Brytyjskie media chcą wzmocnienia nadzoru nad sieciami społecznościowymi

Brytyjskie media chcą wzmocnienia nadzoru nad sieciami społecznościowymi
(fot. unsplash.com)
PAP / ml

Brytyjskie media wzywają do wzmocnienia nadzoru nad sieciami społecznościowymi. Pod skierowanym do przedstawicieli rządu Wlk. Brytanii listem otwartym w tej sprawie podpisali się szefowie największych nadawców na Wyspach - poinformował dziennik "Financial Times".

Sygnatariuszami listu, który do rąk adresatów trafił w pierwszych dniach września, są zarówno nadawcy korzystający ze wsparcia pochodzącego ze środków publicznych, jak i całkowicie komercyjne podmioty z sektora mediów i telekomunikacji. Dziennik przypomina, że sieci społecznościowe, takie jak Facebook czy Twitter, są wolne od regulacji, którym podlegają tradycyjne media.

DEON.PL POLECA

Pod listem podpisali się szefowie firm takich jak BBC, Sky, ITV, BT i TalkTalk, a także dyrekcja stacji telewizyjnej Channel 4. Zdaniem sygnatariuszy niezbędny jest niezależny, zewnętrzny nadzór nad treściami publikowanymi w serwisach społecznościowych. Wskazują oni przy tym na rosnące zagrożenie związane z nadużyciami wobec dzieci, fałszywymi wiadomościami i dezinformacją oraz mową nienawiści. Autorzy listu utrzymują, że w wielu przypadkach wskazane zjawiska są domeną wyłącznie mediów społecznościowych.

"Nie wydaje nam się, aby realistycznym i prawidłowym podejściem było oczekiwanie od firm internetowych i mediów społecznościowych, aby samodzielnie oceniały jakie treści są, a jakie nie są dozwolone i aby oceny te nie podlegały żadnemu nadzorowi zewnętrznemu. Naszym zdaniem istnieje paląca potrzeba kontroli nad podejmowanymi w tych kwestiach decyzjami, a także konieczność zapewnienia przejrzystości działań" - napisano w liście.

Jego sygnatariusze dodają, że nie chodzi im o cenzurowanie internetu, tylko o zapewnienie większego bezpieczeństwa użytkownikom najpopularniejszych serwisów społecznościowych.

Pomysł stworzenia niezależnego organu odpowiedzialnego za nadzór nad platformami społecznościowych wsparł brytyjski regulator mediów i telekomunikacji Ofcom. Jego szefowa Sharon White publicznie zadeklarowała chęć pomocy w utworzeniu instytucji, która miałaby być odpowiedzialna za "niezależny nadzór regulacyjny" względem firm technologicznych publikujących treści.

W ocenie "FT" list jest kolejnym krokiem w trwającej już od dłuższego czasu batalii pomiędzy podlegającymi silnym regulacjom firmami telekomunikacyjnymi a branżą technologiczną. W budowaniu krytycznej w stosunku do koncernów internetowych atmosfery pomógł w Wielkiej Brytanii m.in. skandal związany z działalnością kontrowersyjnej firmy Cambridge Analytica - ocenia dziennik.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Brytyjskie media chcą wzmocnienia nadzoru nad sieciami społecznościowymi
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.