Pakistan nieugięty w sprawie kary śmierci za "bluźnierstwo"

Pakistan nieugięty w sprawie kary śmierci za "bluźnierstwo"
Protesty przeciwko uwolnieniu Asi Bibi (2018) - fot. Voice of America - Wajid Hussain Shah, Public domain, via Wikimedia Commons
Catholic News Agency / pzk

Pakistan wprowadza ograniczone zmiany w prawie karnym, znosząc karę śmierci za dwa przestępstwa – nie z potrzeby reformy, lecz z ekonomicznego wyrachowania. Posunięcie to ma na celu zachowanie preferencyjnego statusu handlowego z Unią Europejską. Mimo symbolicznej reformy, pakistańskie prawo o bluźnierstwie pozostaje nietknięte – i nadal stanowi śmiertelne zagrożenie dla mniejszości religijnych, zwłaszcza chrześcijan.

Minimalna reforma, maksymalne korzyści?

W lipcu pakistański Senat przyjął ustawę znoszącą karę śmierci za publiczne rozbieranie kobiet oraz za ukrywanie porwań. Chociaż zmiana czeka jeszcze na zatwierdzenie przez Zgromadzenie Narodowe i podpis prezydenta, pakistańscy urzędnicy nie kryją, że celem reformy jest utrzymanie korzyści gospodarczych płynących z Ogólnego Systemu Preferencji Taryfowych (GSP+) oferowanego przez Unię Europejską.

DEON.PL POLECA

 

 

Minister stanu ds. wewnętrznych Talal Chaudhry otwarcie przyznał, że ustawa została „zaprojektowana w celu dostosowania pakistańskiego prawa do międzynarodowych zobowiązań wynikających z umowy handlowej GSP+”. Program ten pozwala Pakistanowi na bezcłowy eksport 66% produktów do UE, co rocznie przekłada się na około 3 miliardy dolarów zysków.

Wolność religijna poza zasięgiem reform

Jednakże zakres reformy jest ściśle ograniczony. Pakistan nadal stosuje karę śmierci wobec ponad 100 przestępstw, w tym bluźnierstwa – przestępstwa, które w praktyce uderza głównie w chrześcijan oraz inne mniejszości religijne. Przepisy te, według obrońców praw człowieka, są nadużywane w celu osobistej zemsty lub uciszenia niepokornych.

Znanym symbolem nadużyć stała się sprawa Asi Bibi, katoliczki, która spędziła osiem lat w celi śmierci pod zarzutem bluźnierstwa. Chociaż ostatecznie została uniewinniona przez Sąd Najwyższy, jej historia zakończyła się dopiero po uzyskaniu azylu w Kanadzie. Dwoje polityków, którzy publicznie ją wspierali – Salman Taseer i Shahbaz Bhatti – zapłaciło za to życiem.
Obecnie co najmniej 34 osoby z mniejszości religijnych, głównie chrześcijan, przebywają w celach śmierci w Pakistanie pod zarzutem bluźnierstwa.

Głos Europy: dyplomatyczny, ale nieskuteczny

Choć Parlament Europejski w 2021 roku wezwał do przeglądu statusu GSP+ dla Pakistanu z powodu łamania praw człowieka, Komisja Europejska nie wprowadziła żadnych konkretnych działań. Nawet po alarmujących przypadkach, takich jak skazanie na śmierć chrześcijańskiej pary Shagufty Kausar i Shafqata Emmanuela, relacje handlowe pozostały bez zmian.

DEON.PL POLECA


Podczas ostatniego dialogu politycznego UE–Pakistan w Brukseli w lipcu 2025 roku strony „potwierdziły zaangażowanie w pogłębianie współpracy”, mimo rosnących obaw co do przestrzegania praw człowieka.

Plusy i minusy działań z perspektywy UE

Plusy:

  • Zachowanie wpływu politycznego: Utrzymanie GSP+ pozwala UE na formalne naciski dotyczące praw człowieka.
  • Stabilność ekonomiczna regionu: Wspierając pakistański eksport, Unia pośrednio wzmacnia stabilność gospodarczą państwa o niestabilnej polityce wewnętrznej.
  • Dostęp do rynków i surowców: Preferencje celne ułatwiają wymianę gospodarczą z dużym rynkiem południowoazjatyckim.

Minusy:

  • Brak konsekwencji: Wybiórcza polityka UE osłabia jej wiarygodność jako obrońcy praw człowieka.
  • Wspieranie represyjnego systemu: Utrzymanie preferencji celnych bez warunku realnych reform może być postrzegane jako akceptacja systemowej dyskryminacji religijnej.
  • Zniechęcanie do głębszych zmian: Minimalne ustępstwa Pakistanu wystarczają do utrzymania korzyści, co zmniejsza presję na poważne reformy.

Prześladowania trwają; Symboliczne gesty, realne zagrożenia

Raport Justice Project Pakistan z 2024 r. ujawnia, że liczba wyroków śmierci rośnie – w 2024 r. było ich 174, wobec 102 w roku poprzednim. W pakistańskich więzieniach przebywa obecnie ponad 6 tysięcy osób skazanych na śmierć. Według adwokatów zajmujących się sprawami religijnymi, procedury sądowe są przewlekłe, a obciążenie dowodowe często przerzucane na oskarżonych. Czasem od aresztowania do uniewinnienia mija ponad dekada.

Rząd premiera Shehbaza Sharifa jasno określił granice ustępstw: zmiany będą symboliczne i nie dotkną świętych dla islamskiej tożsamości Pakistanu przepisów o bluźnierstwie. Europejskie rezolucje i deklaracje są ignorowane, a realna polityka Pakistanu nie zmienia się od lat.

Pakistan, znosząc karę śmierci za dwa marginalne przestępstwa, realizuje wyłącznie cele handlowe, a nie reformy prawne. Dla UE to test spójności wartości i interesów – czy gospodarka przeważy nad ochroną podstawowych praw człowieka? Wydaje się, bowiem, że Unia przymyka oczy na los chrześcijan i innych mniejszości w Pakistanie, by nie zakłócić relacji gospodarczych.

 

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Pod redakcją ks. Józefa Mareckiego
Ujawnianie dokumentów dotyczących działalności służb bezpieczeństwa wobec Kościoła katolickiego oraz innych związków wyznaniowych wpisuje się w nurt badań nad istotą komunizmu. Zawarte w niniejszej publikacji artykuły i opracowania historyków z Ústavu pamäti národa z Bratysławy,...

Skomentuj artykuł

Pakistan nieugięty w sprawie kary śmierci za "bluźnierstwo"
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.