Wrocław: budowa gigantycznego mostu

Zobacz galerię
Wrocław: budowa gigantycznego mostu
Budowa największego betonowego mostu podwieszanego we Wrocławiu. (fot. PAP/Grzegorz Hawałej)
PAP / wm

Wysoki na 122 metrów pylon Mostu Rędzińskiego, znajdującego się w ciągu  Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW), został ukończony we wtorek i zawieszono na nim wiechę. AOW wraz z mostem długości ponad 600 metrów zostanie oddana do użytku w połowie 2011 r.

Koszt całkowity AOW to ponad 4 mld zł.

Robert Radoń, dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powiedział podczas konferencji prasowej we wtorek, że zawieszenie wiechy oznacza zakończenie pewnego etapu robot budowlanych.

DEON.PL POLECA

"W tym przypadku została zakończona budowa pylonu, którego konstrukcja ma wysokość 122 metry" - mówił Radoń. Żuraw wysoki na 145 metrów umieścił na najwyższej części pylonu choinkę, która z ziemi wydaje się niewielką wiechą.

W Polsce nie ma wyższego pylonu niż ten, ani też dłuższej przeprawy. Do pylonu w kształcie litery "H", postawionego na wyspie na środku Odry, podwieszone będą za pomocą 160 want (stalowych lin) dwie niezależne, wielopasmowe jezdnie. Każda taka lina musi zostać zamontowana z ogromną precyzją, pod różnymi kątami, będzie bowiem przenosić ciężar konstrukcji pomostów na pylon.

"To unikatowe rozwiązanie, nie stosowane do tej pory nigdzie indziej" - mówił we wtorek podczas konferencji prasowej prof. Jan Biliszczuk, autor projektu, który zaznaczył, że całą przeprawę w sumie projektowało ponad 100 inżynierów.

Profesor dodał, że Most Rędziński jest najwyższą przeprawą w Polsce w klasie mostów betonowych podwieszonych na jednym pylonie i czwartym największym mostem betonowym świata.

W sumie most będzie miał 612 metrów długości, a z dojazdowymi estakadami ponad 2 km. W każdym kierunku kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy. Most Rędziński wejdzie w skład niespełna 40-kilometrowej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

AOW ma zaczynać się w Magnicach, k. autostrady A4, stamtąd poprowadzi do wrocławskiego lotniska na Strachowicach, dalej przez Most Rędziński i wrocławskie osiedle Osobowice, aż do Długołęki w kierunku na Poznań i Warszawę.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Wrocław: budowa gigantycznego mostu
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.