eKAI
Czy synodalność przeminie jak kościelna moda? To pytanie słyszą dziś nie tylko proboszczowie zaangażowani w konsultacje, ale i biskupi, do których trafiają owoce lokalnych rozmów. A jednak dla ks. Grzegorza Strzelczyka, teologa i autora książki „Eklezjologia. Jak Kościół rozumie sam siebie”, taka obawa jest po prostu nieporozumieniem. „Moda może minąć ale synodalność jako sposób istnienia Kościoła jest nieusuwalna, bo dotyka jego tożsamości” – mówi w rozmowie z KAI ks. Strzelczyk.
Czy synodalność przeminie jak kościelna moda? To pytanie słyszą dziś nie tylko proboszczowie zaangażowani w konsultacje, ale i biskupi, do których trafiają owoce lokalnych rozmów. A jednak dla ks. Grzegorza Strzelczyka, teologa i autora książki „Eklezjologia. Jak Kościół rozumie sam siebie”, taka obawa jest po prostu nieporozumieniem. „Moda może minąć ale synodalność jako sposób istnienia Kościoła jest nieusuwalna, bo dotyka jego tożsamości” – mówi w rozmowie z KAI ks. Strzelczyk.
vaticannews.va / pzk
Kościół nie może głosić pojednania światu, jeśli sam pozostaje podzielony – przypomina kard. Grzegorz Ryś. W rozmowie z mediami watykańskimi metropolita łódzki podkreśla, że ekumenizm to nie dodatkowe zadanie, lecz istotna część misji Kościoła. Jego zdaniem nowa Karta Ekumeniczna, podpisana w Rzymie przez przedstawicieli Kościołów Europy, powinna ożywić świadomość jedności w całym Kościele – także w Polsce.
Kościół nie może głosić pojednania światu, jeśli sam pozostaje podzielony – przypomina kard. Grzegorz Ryś. W rozmowie z mediami watykańskimi metropolita łódzki podkreśla, że ekumenizm to nie dodatkowe zadanie, lecz istotna część misji Kościoła. Jego zdaniem nowa Karta Ekumeniczna, podpisana w Rzymie przez przedstawicieli Kościołów Europy, powinna ożywić świadomość jedności w całym Kościele – także w Polsce.
vaticannews.va / pzk
Leon XIV zapewnił przedstawicieli prawosławnego Patriarchatu Ekumenicznego Konstantynopola o swojej gotowości podejmowania wysiłków na rzecz przywrócenia pełnej i widzialnej komunii między oboma Kościołami.
Leon XIV zapewnił przedstawicieli prawosławnego Patriarchatu Ekumenicznego Konstantynopola o swojej gotowości podejmowania wysiłków na rzecz przywrócenia pełnej i widzialnej komunii między oboma Kościołami.
Karol Darmoros / vaticannews.va / pzk
W duchu dialogu i nadziei, a także przesłania św. Jana Pawła II, w Sejmie zorganizowano polsko-ukraińskie śniadanie międzyreligijne. Oprócz duchownych różnych wyznań, spotkanie zgromadziło polityków, dyplomatów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych i kościelnych z Polski i Ukrainy. „Usiedliśmy do stołu z nadzieją, która zawieść nie może” – mówił prymas Polski, abp Wojciech Polak, nawiązując do hasła Roku Jubileuszowego.
W duchu dialogu i nadziei, a także przesłania św. Jana Pawła II, w Sejmie zorganizowano polsko-ukraińskie śniadanie międzyreligijne. Oprócz duchownych różnych wyznań, spotkanie zgromadziło polityków, dyplomatów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych i kościelnych z Polski i Ukrainy. „Usiedliśmy do stołu z nadzieją, która zawieść nie może” – mówił prymas Polski, abp Wojciech Polak, nawiązując do hasła Roku Jubileuszowego.
Współczesny, tak pełen drastycznych podziałów świat, potrzebuje ze strony chrześcijan czytelnego znaku jedności. Rozumiał to papież Franciszek, rozumie też Leon XIV.
Współczesny, tak pełen drastycznych podziałów świat, potrzebuje ze strony chrześcijan czytelnego znaku jedności. Rozumiał to papież Franciszek, rozumie też Leon XIV.
Rozłamy i ciągnące się za nimi uprzedzenia realnie istnieją – doświadczamy ich niestety także w naszym kraju. Myślę, że w tej sytuacji najlepiej czerpać lekcje z historii, z dostępnego nam dziedzictwa, o którym często zapominamy – czytamy w książce „Duchowa moc”.
