Tomasz w Sumie teologicznej przedstawia pięć dróg, sposobów poznania Boga. Napisał tyle, ile można o Bogu powiedzieć, bo wiedział z osobistego doświadczenia modlitwy, że jest On niezgłębioną tajemnicą Miłości.
Tomasz w Sumie teologicznej przedstawia pięć dróg, sposobów poznania Boga. Napisał tyle, ile można o Bogu powiedzieć, bo wiedział z osobistego doświadczenia modlitwy, że jest On niezgłębioną tajemnicą Miłości.
Jest jedno pytanie, które każdy ze studentów filozofii musiał usłyszeć: a co będziesz potem robił?
Jest jedno pytanie, które każdy ze studentów filozofii musiał usłyszeć: a co będziesz potem robił?
PAP / psd
Opłaty za drugi kierunek studiów zniechęcają do studiowania filozofii i mogą prowadzić do likwidacji tego kierunku - piszą autorzy listu do resortu nauki. Minister nauki Lena Kolarska-Bobińska chce zbadać tę kwestię i spotkać się z sygnatariuszami listu.
Opłaty za drugi kierunek studiów zniechęcają do studiowania filozofii i mogą prowadzić do likwidacji tego kierunku - piszą autorzy listu do resortu nauki. Minister nauki Lena Kolarska-Bobińska chce zbadać tę kwestię i spotkać się z sygnatariuszami listu.
Alek Temkin / KAI / mm
Uniwersytet w Białymstoku podjął ostatnio decyzję o zamknięciu kierunku filozoficznego, jako "mało rentownego". Jeśli sytuacja taka będzie postępować, z uczelni wyższych zrobimy szkoły zawodowe - apelują intelektualiści różnych środowisk w dramatycznym liście otwartym.
Uniwersytet w Białymstoku podjął ostatnio decyzję o zamknięciu kierunku filozoficznego, jako "mało rentownego". Jeśli sytuacja taka będzie postępować, z uczelni wyższych zrobimy szkoły zawodowe - apelują intelektualiści różnych środowisk w dramatycznym liście otwartym.
Albert Wielki to genialny chrześcijański myśliciel żyjący w XIII wieku. Należy go zaliczyć do najwybitniejszych twórców średniowiecznej nauki. Postulował autonomię rozumu w budowaniu filozofii. Uważał, że właśnie w ten sposób może najlepiej przysłużyć się obronie chrześcijańskiej wiary.
Albert Wielki to genialny chrześcijański myśliciel żyjący w XIII wieku. Należy go zaliczyć do najwybitniejszych twórców średniowiecznej nauki. Postulował autonomię rozumu w budowaniu filozofii. Uważał, że właśnie w ten sposób może najlepiej przysłużyć się obronie chrześcijańskiej wiary.
Kiedy "zwykli ludzie" świetnie bawili się na dancingach, w kinach lub przy radioodbiornikach, filozofowie, zamknięci w swych ciemnych i dusznych gabinetach, zgrzytali zębami...
Kiedy "zwykli ludzie" świetnie bawili się na dancingach, w kinach lub przy radioodbiornikach, filozofowie, zamknięci w swych ciemnych i dusznych gabinetach, zgrzytali zębami...
Różnorodność oferowanych dziś kierunków studiów może przyprawić młodego człowieka o zawrót głowy. Nie oznacza to jednak, że najstarsza akademicka dyscyplina straciła swą aktualność.
Różnorodność oferowanych dziś kierunków studiów może przyprawić młodego człowieka o zawrót głowy. Nie oznacza to jednak, że najstarsza akademicka dyscyplina straciła swą aktualność.
Stanisław Buda / Akademia Ignatianum
27 maja 2013r., w poniedziałek, w Auli Wielkiej w Akademii Ignatianum w Krakowie (ul. Kopernika 26), będziemy mieli okazję przekonać się, czy słowa wypowiadane przez znamienitych prelegentów nawiązujących w rozmaity sposób do myśli Profesora Stróżewskiego, również są w stanie wywołać w nas ów metafizyczny dreszcz. Pomoże w tym na pewno obecność samego Dostojnego Jubilata.
27 maja 2013r., w poniedziałek, w Auli Wielkiej w Akademii Ignatianum w Krakowie (ul. Kopernika 26), będziemy mieli okazję przekonać się, czy słowa wypowiadane przez znamienitych prelegentów nawiązujących w rozmaity sposób do myśli Profesora Stróżewskiego, również są w stanie wywołać w nas ów metafizyczny dreszcz. Pomoże w tym na pewno obecność samego Dostojnego Jubilata.
