Program Operacyjny Transport ukończony
Do 30 września Polska ma przekazać Komisji Europejskiej dokumenty zamknięcia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport - poinformował PAP resort rozwoju regionalnego. Z programu współfinansowano m.in. budowę warszawskiego metra.
Sektorowy Program Operacyjny Transport (SPOT) był jednym z siedmiu programów operacyjnych służących realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006. Z programu można było się starać o dofinansowanie m.in. remontów torów i dróg, zakupu taboru kolejowego, czy projektów poprawiających bezpieczeństwo na drogach. O zwrot części poniesionych wydatków można było się starać do 30 czerwca ub.r.
Z programu współfinansowano m.in. budowę warszawskiego metra, trasy Kwiatkowskiego w Gdyni i budowę obwodnicy Puław z mostem na Wiśle, czy modernizację linii kolejowej Warszawa-Łódź na odcinku Skierniewice-Łódź Widzew.
"Wniosek o płatność końcową jest już na roboczo uzgodniony" - powiedział PAP Stanisław Krakowski z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. "Wniosek o płatność końcową nie obejmuje już żadnych nowych wydatków, bo one zostały już w całości poświadczone do KE. Wniosek ten ujmuje m.in. końcowe rozliczenia z beneficjentami (...), a także wycofanie wydatków dla jednego z projektów, z którym została rozwiązana umowa o dofinansowanie" - dodał. Deklaracja zamknięcia programu i komplet dokumentów mają być wysłane do KE przed końcem września.
Jak informuje resort, w ramach SPOT podpisano 147 umów o dofinansowanie projektów wartych ponad 8,5 mld zł. Dzięki współfinansowaniu z programu przebudowano 71,2 km linii kolejowych, przebudowano i zbudowano łącznie ponad 351,2 km dróg krajowych, zakupiono i zmodernizowano 245 pojazdów szynowych, wybudowano i zmodernizowano ponad 3,5 km falochronów i nabrzeży, kupiono 14 samochodów ratowniczych Państwowej Straży Pożarnej.
W sumie poświadczono wydatki na kwotę 8,14 mld zł, z czego 5,46 mld zł to fundusze europejskie. To ponad 123 proc. budżetu SPOT. Jak wyjaśnił Krakowski, wykorzystanie większej ilości pieniędzy, niż było przeznaczonych na realizację programu, było możliwe dzięki tzw. nadkontraktacji.
"Dzięki temu możliwe było podpisanie umów i zakontraktowanie dodatkowych środków (...) ponad kwotę 1,1 mld euro, którą przyznała Unia Europejska na projekty SPOT. Mechanizm ten umożliwił certyfikowanie do KE wydatków na kwotę 123 proc. dostępnych środków. Inwestycje te zostały również wybrane i włączone do programu z uwagi na fakt, iż ich stan zaawansowania pozwalał rozliczyć je jeszcze przed zakończeniem okresu kwalifikowalności wydatków, tj. do końca czerwca 2009 r." - wyjaśnił Krakowski.
Skomentuj artykuł