Radio Watykańskie
W Rimini zakończył się dziś 31. Mityng Przyjaźni Narodów. W tym roku tematem przewodnim międzynarodowego spotkania było ludzkie serce. Uczestnicy Mityngu zastanawiali się, czy rzeczywiście „Tylko Bóg może naprawdę zaspokoić serce człowieka”.
W Rimini zakończył się dziś 31. Mityng Przyjaźni Narodów. W tym roku tematem przewodnim międzynarodowego spotkania było ludzkie serce. Uczestnicy Mityngu zastanawiali się, czy rzeczywiście „Tylko Bóg może naprawdę zaspokoić serce człowieka”.
KAI / psd
Od czwartku w Chojnie trwają Dni Integracji, Przyjaźni i Ekumenizmu. To już 16. edycja spotkań z kulturą, muzyką i religią. W 1994 roku w 750-lecie Chojny dawni i ówcześni mieszkańcy miasta postanowili właśnie w taki sposób kontynuować świętowanie kolejnych rocznic.
Od czwartku w Chojnie trwają Dni Integracji, Przyjaźni i Ekumenizmu. To już 16. edycja spotkań z kulturą, muzyką i religią. W 1994 roku w 750-lecie Chojny dawni i ówcześni mieszkańcy miasta postanowili właśnie w taki sposób kontynuować świętowanie kolejnych rocznic.
KAI / psd
Film „Jutro” rumuńskiego reżysera Mariana Crişana otrzymał Nagrodę Ekumeniczną na zakończonym 16 sierpnia 63. Festiwalu Filmowym w szwajcarskim Locarno. Jest to jedna z najbardziej prestiżowych imprez filmowych na świecie. Dzieło Crişana z czułym humorem opisuje porozumienie ponad granicami, uzasadniło swój werdykt jury ekumeniczne.
Film „Jutro” rumuńskiego reżysera Mariana Crişana otrzymał Nagrodę Ekumeniczną na zakończonym 16 sierpnia 63. Festiwalu Filmowym w szwajcarskim Locarno. Jest to jedna z najbardziej prestiżowych imprez filmowych na świecie. Dzieło Crişana z czułym humorem opisuje porozumienie ponad granicami, uzasadniło swój werdykt jury ekumeniczne.
Radio Watykańskie / ks. Jan Wierzbicki
Z Białegostoku przez Grodno do Wilna wiedzie trasa 18. Ekumenicznej Pieszej Pielgrzymki. Jej hasłem są słowa: „Bądźmy świadkami Miłości, jak Maryja Matka Miłosierdzia”.
Z Białegostoku przez Grodno do Wilna wiedzie trasa 18. Ekumenicznej Pieszej Pielgrzymki. Jej hasłem są słowa: „Bądźmy świadkami Miłości, jak Maryja Matka Miłosierdzia”.
Wojciech Żmudziński SJ / "Być dla innychi"
Na Ukrainie będzie obowiązywał dzieci katolickie, prawosławne i należące do rodzin protestanckich jeden podręcznik do nauczania „etyki chrześcijańskiej”, oparty na programie nauczania wspólnie wypracowanym przez różne wspólnoty chrześcijańskie.
Na Ukrainie będzie obowiązywał dzieci katolickie, prawosławne i należące do rodzin protestanckich jeden podręcznik do nauczania „etyki chrześcijańskiej”, oparty na programie nauczania wspólnie wypracowanym przez różne wspólnoty chrześcijańskie.
Ortodoksja Kościoła katolickiego kształtowała się głównie w sporach z poglądami i tendencjami, które faktycznie lub jak się tylko wydawało, podważały podstawowe prawdy chrześcijańskiej wiary. Dzięki temu proces rozumienia wiary pogłębiał się, a spory doktrynalne stawały się bodźcem dla oficjalnego ogłaszania dogmatycznych sformułowań dotyczących katolickiej nauki.
Ortodoksja Kościoła katolickiego kształtowała się głównie w sporach z poglądami i tendencjami, które faktycznie lub jak się tylko wydawało, podważały podstawowe prawdy chrześcijańskiej wiary. Dzięki temu proces rozumienia wiary pogłębiał się, a spory doktrynalne stawały się bodźcem dla oficjalnego ogłaszania dogmatycznych sformułowań dotyczących katolickiej nauki.
A. Kowalski, Radio Watykańskie
Szczególnym sposobem pełnienia przez Jana Pawła II posługi Piotrowej, który twórczo przejął on od swego poprzednika, Pawła VI, i który podjął też potem jego następca, Benedykt XVI, były podróże apostolskie. Stały się one okazją do spotkania i prowadzenia dialogu z bardzo różnymi ludźmi, także z przedstawicielami obecnej w wielu krajach świata diaspory żydowskiej.