Rozłamy i ciągnące się za nimi uprzedzenia realnie istnieją – doświadczamy ich niestety także w naszym kraju. Myślę, że w tej sytuacji najlepiej czerpać lekcje z historii, z dostępnego nam dziedzictwa, o którym często zapominamy – czytamy w książce „Duchowa moc”.
Charyzmaty od wieków wzbudzają ciekawość, inspirują do zaangażowania, ale też stawiają konkretne pytania i budzą wątpliwości. Jako zjawisko zakorzenione w Piśmie Świętym i tradycji Kościoła stanowią jeden z kluczowych tematów refleksji teologicznej oraz praktyki duchowej. Dziś, gdy Kościół musi stawić czoła niełatwym wyzwaniom współczesności, m.in. globalizacji i zmianom kulturowym, pytanie o rolę charyzmatów nabiera nowego znaczenia. Czy nadal potrzebujemy tych niezwykłych darów Ducha Świętego? Jak wpisać je w bogactwo ponad dwudziestowiecznej tradycji teologicznej Kościoła katolickiego? Jakie miejsce zajmują one w codziennym życiu wiernych?
Charyzmaty od wieków wzbudzają ciekawość, inspirują do zaangażowania, ale też stawiają konkretne pytania i budzą wątpliwości. Jako zjawisko zakorzenione w Piśmie Świętym i tradycji Kościoła stanowią jeden z kluczowych tematów refleksji teologicznej oraz praktyki duchowej. Dziś, gdy Kościół musi stawić czoła niełatwym wyzwaniom współczesności, m.in. globalizacji i zmianom kulturowym, pytanie o rolę charyzmatów nabiera nowego znaczenia. Czy nadal potrzebujemy tych niezwykłych darów Ducha Świętego? Jak wpisać je w bogactwo ponad dwudziestowiecznej tradycji teologicznej Kościoła katolickiego? Jakie miejsce zajmują one w codziennym życiu wiernych?
PAP / pk
- To nabożeństwo zaprasza, byśmy pokazali się światu jako Kościół - wspólnota wierzących, która tęskni za pokojem i jednością, która pragnie wyznawać swoją wiarę pośród świata - mówił metropolita warszawski abp Adrian Galbas podczas centralnego nabożeństwa Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
- To nabożeństwo zaprasza, byśmy pokazali się światu jako Kościół - wspólnota wierzących, która tęskni za pokojem i jednością, która pragnie wyznawać swoją wiarę pośród świata - mówił metropolita warszawski abp Adrian Galbas podczas centralnego nabożeństwa Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
19 stycznia 2025 roku w Bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie odbyło się Krakowskie Centralne Nabożeństwo Ekumeniczne w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia). Tegoroczny Tydzień przebiega pod hasłem: "Czy wierzysz w to?" (J 11,26).
19 stycznia 2025 roku w Bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie odbyło się Krakowskie Centralne Nabożeństwo Ekumeniczne w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia). Tegoroczny Tydzień przebiega pod hasłem: "Czy wierzysz w to?" (J 11,26).
KAI / mł
- Sobór Watykański II, niczym Marsjanin, pyta, jak to możliwe, że Chrystus założył jeden jedyny Kościół, a na ziemi istnieje wiele różnych Kościołów, które chodzą różnymi drogami, czasem mają sprzeczne poglądy, a wszystkie twierdzą, że są założone przez Chrystusa. Do tego sobór wskazuje, że winę za podział ponoszą chrześcijanie z jednej i z drugiej strony, w dodatku winne są nie tyle Kościoły, co ludzie Kościołów - mówi ks. Sławomir Pawłowski SAC, sekretarz Rady KEP ds. Ekumenizmu.
- Sobór Watykański II, niczym Marsjanin, pyta, jak to możliwe, że Chrystus założył jeden jedyny Kościół, a na ziemi istnieje wiele różnych Kościołów, które chodzą różnymi drogami, czasem mają sprzeczne poglądy, a wszystkie twierdzą, że są założone przez Chrystusa. Do tego sobór wskazuje, że winę za podział ponoszą chrześcijanie z jednej i z drugiej strony, w dodatku winne są nie tyle Kościoły, co ludzie Kościołów - mówi ks. Sławomir Pawłowski SAC, sekretarz Rady KEP ds. Ekumenizmu.
KAI / pk
Dykasteria ds. Popierania Jedności Chrześcijan przedstawiła 13 czerwca nowy dokument, który podsumowuje dialog ekumeniczny na temat roli papieża i sprawowania prymatu Piotra. List Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan, zatytułowany "Biskup Rzymu", podsumowuje owoce dialogów ekumenicznych na temat urzędu papieża. Są to dialogi, które rozpoczęły się prawie trzydzieści lat temu i zostały zainicjowane przez Jana Pawła II w odpowiedzi na debaty ekumeniczne po Soborze Watykańskim II.
