Ks. Halík: może post od Eucharystii pozwoli pomyśleć o tych, którzy są od niej odłączeni
Tak, myślę o ludziach w tak zwanych sytuacjach nieregularnych, na przykład o tych, którym się boleśnie rozsypało małżeństwo - mówił podczas homilii.
Ks. Tomáš Halík w swoim kazaniu na Niedzielę Dobrego Pasterza skupił się m. in. na temacie Eucharystii. Podkreślił, że pandemia Covid-19 ukazała, że nie jesteśmy w stanie za pośrednictwem transmisji internetowej świętować razem mszy w pełni. "Chyba czas postawić sobie pytanie: czy już wcześniej w kościele byliśmy tylko zwykłymi widzami, konsumentami? Czy postrzegaliśmy niedzielną Mszę jako communio, wspólnotę stołu, przy której jesteśmy podejmowani przez Chrystusa, a jednocześnie my przyjmujemy Chrystusa, wspólnie z nim i z pozostałymi członkami naszej społeczności?" - pytał.
Zauważa też, że jednocześnie nie wolno nam zapominać o tym, że przyjmujemy Chrystusa nie tylko pod postacią sakramentalną, ale także w innych ludziach.
"Wyobrażenie, że idziemy do kościoła wypełnić swój niedzielny obowiązek i co najwyżej zadajemy sobie pytanie, czy grzeszyliśmy na tyle, że jeszcze możemy przystąpić do komunii, jest czymś, co powinniśmy radykalnie i definitywnie wyrzucić ze swoich głów i serc" - powiedział.
Zaznaczył też, że w tym kontekście post od Eucharystii, który przechodzimy, jest okazją do pomyślenia o osobach, które są wyłączone z przyjmowania jej w postaci sakramentalnej. "Tak, myślę o ludziach w tak zwanych sytuacjach nieregularnych, na przykład o tych, którym się boleśnie rozsypało małżeństwo i znaleźli wsparcie dla siebie i swoich dzieci w nowym związku rodzinnym" - podkreślił.
Wspomniał też o szansie rozbudzenia tęsknoty za wspólnotą wszystkich chrześcijan przy stole eucharystycznym i pogłębienia ekumeny. "Także z tymi, z którymi dzielą nas średniowieczne spory o definicję Eucharystii (które dziś rozumieją już tylko historycy teologii), a łączy jeden Chrystus, jeden chrzest, jedna wiara, nadzieja i miłość."
"Deus non tenetur sacramentis – Bóg nie jest związany sakramentami, mówi stara zasada teologiczna. Bóg działa także bez sakramentów i poza nimi. Tak, sakramenty są znakiem, drzwiami, którymi trzeba przejść" - zaznaczył.
Skomentuj artykuł