Przetarg na samolot szkolny dla wojska

Przetarg na samolot szkolny dla wojska
Włoski samolot szkolno-bojowy Aermacchi M-346 (fot. Tazintosh/flickr.com)
PAP / apd

Ministerstwo obrony narodowej chce niebawem ogłosić przetarg na samoloty szkolenia zaawansowanego, pozwalające przygotowywać lotników do pilotowania samolotów bojowych. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) do przetargu zostały właśnie opublikowane.

Wprowadzenie nowych samolotów szkolno-bojowych to jeden z projektów dotyczących modernizacji polskiego wojska. Przewiduje on pozyskanie szesnastu samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT - Lead In Fighter Trainer. LIFT to samoloty służące nie tylko szkoleniu pilotów przechodzących z samolotów szkolenia początkowego na bojowe odrzutowce, takie jak F-16 i MiG-29, ale pozwalające także na loty treningowe tańsze niż odbywane na myśliwcach.

Do dostępnych obecnie samolotów klasy LIFT należą m.in. brytyjski hawk w nowej wersji AJT; koreański T-50, skonstruowany wspólnie z produkującym F-16 koncernem Lockheed Martin; włoski aermacchi M-346 i czeski aero L-159.

DEON.PL POLECA

- Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne dla LIFT-ów zostały właśnie opublikowane; firmy mają możliwość zobaczenia, jakie są wymagania Sił Zbrojnych - powiedział PAP wiceszef MON Marcin Idzik. WZTT dla Zintegrowanego Systemu Szkolenia Personelu Lotniczego Sił Zbrojnych - poziom LIFT, z którymi zapoznała się PAP, liczą wraz z załącznikami ok. 180 stron.

Określono w nich wymagania dotyczące samolotów szkolno-bojowych - m.in. ich osiągów, zasięgu, manewrowości, systemu walki elektronicznej, konstrukcji, systemu nawigacyjnego, wyposażenia ratowniczego, systemu uzbrojenia czy wyposażenia osobistego pilota. W WZTT wskazano także wymagania dla symulatorów lotu, m.in. w zakresie wsparcia technicznego, stanowisk pilota i instruktora, systemu informatycznego czy współpracy z innymi systemami. Zawarto w nich także oczekiwania dotyczące m.in. wyposażenia obsługowo-naprawczego oraz części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

- Przedmiotem zamówienia będzie cały system - dostawa samolotów, niezbędnej infrastruktury oraz pakietu logistyczno-szkoleniowego - wskazał wiceszef MON.

Idzik podał, że jesienią, tuż po wakacjach, planowane są negocjacje techniczne z wybranymi firmami, tak by do końca roku móc zawrzeć umowy. - Przewidujemy formę przetargu nieograniczonego wraz z ewentualną dogrywką w postaci licytacji elektronicznej, jeśli firmy spełnią wszystkie nasze wymagania - powiedział minister. Pytany przez PAP o termin dostaw 16 samolotów typu LIFT, Idzik wskazał jako graniczny rok 2015.

Samoloty szkolne polskiego wojska to obecnie turbośmigłowe PZL-130 Orlik i oblatany w roku 1960 odrzutowy TS-11 Iskra, który według planów ma zostać wycofany po 2012 roku. Po początkowym szkoleniu na tych samolotach piloci samolotów bojowych są kierowani wprost do eskadr wyposażonych w MiGi-29 lub Su-22, piloci nowych wielozadaniowych F-16 szkolą się w USA na treningowych T-38 i F-16, po czym loty treningowe wykonują już w kraju samolotami bojowymi.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Przetarg na samolot szkolny dla wojska
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.