Port Gdańsk wyprzedził rosyjskie porty bałtyckie pod względem przeładunku
Port Gdańsk wysunął się na drugie miejsce nad Bałtykiem pod względem wielkości przeładunku. Wyprzedził w tej statystyce dwa rosyjskie porty bałtyckie.
Port Gdańsk, największy polski port, w pierwszym kwartale 2022 roku wyprzedził dwa porty rosyjskie, w Primorsku i St. Petersburgu i awansował pod względem przeładunków na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich - poinformował w środę Port Gdańsk.
Pierwsze miejsce pod względem przeładunków zajmuje Port w Ust-Łudze - 26,1 mln ton, co oznacza wzrost o 2,3 proc., drugie miejsce należy do Portu Gdańsk - 14,802 mln ton - wzrost o 11,3 proc., trzeci jest port w Primorsku - 14,766 mln ton, wzrost o 17 proc.
Dodatkowo po pierwszym kwartale 2022 roku port w Gdańsku utrzymuje pierwsze miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku. Przeładowano w nim 561 396 kontenerów. Na drugim miejscu jest port St. Petersburgu, gdzie przeładowano 437 858 kontenerów. Zanotował on spadek o 12 proc. Na trzecim miejscu, ze spadkiem 0,7 proc. znalazł się Port Gdynia, w którym przeładowano 237 712 kontenerów.
"Port w Gdańsku od początku 2022 roku notuje bardzo dobre wyniki w większości grup ładunkowych, osiągając dodatnią dynamikę (kwartał do kwartału ) +11,3 proc. W pierwszym kwartale br. w Porcie Gdańsk przeładowano 14,8 mln ton towarów, co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub. roku. Nadal najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica – ok. sześć mln ton (co stanowi wzrost o dwa proc.)" - zakomunikowała rzeczniczka prasowa Portu Gdańsk Anna Drozd.
Na drugim miejscu, jak podała, są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc. osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ dziewięć proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki Ro-Ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna - przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.
Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami.
Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie świata, jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim.
Port Gdańsk jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez przedsiębiorstwa Europy Środkowo - Wschodniej.
Skomentuj artykuł