Szczególnym sposobem pełnienia przez Jana Pawła II posługi Piotrowej, który twórczo przejął on od swego poprzednika, Pawła VI, i który podjął też potem jego następca, Benedykt XVI, były podróże apostolskie. Stały się one okazją do spotkania i prowadzenia dialogu z bardzo różnymi ludźmi, także z przedstawicielami obecnej w wielu krajach świata diaspory żydowskiej.
KAI / psd
„Wrześniowa wizyta Benedykta XVI w Szkocji i Anglii będzie miała kluczowe znaczenie dla relacji między Kościołem katolickim a anglikańskim” – uważa prof. John Milbank z Uniwersytetu w Nottingham. Na półtora miesiąca przed rozpoczęciem papieskiej pielgrzymki o związanych z nią wyzwaniach i nadziejach z tym wybitnym intelektualistą, wykładowcą religii, polityki i etyki, uczniem obecnego arcybiskupa Canterbury, Rowana Williamsa wywiad przeprowadziła włoska agencja Asianews.
„Wrześniowa wizyta Benedykta XVI w Szkocji i Anglii będzie miała kluczowe znaczenie dla relacji między Kościołem katolickim a anglikańskim” – uważa prof. John Milbank z Uniwersytetu w Nottingham. Na półtora miesiąca przed rozpoczęciem papieskiej pielgrzymki o związanych z nią wyzwaniach i nadziejach z tym wybitnym intelektualistą, wykładowcą religii, polityki i etyki, uczniem obecnego arcybiskupa Canterbury, Rowana Williamsa wywiad przeprowadziła włoska agencja Asianews.
KAI / psd
Życie nabiera smaku, kiedy człowiek uświadamia sobie, że potrzebuje kogoś, kto nadaje temu życiu sens – mówi ks. Leszek Czyż, przewodniczący komitetu organizacyjnego Tygodnia Ewangelizacyjnego. Impreza od soboty odbywa się w Dzięgielowie na Śląsku Cieszyńskim. Ekumeniczne spotkanie nieopodal polsko-czeskiej granicy, organizowane przez Centrum Misji i Ewangelizacji Kościoła ewangelicko-augsburskiego po raz 61., należy do jednych z największych w Europie.
Życie nabiera smaku, kiedy człowiek uświadamia sobie, że potrzebuje kogoś, kto nadaje temu życiu sens – mówi ks. Leszek Czyż, przewodniczący komitetu organizacyjnego Tygodnia Ewangelizacyjnego. Impreza od soboty odbywa się w Dzięgielowie na Śląsku Cieszyńskim. Ekumeniczne spotkanie nieopodal polsko-czeskiej granicy, organizowane przez Centrum Misji i Ewangelizacji Kościoła ewangelicko-augsburskiego po raz 61., należy do jednych z największych w Europie.
Radio Watykańskie
Biskup Bazylei Kurt Koch powiadomił tamtejszych duszpasterzy, że wkrótce opuści tę szwajcarską diecezję, bo stanie na czele Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan.
Biskup Bazylei Kurt Koch powiadomił tamtejszych duszpasterzy, że wkrótce opuści tę szwajcarską diecezję, bo stanie na czele Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan.
Radio Watykańskie / kb, rv
Czwartkowy koncert ofiarowany Papieżowi w piątą rocznicę pontyfikatu przez patriarchę Moskwy i Wszechrusi jest głównym tematem cotygodniowego felietonu rzecznika prasowego Stolicy Apostolskiej. Ks. Federico Lombardi SJ nazywa to wydarzenie ważnym krokiem w relacjach między rosyjską Cerkwią prawosławną i Kościołem katolickim. Istotny był tu nie tylko sam koncert, lecz przede wszystkim serdeczne przesłanie Cyryla, w którym patriarcha posunął się dalej niż nakazywałaby zwykła kurtuazja – mówi ks. Lombardi.
Czwartkowy koncert ofiarowany Papieżowi w piątą rocznicę pontyfikatu przez patriarchę Moskwy i Wszechrusi jest głównym tematem cotygodniowego felietonu rzecznika prasowego Stolicy Apostolskiej. Ks. Federico Lombardi SJ nazywa to wydarzenie ważnym krokiem w relacjach między rosyjską Cerkwią prawosławną i Kościołem katolickim. Istotny był tu nie tylko sam koncert, lecz przede wszystkim serdeczne przesłanie Cyryla, w którym patriarcha posunął się dalej niż nakazywałaby zwykła kurtuazja – mówi ks. Lombardi.
