Ciało, duch, gest - cielesność wyrażająca serce
Gdy ktoś zajmuje się historią porównawczą religii, antropologią religii lub teologią liturgii, gest nabiera dla niego specjalnego znaczenia i nie może go zlekceważyć.
Znaczenie religijne
Według wielu autorów nie do pomyślenia są przejawy religijności bez odnoszenia się do towarzyszących im gestów. Niektóre gesty są rygorystycznie uporządkowane przez rytuał, inne natomiast wyrażają osobisty stan emocjonalny, jaki wytwarza się w relacji konkretnej osoby z Bogiem.
Niekiedy, jak na przykład w geście ustalonym w obrzędzie, gest taki ułatwia, a po części inicjuje kontakt z Bogiem. W innych przypadkach zdarza się, że jest on spontaniczną i autentyczną odpowiedzią na doświadczenie sacrum, które go w tym przypadku poprzedza.
W każdej z tych sytuacji gest jawi się jako przesiąknięty religijnością i byłoby nie na miejscu, gdyby tylko dlatego, że jest czymś zewnętrznym i konkretnym, zarzucać mu, że jest czymś z duchowego punktu widzenia niezbyt głębokim i mało autentycznym.
Co więcej, gest wielokrotnie w pełni wyraża intencje sprawującego obrzęd, i wówczas istota obrzędu staje się zbieżna z istotą gestu. Odnosi się to zwłaszcza do prostszych obrzędów, ale musimy uważać, by nie mylić prostoty z powierzchownością.
Tyle jest gestów, ile form wyrazów religijnych i ile sposobów modlitwy. Posiadając bowiem tę szczególną zdolność wzmacniania skuteczności wszelkiego rodzaju komunikowania ludzkiego, gest nie może być niczym innym, jak bardzo pożytecznym nośnikiem komunikacji się z Bogiem. Jeżeli chcemy szukać dowodów na to, co powiedziano, możemy je znaleźć na przykład w wielkich religiach monoteistycznych.
Pomijając teraz religię Abrahama, o której będę szeroko mówił w dalszych rozdziałach, wystarczy wspomnieć islam, który zachęca swoich wiernych do praktykowania raka.
Jest to arabskie pojęcie, które wskazuje na całą serię formuł i gestów, jakie należy wykonać w całości w obrębie codziennych modlitw. Każde raka dzieli się na osiem faz. Przyjrzyjmy się, jakie ruchy im towarzyszą.
Na początku wierny stoi w pozycji wyprostowanej, mając ręce złożone na brzuchu: prawa ręka trzyma lewą w nadgarstku. Po odmówieniu konkretnych modlitw następuje głęboki skłon, wykonany w taki sposób, by dłonie dosięgły kolan. Po ponownym wyprostowaniu się, wierny po raz pierwszy pada na ziemię tak, by jego kolana, ręce i czoło dotykały podłoża. Następnie siada na piętach z dłońmi opartymi na nogach nieco powyżej kolan, by następnie zakończyć raka po raz drugi padając na twarz.
Jak widać, w obrębie modlitewnej praktyki islamskiej istnieją gesty, jakie może wykonywać każdy wierny, podczas gdy bogactwo gestów w chrześcijaństwie, przynajmniej w dziedzinie ściśle obrzędowej, jest zarezerwowane przede wszystkim dla duchowieństwa. W obrębie bowiem liturgii wspólnotowej wierni świeccy mogą wykonywać najwyżej tylko niektóre gesty, jak znak krzyża lub przyklęknięcie.
Różnorodność gestów a tożsamość duchowa
Ważną konsekwencją różnorodności gestów religijnych i liturgicznych jest umożliwienie dostrzeżenia własnej tożsamości duchowej. Zatem również w wymiarze religijnym gest spełnia znaczącą rolę społeczną. Pozwala nie tylko odróżniać religie między sobą, ale także w obrębie tej samej religii – różne wyznania lub odłamy.
Przykładem może być tutaj znak krzyża, który pozwala odróżnić katolika od prawosławnego, gdyż jest inaczej wykonywany przez każdego z nich: bowiem po dotknięciu czoła wierni tych dwóch wyznań czynią znak krzyża, przenosząc rękę z jednego ramienia na drugie, jednakże w przeciwnych kierunkach.
Skomentuj artykuł