Diecezja Kaliska
Małżeństwo sakramentalne mogą zawrzeć osoby ochrzczone w Kościele katolickim; w przypadku małżeństwa mieszanego przynajmniej jedna osoba musi być katolikiem.
Formalności w parafii trzeba zacząć przynajmniej na 3 miesiące przed planowanym ślubem. Należy zgłosić się wtedy do proboszcza jednego z narzeczonych - dotąd w polskiej tradycji była to parafia narzeczonej. Wtedy ustala się termin i godzinę ślubu oraz umawia na pierwsze spotkanie, podczas którego następuje sporządzenie protokołu kanonicznego badania narzeczonych.
W związku ze ślubem trzeba zgromadzić następujące dokumenty:
- akt chrztu z adnotacją o bierzmowaniu (jeśli chrzest miał miejsce w tej samej parafii, wypisu dokonuje się na miejscu; jeśli w innej, należy pobrać aktualny wypis - nie wystarczy stary odpis, np. od I Komunii św.),
- końcowe świadectwo religii (obecnie ocena ta jest na świadectwie szkolnym),
- dowód osobisty,
- dokumenty do ślubu konkordatowego z USC (są ważne tylko trzy miesiące, więc do USC trzeba zgłosić się w tym właśnie trzymiesięcznym okresie),
- zaświadczenie o odbyciu kursu przedmałżeńskiego,
- zaświadczenie o odbyciu trzech spotkań w poradni rodzinnej,
Ostatnie trzy zaświadczenia można dostarczyć w terminie późniejszym.
Na zakończenie ksiądz wypisuje zaświadczenie o zapowiedziach, które należy przekazać proboszczowi parafii drugiego z narzeczonych oraz daje tzw. "kartki do spowiedzi". Oznacza to, że narzeczeni powinni dwukrotnie przystąpić do tzw. spowiedzi przedślubnej. W czasie tych spowiedzi należy w sposób szczególny zwrócić uwagę na zagadnienia z dziedziny czystości i relacji damsko-męskich.
Kolejne dwa spotkania mają charakter indywidualnej rozmowy duszpasterskiej na tematy życia małżeńskiego, rodzinnego, religijnego. Jest to doskonała okazja, by jeszcze raz konkretnie sformułować i wypowiedzieć wzajemne oczekiwania, wyobrażenia i poglądy dotyczące wspólnego życia.
Skomentuj artykuł