Łamanie chleba, czyli Eucharystia - J 6,1-15

Łamanie chleba, czyli Eucharystia - J 6,1-15
(fot. flickr.com/ by six steps 
ks. Marek Jawor - biblista

Dzisiejszy urywek stanowi fragment większej całości, jaką jest szósty rozdział Ewangelii wg św. Jana. Perykopa klarownie składa się z dwóch części. J 6,1-4 stanowi uwerturę nie tylko do następującej tuż po niej sekcji, ale w ogóle do całego szóstego rozdziału czwartej Ewangelii. Druga część urywka (J 6,5-15) przedstawia scenę rozmnożenia chleba dokonanego przez Jezusa. Uczyniony przez Jezusa cud stanowić będzie kanwę do teologicznych rozważań znajdujących się w dalszej części rozdziału.

Św. Jan Ewangelista we wstępie (J 6,1-4) podaje zasadnicze punkty konieczne do zrozumienia i następującej sceny i szóstego rozdziału. Protagonistami sceny są Jezus (J 6,1) i Jego uczniowie (J 6,3) oraz tłum (J 6,2). Z punktu widzenia geograficznego tło stanowi Jezioro Galilejskie (J 6,1), a czasowo znajdujemy się na przednówku Święta Paschy (J 6,4).

Łatwo może przy lekturze polskiego tekstu umknąć wyraz "potem", który stanowi tłumaczenie greckiego wyrażenia meta tauta. Sformułowanie to właściwie należy oddać w sposób opisowy jako "po tym wszystkim" i posiada ono znaczenie nie tylko czasowe, ale i odnosi się do treści, która pojawiła się w pewnym minionym czasie. Stąd użycie w J 6,1 tego wyrażenia jest literackim zabiegiem autora natchnionego unaoczniającym, że mamy do czynienia z jednej strony z nawiązaniem do minionych wydarzeń, a z drugiej z pojawieniem się pewnych nowych istotnych treści.

Należy zauważyć, że wyrażenie to poprzedza imię Jezus! Nie jest to zatem żadne drugoplanowe sformułowanie. Zresztą formuła meta tauta jest ważna w czwartej Ewangelii. Pojawia się siedmiokrotnie w istotnych momentach narracji (J 3,22; 5,1.14; 6,1; 7,1; 13,7; 21,1). Zważywszy na zamiłowanie św. Jana do symboliki również liczba siedem w odniesieniu do wyrażenia może być wskaźnikiem, iż mamy do czynienia ze sformułowaniem, które wprowadza pewną ważną rzeczywistość. Istotnie rozdział szósty Ewangelii wg św. Jana to nie tylko opis pewnych wydarzeń z życia Jezusa, ale nadzwyczajny traktat teologiczny dotyczący Eucharystii.

DEON.PL POLECA

O głębszym znaczeniu cudu, który się dokona świadczy również pojawienie się w J 6,2 słowa znak - greckie semeion. To jeden z ulubionych terminów Ewangelisty. Pojawia się dziesięć razy w czwartej Ewangelii, w tym w J 20,30 w zdaniu stwierdzającym niepoliczalność znaków dokonanych przez Jezusa. Semeion reprezentuje u św. Jana Ewangelisty nie tylko zewnętrzny wymiar cudu, ale przede wszystkim jego głębsze teologiczne odniesienie. Stąd pojawienie się tego słowa w J 6,2 jest podkreśleniem właściwego odczytania wydarzeń, jakie następują.

Rozmnożenie chleba (J 6,5-15) w naturalny sposób stanowi wprowadzenie tematów związanych z Eucharystią. Jest to semeion dyskursu teologicznego, jaki znajdujemy w dalszej części szóstego rozdziału. Nic tak nie pomaga w zrozumieniu spraw Eucharystycznych, jak głód, nawet ten cielesny! Zaspokajanie potrzeb cielesnych nigdy jednak nie zaspokoi głodu duchowego, a już szczególnie głodu Eucharystycznego Jezusa.

Nie jesteśmy dzisiaj głodni, za co Bogu niech będą dzięki. Sytość sprawia jednak, iż często jesteśmy ociężali i nie rozumiemy wartości cudu Eucharystii. Kiedy na ołtarzu dokonuje się Cudowna Przemiana pozostajemy często bierni i bez entuzjazmu. A przecież to jedne z największych Tajemnic i Znaków naszej wiary! Czy można przechodzić obojętnie wobec Niej!? Wszak jakość życia duchowego mierzy się podejściem do Eucharystii, a każda prawdziwa świętość jest naznaczona autentyczną miłością do Niej. Po jakiej fali pływam obecnie. Wznoszącej czy opadającej?

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Łamanie chleba, czyli Eucharystia - J 6,1-15
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.