"Dziennik Polski" / PAP / pz
Zaledwie 690 z ponad 365 tys. tegorocznych maturzystów zdecydowało się sprawdzić swoją wiedzę filozoficzną - informuje "Dziennik Polski".
Zaledwie 690 z ponad 365 tys. tegorocznych maturzystów zdecydowało się sprawdzić swoją wiedzę filozoficzną - informuje "Dziennik Polski".
PAP / slo
Maturzyści w poniedziałek rano przystąpią do egzaminu z wiedzy o społeczeństwie, a po południu do egzaminu z filozofii. WOS należy do grupy najchętniej wybieranych przedmiotów na maturze, a filozofia do grupy najrzadziej wybieranych.
Maturzyści w poniedziałek rano przystąpią do egzaminu z wiedzy o społeczeństwie, a po południu do egzaminu z filozofii. WOS należy do grupy najchętniej wybieranych przedmiotów na maturze, a filozofia do grupy najrzadziej wybieranych.
Roman Rożdżeński / Wydawnictwo WAM
Niniejsza książka podejmuje bardzo istotne filozoficzne zagadnienie dotyczące możliwości poznawania świata. W historii filozofii ujawnił się bowiem długotrwały spór o to, czy świat, a więc cała otaczająca człowieka rzeczywistość, może być poznany, a jeśli tak, to w jaki sposób. Odpowiedzi na to pytanie były udzielane przez różnych myślicieli od samego początku starożytnej greckiej filozofii, gdyż zainteresowanie filozoficzne światem stanowiło jeden z jej pierwszych tematów.
Niniejsza książka podejmuje bardzo istotne filozoficzne zagadnienie dotyczące możliwości poznawania świata. W historii filozofii ujawnił się bowiem długotrwały spór o to, czy świat, a więc cała otaczająca człowieka rzeczywistość, może być poznany, a jeśli tak, to w jaki sposób. Odpowiedzi na to pytanie były udzielane przez różnych myślicieli od samego początku starożytnej greckiej filozofii, gdyż zainteresowanie filozoficzne światem stanowiło jeden z jej pierwszych tematów.
Nadszedł czas matur, czas wyboru dalszej drogi życia. Wielu maturzystów jeszcze nie ujawnia swoich preferencji co do studiów i uczelni. Nie chcą zapeszać. Słusznie! Wpierw matura, potem biura (rekrutacyjne)!
Nadszedł czas matur, czas wyboru dalszej drogi życia. Wielu maturzystów jeszcze nie ujawnia swoich preferencji co do studiów i uczelni. Nie chcą zapeszać. Słusznie! Wpierw matura, potem biura (rekrutacyjne)!
Wbrew temu, co się niekiedy błędnie podaje, Martin Heidegger nigdy nie porzucił Kościoła katolickiego. Choć po przerwaniu studiów teologicznych zarzucił regularne praktyki religijne, pytanie o Boga nadawało dynamikę całemu jego życiu, nawet jeśli filozoficznie nigdy nie postawił go wprost – słowa te czytamy książce ks. Heinricha Heideggera „Martin Heidegger, mój wujek”.
Wbrew temu, co się niekiedy błędnie podaje, Martin Heidegger nigdy nie porzucił Kościoła katolickiego. Choć po przerwaniu studiów teologicznych zarzucił regularne praktyki religijne, pytanie o Boga nadawało dynamikę całemu jego życiu, nawet jeśli filozoficznie nigdy nie postawił go wprost – słowa te czytamy książce ks. Heinricha Heideggera „Martin Heidegger, mój wujek”.
PAP / wm
Były premier Portugalii, dotychczasowy lider socjalistów, którzy w niedzielę przegrali wybory parlamentarne, Jose Socrates rezygnuje z działalności politycznej, na rzecz... studiów filozoficznych.
Były premier Portugalii, dotychczasowy lider socjalistów, którzy w niedzielę przegrali wybory parlamentarne, Jose Socrates rezygnuje z działalności politycznej, na rzecz... studiów filozoficznych.
Dekret o reformie kościelnych studiów filozoficznych wydała Kongregacja Edukacji Katolickiej. Dokument, datowany 28 stycznia, w liturgiczne wspomnienie św. Tomasza z Akwinu, przedstawili dziś w Watykanie przełożeni tej dykasterii. Jej prefekt wyjaśnił, że reforma była konieczna ze względu na osłabienie formacji filozoficznej w wielu instytucjach kościelnych, związanym z ogólnym kryzysem studiów filozoficznych.