Obejmując urząd po Janie Pawle II, Benedykt XVI nie miał przed sobą łatwego zadania w dziedzinie relacji ze światem islamu. Jego poprzednik, w myśl idei II Soboru Watykańskiego, nadał im zupełnie nowy wymiar, spotykając się wielokrotnie z muzułmanami, przemawiając do nich. Przede wszystkim jednak zapadła w pamięć jego wizyta w meczecie Omajjadów w Damaszku w 2001 r., pierwsza w historii wizyta papieża w domu modlitwy muzułmanów. Po śmierci Jana Pawła II także muzułmanie wyrażali swój żal i mówili, że odszedł Abuna (dosł. „nasz ojciec” – arabski termin, którym określa się księży).
Obejmując urząd po Janie Pawle II, Benedykt XVI nie miał przed sobą łatwego zadania w dziedzinie relacji ze światem islamu. Jego poprzednik, w myśl idei II Soboru Watykańskiego, nadał im zupełnie nowy wymiar, spotykając się wielokrotnie z muzułmanami, przemawiając do nich. Przede wszystkim jednak zapadła w pamięć jego wizyta w meczecie Omajjadów w Damaszku w 2001 r., pierwsza w historii wizyta papieża w domu modlitwy muzułmanów. Po śmierci Jana Pawła II także muzułmanie wyrażali swój żal i mówili, że odszedł Abuna (dosł. „nasz ojciec” – arabski termin, którym określa się księży).
bgk / KAI / apio
Zwierzchnicy i przedstawiciele dziesięciu Kościołów chrześcijańskich obecnych na VIII Zjeździe Gnieźnieńskim uczestniczyli w Ekumenicznej Drodze Życia, która odbyła się 13 marca wieczorem w katedrze gnieźnieńskiej. W nabożeństwie wzięli także udział: kard. Ennio Antonelli z Rzymu, arcybiskup warszawsko-praski Henryk Hoser oraz bp Bogdan Wojtuś i bp Wojciech Polak z Gniezna.
Zwierzchnicy i przedstawiciele dziesięciu Kościołów chrześcijańskich obecnych na VIII Zjeździe Gnieźnieńskim uczestniczyli w Ekumenicznej Drodze Życia, która odbyła się 13 marca wieczorem w katedrze gnieźnieńskiej. W nabożeństwie wzięli także udział: kard. Ennio Antonelli z Rzymu, arcybiskup warszawsko-praski Henryk Hoser oraz bp Bogdan Wojtuś i bp Wojciech Polak z Gniezna.
Podczas Mszy św. beatyfikacyjnej Siostry Bolesławy Lament Jan Paweł II powiedział, że przez swoje ekumeniczne zaangażowanie na rzecz zjednoczenia prawosławnych i katolików wyprzedziła nauczanie II Soboru Watykańskiego. Był to ekumenizm miłości, polegający na codziennej praktyce wzajemnego szacunku wobec różnych chrześcijańskich tradycji. Ekumenizm ten rodził się z pragnienia, by służyć Jedynemu Panu Jezusowi Chrystusowi w jednym Kościele.
Podczas Mszy św. beatyfikacyjnej Siostry Bolesławy Lament Jan Paweł II powiedział, że przez swoje ekumeniczne zaangażowanie na rzecz zjednoczenia prawosławnych i katolików wyprzedziła nauczanie II Soboru Watykańskiego. Był to ekumenizm miłości, polegający na codziennej praktyce wzajemnego szacunku wobec różnych chrześcijańskich tradycji. Ekumenizm ten rodził się z pragnienia, by służyć Jedynemu Panu Jezusowi Chrystusowi w jednym Kościele.
Dialog ekumeniczny z pewnością zajmował ważne miejsce w myśli teologicznej i pracy duszpasterskiej Jana Pawła II. Wskazują na to choćby jego słowa wypowiedziane z okazji 25. rocznicy powstania Sekretariatu dla Jedności Chrześcijan (28 VI 1985): „Pragnę zapewnić, że Kościół katolicki angażuje się w ruch ekumeniczny z niezachwianą stanowczością i że chce w nim uczestniczyć, czyniąc wszystko, co leży w jego możliwościach. Dla mnie, Biskupa Rzymu, jest to jedna z priorytetowych spraw duszpasterstwa”.
Dialog ekumeniczny z pewnością zajmował ważne miejsce w myśli teologicznej i pracy duszpasterskiej Jana Pawła II. Wskazują na to choćby jego słowa wypowiedziane z okazji 25. rocznicy powstania Sekretariatu dla Jedności Chrześcijan (28 VI 1985): „Pragnę zapewnić, że Kościół katolicki angażuje się w ruch ekumeniczny z niezachwianą stanowczością i że chce w nim uczestniczyć, czyniąc wszystko, co leży w jego możliwościach. Dla mnie, Biskupa Rzymu, jest to jedna z priorytetowych spraw duszpasterstwa”.
