, WhatsAppa i Instagrama, za niedogodności.
Już po opublikowaniu przeprosin Schropefera służby techniczne Facebooka przekazały, że aktywność użytkowników na serwisie zaczyna rosnąć, co wskazuje, że udało się usunąć przyczyny awarii.
Fcebook, Instagram, WhatsApp
Wszystkie trzy usługi są własnością Facebooka. W wielu częściach świata nie można było z nich korzystać ani przez internet, ani aplikacje zainstalowane w smartfonach. Użytkownicy zgłaszali też trudności z korzystaniem z aplikacji, do których dotychczas logowali się przez Facebook.
Mniejszych, gdy chodzi o skalę problemów, doświadczyli też w poniedziałek użytkownicy Twittera. Miało to związek z gremialnym wchodzeniem na konta na Twitterze zdesperowanych użytkowników serwisów należących do Facebooka
"Zdarza się, że Twittera zaczyna nagle używać więcej ludzi niż zazwyczaj. Staramy się być przygotowani na takie momenty, ale dziś wszystko poszło nie tak. Niektórzy z nas mogli zderzyć się z problemami przy przeglądaniu odpowiedzi i prywatnych wiadomości. Problemy zostały już usunięte" - zaznaczono w oświadczeniu opublikowanym w poniedziałek późnym popołudniem.
Według ekspertów cytowanych przez "Washington Post", powodem trwającej 7 godzin awarii była prawdopodobnie błędna konfiguracja serwerów spółki - błędny DNS lub systemowe błędy w nazwach domen, co uniemożliwiało aplikacjom komunikację z resztą internetu.
Awaria na taką skalę przez tak długi czas jest rzadkością. Zakłócenia w 2019 r. sprawiły, że Facebook oraz należące doń serwisy były niedostępne na całym świecie przez ponad 14 godzin.
Co było przyczyną wielogodzinnej awarii?
Facebook Inc. przekazał we wpisie na blogu, że za sześciogodzinną awarią platform należących do firmy takich, jak Messenger, Whatsapp i Instagram, stała "błędna zmiana konfiguracji". W poniedziałek bez dostępu do mediów społecznościowych było ok. 3,5 mld użytkowników.
Firma nie sprecyzowała, kto dokonał zmiany w konfiguracjach i czy była ona planowana. Kilku pracowników Facebooka powiedziało Reuterowi anonimowo, że w ich opinii awarię spowodował "błąd wewnętrzny w sposobie kierowania ruchem internetu, a dodatkowo sytuację pogorszyły awarie narzędzi komunikacji wewnętrznej. Zdaniem rozmówców Reutera mogło do tego dojść na skutek nieumyślnego działania lub sabotażu.
Według programu Downdetector, który monitoruje działanie sieci, awaria Facebooka jest największą, jaką kiedykolwiek odnotował.
Ponieważ użytkownicy przerzucili się tego dnia na konkurencyjnego Twittera oraz TikToka, akcje Facebooka spadły o 4,9 proc., co jest największym dziennym spadkiem od listopada ubiegłego roku. Po wznowieniu usług po ponad sześciu godzinach akcje wzrosły o ok. 0,5 proc.
Źródło: PAP / kb
Skomentuj artykuł