Dekret o reformie kościelnych studiów filozoficznych wydała Kongregacja Edukacji Katolickiej. Dokument, datowany 28 stycznia, w liturgiczne wspomnienie św. Tomasza z Akwinu, przedstawili dziś w Watykanie przełożeni tej dykasterii. Jej prefekt wyjaśnił, że reforma była konieczna ze względu na osłabienie formacji filozoficznej w wielu instytucjach kościelnych, związanym z ogólnym kryzysem studiów filozoficznych.
Myśl M. Henry’ego jest zakorzeniona w fenomenologii, zainicjowanej przez Edmunda Husserla, i rozwija w oryginalny sposób tę tradycję, zwłaszcza jej wersję francuską. Czyni to, podejmując dyskusję zarówno z jej założycielem, jak i z jej przedstawicielami tej miary, co Martin Heidegger czy Max Scheler. Dlatego Michel Henry może być uznany, obok Emmanuela Lévinasa, Paula Ricoeura czy Jean-Luca Mariona, za jednego z najbardziej twórczych fenomenologów francuskich.
Myśl M. Henry’ego jest zakorzeniona w fenomenologii, zainicjowanej przez Edmunda Husserla, i rozwija w oryginalny sposób tę tradycję, zwłaszcza jej wersję francuską. Czyni to, podejmując dyskusję zarówno z jej założycielem, jak i z jej przedstawicielami tej miary, co Martin Heidegger czy Max Scheler. Dlatego Michel Henry może być uznany, obok Emmanuela Lévinasa, Paula Ricoeura czy Jean-Luca Mariona, za jednego z najbardziej twórczych fenomenologów francuskich.
Książka, którą łaskawy Czytelnik obecnie otrzymuje, jest świadectwem zainteresowań metafizycznych młodszego pokolenia filozofów polskich. Ich inspiracje są różne, łączy ich jednak fascynacja problematyką metafizyczną i rzetelność w jej podejmowaniu. Dzięki różnorodności propozycji książka stanowi dobry przegląd tego, co dziś w filozofii, także polskiej, się dzieje.
Książka, którą łaskawy Czytelnik obecnie otrzymuje, jest świadectwem zainteresowań metafizycznych młodszego pokolenia filozofów polskich. Ich inspiracje są różne, łączy ich jednak fascynacja problematyką metafizyczną i rzetelność w jej podejmowaniu. Dzięki różnorodności propozycji książka stanowi dobry przegląd tego, co dziś w filozofii, także polskiej, się dzieje.
Paweł VI / mw
20 listopada 1974 roku, z okazji 700-lecia śmierci św. Tomasza z Akwinu (+1274) Ojciec Święty Paweł VI napisał specjalny list, w którym ukazuje aktualność myśli wielkiego doktora Kościoła. Poniżej przedstawiam numery 3-8 tego listu. Fragment zaczyna się od cytatu z wypowiedzi Piusa XI.
20 listopada 1974 roku, z okazji 700-lecia śmierci św. Tomasza z Akwinu (+1274) Ojciec Święty Paweł VI napisał specjalny list, w którym ukazuje aktualność myśli wielkiego doktora Kościoła. Poniżej przedstawiam numery 3-8 tego listu. Fragment zaczyna się od cytatu z wypowiedzi Piusa XI.
Czy w świecie współczesnym - świecie wielości i różnorodności dyskursów funkcjonujących w przestrzeni publicznej - dyskurs religijny staje się jednym z wielu, pozbawionym wszelkiej swoistości? Czy w sferze pluralistycznego współistnienia rozmaitych dyskursów religijnych można uprzywilejować jeden z nich - ten, który jest naszym własnym: poprzez narodzenie, wychowanie, przynależność kulturową?
Czy w świecie współczesnym - świecie wielości i różnorodności dyskursów funkcjonujących w przestrzeni publicznej - dyskurs religijny staje się jednym z wielu, pozbawionym wszelkiej swoistości? Czy w sferze pluralistycznego współistnienia rozmaitych dyskursów religijnych można uprzywilejować jeden z nich - ten, który jest naszym własnym: poprzez narodzenie, wychowanie, przynależność kulturową?
KAI / wm
Prawdziwy renesans popularności przeżywa twórczość zmarłej 10 lat temu katolickiej myślicielki z brytyjskiego Uniwersytetu Cambridge, Gertrude Elizabeth Margaret Anscombe – donosi brytyjska prasa. O zjawisku pisze obszernie także „New York Times”.
Prawdziwy renesans popularności przeżywa twórczość zmarłej 10 lat temu katolickiej myślicielki z brytyjskiego Uniwersytetu Cambridge, Gertrude Elizabeth Margaret Anscombe – donosi brytyjska prasa. O zjawisku pisze obszernie także „New York Times”.
{{ article.published_at }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}