Świnoujście: nowy terminal do obsługi dużych promów
W 2017 r. ma ruszyć w świnoujskim terminalu budowa nowego stanowiska do obsługi dużych promów, będzie także przebudowa układu kolejowego i drogowego. To element inwestycji usprawniających istniejące połączenie Świnoujście - Trelleborg, które dofinansuje UE.
Połączenie morskie Świnoujście - Trelleborg ma od 2014 r. status tzw. autostrady morskiej. Dzięki takiemu statusowi kilka dni temu udało się pozyskać środki finansowe na rozwój terminali promowych w tych dwóch portach - poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.
W ramach inwestycji w Świnoujściu powstanie nowe nabrzeże o długości 290 metrów i trzy place postojowe. W terminalu wybudowane zostaną nowe tory kolejowe, a istniejące będą przebudowane. Powstanie także nowa rampa, galeria pasażerska zostanie przebudowana i pojawi się nowy sprzęt przeładunkowy.
- Nowa inwestycja oznacza dla świnoujskiego terminalu promowego duży wzrost konkurencyjności - powiedział PAP prezes Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu Zbigniew Miklewicz.
- Dziś największe promy, które obsługuje terminal, mają 220 metrów. Nowe stanowisko promowe pozwoli przyjmować promy o długości 265 metrów, a tendencja w przewozach morskich jest taka, że do eksploatacji wchodzą coraz większe jednostki, które umożliwiają przewóz większej ilości towarów, co jest bardziej opłacalne dla przewoźników - dodał Miklewicz.
- W przyszłym roku zakończą się prace projektowe - tak, żeby budowa mogła ruszyć w 2017 r. Całość ma być gotowa w 2020 r. - powiedział Miklewicz.
Inwestycje w świnoujskim terminalu mają przystosować infrastrukturę terminala do obsługi tzw. transportu intermodalnego, w którym wykorzystuje się więcej niż jeden rodzaj transportu.
Przedsięwzięcie realizowane będzie wraz z portem i gminą Trelleborg. Szwedzi mają rozbudować swój port do obsługi promów o długości 240 metrów.
Całkowita wartość przedsięwzięcia w obu portach to blisko 30 mln euro. Inwestycje stanowią element unijnego projektu, który ma usprawnić tzw. łańcuchy transportowo-magazynowe między Skandynawią i Europą Południową, obejmujące m.in. korytarz transportowy Bałtyk - Adriatyk.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
Skomentuj artykuł