Dykasteria ds. Popierania Jedności Chrześcijan przedstawiła 13 czerwca nowy dokument, który podsumowuje dialog ekumeniczny na temat roli papieża i sprawowania prymatu Piotra. List Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan, zatytułowany "Biskup Rzymu", podsumowuje owoce dialogów ekumenicznych na temat urzędu papieża. Są to dialogi, które rozpoczęły się prawie trzydzieści lat temu i zostały zainicjowane przez Jana Pawła II w odpowiedzi na debaty ekumeniczne po Soborze Watykańskim II.
Z trudem przyjmujemy ‘nowość’ Ewangelii i Jezusowego działania, kiedy próbujemy rozwikłać tę zagadkę. Miłosierdzie i sprawiedliwość zdają się być wykluczające się nawzajem, a jednak wciąż pozostają natchnieniem i ‘muzą’ dla relacji międzyludzkich, także w kontekście ekumenicznym.
Z trudem przyjmujemy ‘nowość’ Ewangelii i Jezusowego działania, kiedy próbujemy rozwikłać tę zagadkę. Miłosierdzie i sprawiedliwość zdają się być wykluczające się nawzajem, a jednak wciąż pozostają natchnieniem i ‘muzą’ dla relacji międzyludzkich, także w kontekście ekumenicznym.
W Modlitwie Arcykapłańskiej Jezus modli się za każdego ze swoich uczniów i za całą wspólnotę, aby byli jedno. Dzisiaj, kiedy podziały są wyraźniejsze niż kiedykolwiek, to pragnienie Chrystusa staje się większym wyzwaniem, ale i zadaniem. Czy zaryzykuję i podejmę współpracę z Panem w dziele jedności?
W Modlitwie Arcykapłańskiej Jezus modli się za każdego ze swoich uczniów i za całą wspólnotę, aby byli jedno. Dzisiaj, kiedy podziały są wyraźniejsze niż kiedykolwiek, to pragnienie Chrystusa staje się większym wyzwaniem, ale i zadaniem. Czy zaryzykuję i podejmę współpracę z Panem w dziele jedności?
„Doskonalić się w jedności”. Zadanie, które zostawił nam Jezus to wyzwanie. To przede wszystkim proces, polegający na pogłębianiu rozumienia Bożego przeznaczenia dla swojego ludu. Wiąże się przecież z powszechnym zrozumieniem i poznaniem, że jesteśmy przez Boga kochani tak jak Jego Syn – Jezus. W tym fragmencie modlitwy myślę, że warto zwrócić uwagę na pierwszy aspekt, którego jako wierzący doświadczamy w codzienności, a który we wspólnocie Kościoła czasem jest nadużywany lub przekazywany w sposób przemocowy.
„Doskonalić się w jedności”. Zadanie, które zostawił nam Jezus to wyzwanie. To przede wszystkim proces, polegający na pogłębianiu rozumienia Bożego przeznaczenia dla swojego ludu. Wiąże się przecież z powszechnym zrozumieniem i poznaniem, że jesteśmy przez Boga kochani tak jak Jego Syn – Jezus. W tym fragmencie modlitwy myślę, że warto zwrócić uwagę na pierwszy aspekt, którego jako wierzący doświadczamy w codzienności, a który we wspólnocie Kościoła czasem jest nadużywany lub przekazywany w sposób przemocowy.
„Dialogi w połowie drogi” – odcinek 39. W trwającym Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan Ewa Skrabacz i Wojciech Ziółek SJ rozmawiają o ekumenizmie. Nie wchodząc w teoretyczne rozważania, dzielą się swoim doświadczeniem kontaktów z innymi chrześcijanami i – nie bez zdziwienia – konstatują, że spotkanie z inaczej wierzącymi współwyznawcami Chrystusa ubogaciło ich i przemieniło.
„Dialogi w połowie drogi” – odcinek 39. W trwającym Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan Ewa Skrabacz i Wojciech Ziółek SJ rozmawiają o ekumenizmie. Nie wchodząc w teoretyczne rozważania, dzielą się swoim doświadczeniem kontaktów z innymi chrześcijanami i – nie bez zdziwienia – konstatują, że spotkanie z inaczej wierzącymi współwyznawcami Chrystusa ubogaciło ich i przemieniło.
„Dialogi w połowie drogi” – odcinek 39. W trwającym Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan Ewa Skrabacz i Wojciech Ziółek SJ rozmawiają o ekumenizmie. Nie wchodząc w teoretyczne rozważania, dzielą się swoim doświadczeniem kontaktów z innymi chrześcijanami i – nie bez zdziwienia – konstatują, że spotkanie z inaczej wierzącymi współwyznawcami Chrystusa ubogaciło ich i przemieniło.