Jan Paweł II stwierdził, iż Kościół Chrystusowy oddycha „dwoma płucami”, którymi są duchowość chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu. Szczególnie głęboki wyraz temu przekonaniu dał Papież w Liście Apostolskim Orientale lumen wydanym z okazji setnej rocznicy Listu Apostolskiego papieża Leona XIII Orientalium dignitas, pisząc: „Na Wschodzie i na Zachodzie do badań nad prawdą objawioną stosowano odmienne metody i podejście w celu poznania i wyznawania prawd Bożych. Stąd nic dziwnego, że niektóre aspekty objawionych tajemnic czasem znajdują stosowniejsze ujście i lepsze naświetlenie u jednych niż u drugich, tak że trzeba powiedzieć, iż te odmienne sformułowania teologiczne raczej się wzajem uzupełniają, niż przeciwstawiają”.
Jan Paweł II stwierdził, iż Kościół Chrystusowy oddycha „dwoma płucami”, którymi są duchowość chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu. Szczególnie głęboki wyraz temu przekonaniu dał Papież w Liście Apostolskim Orientale lumen wydanym z okazji setnej rocznicy Listu Apostolskiego papieża Leona XIII Orientalium dignitas, pisząc: „Na Wschodzie i na Zachodzie do badań nad prawdą objawioną stosowano odmienne metody i podejście w celu poznania i wyznawania prawd Bożych. Stąd nic dziwnego, że niektóre aspekty objawionych tajemnic czasem znajdują stosowniejsze ujście i lepsze naświetlenie u jednych niż u drugich, tak że trzeba powiedzieć, iż te odmienne sformułowania teologiczne raczej się wzajem uzupełniają, niż przeciwstawiają”.
Uświęcenie jest działaniem Ducha Świętego w człowieku, konsekwencją nawrócenia, dziełem oczyszczania duszy. Rozpoczyna się, gdy człowiek zaczyna wierzyć. W miarę wzrostu wiary rozwija się proces uświęcenia. Chrześcijańska doskonałość jest dziełem Bożym, ale nie może odbywać się bez ludzkiego udziału.
Uświęcenie jest działaniem Ducha Świętego w człowieku, konsekwencją nawrócenia, dziełem oczyszczania duszy. Rozpoczyna się, gdy człowiek zaczyna wierzyć. W miarę wzrostu wiary rozwija się proces uświęcenia. Chrześcijańska doskonałość jest dziełem Bożym, ale nie może odbywać się bez ludzkiego udziału.
o. Zdzisław M. Kijas OFM Conv
Czy konstytucja „Anglicanorum coetibus” pozwalająca na przechodzenie wielu anglikanów do Kościoła katolickiego zmieni postrzeganie dialogu ekumenicznego? Wielu z pewnością nurtuje dziś to pytanie. Warto się zatem zastanowić, jaka jest oficjalne stanowisko katolicyzmu względem ekumenizmu i ekumenicznej teologii. Czy wolno katolikom np. przystępować do sakramentu Eucharystii w innych Kościołach?
Czy konstytucja „Anglicanorum coetibus” pozwalająca na przechodzenie wielu anglikanów do Kościoła katolickiego zmieni postrzeganie dialogu ekumenicznego? Wielu z pewnością nurtuje dziś to pytanie. Warto się zatem zastanowić, jaka jest oficjalne stanowisko katolicyzmu względem ekumenizmu i ekumenicznej teologii. Czy wolno katolikom np. przystępować do sakramentu Eucharystii w innych Kościołach?
Dialog międzyreligijny jest istotnym czynnikiem misji ewangelizacyjnej Kościoła. Dobrze rozumiany prowadzi do zgłębiania tajemnicy Bożego planu zbawienia i przyczynia się do budowania pokoju i sprawiedliwości na świecie. Źle rozumiany niesie z sobą pewne niebezpieczeństwa.
Dialog międzyreligijny jest istotnym czynnikiem misji ewangelizacyjnej Kościoła. Dobrze rozumiany prowadzi do zgłębiania tajemnicy Bożego planu zbawienia i przyczynia się do budowania pokoju i sprawiedliwości na świecie. Źle rozumiany niesie z sobą pewne niebezpieczeństwa.
deon.pl
Watykańska Kongregacja Nauki Wiary ogłosiła dziś konstytucję apostolską Benedykta XVI „Anglicanorum coetibus”. Papież ustanowił w niej tzw. ordynariaty personalne dla anglikanów, którzy pragną wstąpić do Kościoła rzymskokatolickiego.
Watykańska Kongregacja Nauki Wiary ogłosiła dziś konstytucję apostolską Benedykta XVI „Anglicanorum coetibus”. Papież ustanowił w niej tzw. ordynariaty personalne dla anglikanów, którzy pragną wstąpić do Kościoła rzymskokatolickiego.
{{ article.published_at }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}