Zdrojewski: Kultura to najlepsza polska marka

Zdrojewski: Kultura to najlepsza polska marka
(fot. PAP/Grzegorz Jakubowski)
PAP / zylka

Kultura to najlepsza polska marka, a jej promocja poza granicami kraju przynosi wymierne korzyści całemu państwu - zapewniał w czwartek w Sejmie minister kultury Bogdan Zdrojewski. Za wzorowy przykład promocji kultury za granicą uznał projekt Polska! Year.

Polska! Year - czyli Rok Polski w Wielkiej Brytanii, który rozpoczął się wiosną 2009 i trwał do czerwca 2010 r., to specjalny zestaw wydarzeń kulturalnych zrealizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie w porozumieniu z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych.

O to, jakie były cele i wymierne efekty sezonu polskiego w Wielkiej Brytanii, pytali w środę w Sejmie ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego posłowie Michał Szczerba i Michał Jaros (PO).

W opinii Zdrojewskiego, projekt Polska! Year był doskonałym przykładem tego, jak promocja polskiej kultury poza granicami kraju zmienia się na lepsze.

DEON.PL POLECA

- Polska kultura jest najlepszym znakiem jakościowym, najlepszą marką, jak powiedzieliby specjaliści - najwartościowszym naszym brandem. To, co czynimy w tej materii, jest niezwykle istotne z punktu widzenia interesów państwa polskiego jako całości - powiedział minister.

Przypomniał, że w trakcie Polska! Year zrealizowano w Wielkiej Brytanii ponad 255 projektów, w których udział wzięli polscy artyści - w tym 67 wystaw, 87 koncertów, 20 spektakli, 10 projektów filmowych, 31 festiwali, 12 publikacji, 21 projektów interdyscyplinarnych, 13 konferencji.

- Bardzo nam zależało na tym, aby nie koncentrować się wyłącznie na Londynie - nasi artyści pojawili się w sumie w 26 miastach; byliśmy m.in. w Glasgow czy Liverpoolu - zwrócił uwagę. Jak zauważył, Polska! Year spotkał się z dużym zainteresowaniem angielskich dziennikarzy. - Ukazało się ponad 3 tys. relacji prasowych w najważniejszych tytułach prasowych w Anglii, (...) a stronę internetową Instytutu Adama Mickiewicza odwiedzało 15 tys. internautów dziennie - mówił Zdrojewski.

Cały projekt kosztował ok. 17 mln zł, ale - jak podkreślił minister - Polska pokryła tylko 30 procent. kosztów. - 70 procent finansów pochodziła od partnerów brytyjskich. (...) Polska kultura jest efektywna - bardzo tanimi środkami uzyskujemy wysoką efektywność - podkreślił Zdrojewski.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Zdrojewski: Kultura to najlepsza polska marka
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.