„Dialogi w połowie drogi” – odcinek 39. W trwającym Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan Ewa Skrabacz i Wojciech Ziółek SJ rozmawiają o ekumenizmie. Nie wchodząc w teoretyczne rozważania, dzielą się swoim doświadczeniem kontaktów z innymi chrześcijanami i – nie bez zdziwienia – konstatują, że spotkanie z inaczej wierzącymi współwyznawcami Chrystusa ubogaciło ich i przemieniło.
KAI / pzk
„Pokoju nie można brać za pewnik, nie jest on czymś oczywistym. Jest obowiązkiem, osiągnięciem, a jego utrzymanie wymaga nieustannej walki. Nie ma automatycznych rozwiązań ani stałych recept” – napisał Bartłomiej I, ekumeniczny patriarcha Konstantynopola, w swoim tradycyjnym orędziu bożonarodzeniowym. Zwrócił uwagę, jak wielkie jest ryzyko, że ludzkość upadnie lub powróci do przemocy, zachęcając wszystkich „w obliczu ciągłych zagrożeń dla pokoju, do czujności i chęci rozwiązywania problemów poprzez dialog”.
„Pokoju nie można brać za pewnik, nie jest on czymś oczywistym. Jest obowiązkiem, osiągnięciem, a jego utrzymanie wymaga nieustannej walki. Nie ma automatycznych rozwiązań ani stałych recept” – napisał Bartłomiej I, ekumeniczny patriarcha Konstantynopola, w swoim tradycyjnym orędziu bożonarodzeniowym. Zwrócił uwagę, jak wielkie jest ryzyko, że ludzkość upadnie lub powróci do przemocy, zachęcając wszystkich „w obliczu ciągłych zagrożeń dla pokoju, do czujności i chęci rozwiązywania problemów poprzez dialog”.
KAI / tk
- Spotykamy się z Kościołem prawosławnym i ewangelickim i potrafimy spokojnie rozmawiać. Życzę, aby ten ekumenizm, w cudzysłowie, zagościł także na posiedzeniach parlamentu - mówił kard. Kazimierz Nycz, który wraz z przedstawicielami prawosławia i luteranizmu uczestniczył w spotkaniu opłatkowym w Sejmie.
- Spotykamy się z Kościołem prawosławnym i ewangelickim i potrafimy spokojnie rozmawiać. Życzę, aby ten ekumenizm, w cudzysłowie, zagościł także na posiedzeniach parlamentu - mówił kard. Kazimierz Nycz, który wraz z przedstawicielami prawosławia i luteranizmu uczestniczył w spotkaniu opłatkowym w Sejmie.
KAI / jk
W Papieskim Instytucie Wschodnim w Rzymie zakończyła się konferencja ekumeniczna, w której uczestniczyli teologowie z katolickich i prawosławnych Kościołów wschodnich z Europy, Libanu i Stanów Zjednoczonych. Dla kardynała Kurta Kocha, prefekta Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan, był to „ważny znak nadziei i zaufania w dzisiejszym świecie charakteryzującym się straszliwymi wojnami”.
W Papieskim Instytucie Wschodnim w Rzymie zakończyła się konferencja ekumeniczna, w której uczestniczyli teologowie z katolickich i prawosławnych Kościołów wschodnich z Europy, Libanu i Stanów Zjednoczonych. Dla kardynała Kurta Kocha, prefekta Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan, był to „ważny znak nadziei i zaufania w dzisiejszym świecie charakteryzującym się straszliwymi wojnami”.
KAI / tk
- W swoich wysiłkach na rzecz promowania jedności chrześcijan papież Franciszek kładzie większy nacisk na praktyczny ekumenizm. Zwrócił na to uwagę przewodniczący watykańskiej Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan kard. Kurt Koch, w rozmowie z przedstawicielami austriackich mediów w Rzymie. - Być razem w drodze, modlić się razem i razem pracować – taka jest formuła Franciszka, stwierdził watykański „minister ds. ekumenizmu”.
- W swoich wysiłkach na rzecz promowania jedności chrześcijan papież Franciszek kładzie większy nacisk na praktyczny ekumenizm. Zwrócił na to uwagę przewodniczący watykańskiej Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan kard. Kurt Koch, w rozmowie z przedstawicielami austriackich mediów w Rzymie. - Być razem w drodze, modlić się razem i razem pracować – taka jest formuła Franciszka, stwierdził watykański „minister ds. ekumenizmu”.
{{ article.published_at }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}