Diecezja Pelplińska
Kandydaci do zawarcia małżeństwa winni zgłosić ten zamiar swojemu proboszczowi co najmniej 3 miesiące przed datą zamierzonego ślubu.
Potrzebne dokumenty:
- dowód osobisty,
- metryka chrztu (nie może być wystawiona wcześniej niż 3 miesiące przed przyjściem do kancelarii),
- świadectwo bierzmowania (często data i miejsce tego sakramentu są umieszczone na metryce chrztu),
- świadectwo ukończenia nauk przedmałżeńskich (wielu młodych odbywa je w szkole, na lekcjach religii, w ostatniej klasie szkoły średniej),
- ksero ostatniego świadectwa szkolnego, na którym jest ocena z religii (często jest to świadectwo ukończenia szkoły),
- należy znać datę przyjęcia pierwszej komunii świętej.
Jeśli któreś z narzeczonych pochodzi z parafii, gdzie ma się odbyć ślub, wtedy duszpasterz znajdzie te dokumenty w księgach parafialnych.
Miejsce ślubu
Biskup diecezjalny podtrzymał w Diecezji Pelplińskiej zwyczaj zawierania małżeństwa w parafii stałego lub tymczasowego zamieszkania narzeczonej. Oczywiście ślub może odbyć się także w innej parafii, ale zawsze za zgodą proboszcza parafii narzeczonej.
Protokół
W kancelarii parafialnej zostaje spisany z narzeczonymi tzw. protokół przedmałżeński. To nic innego jak rozmowa kanoniczna mająca na celu wyeliminowanie wszelkich przeszkód do małżeństwa. Od proboszcza kandydaci do małżeństwa dostają kilka dokumentów:
- kartka do spowiedzi przedślubnej, która dbywa się dwa razy. Pierwszy - po wizycie w kancelarii, drugi - w przeddzień ślubu lub w dniu ślubu. Pierwsza spowiedź powinna być spowiedzią generalną (z całego życia),
- skierowanie na trzy nauki przedślubne w poradnictwie rodzinnym,
- skierowanie na trzy nauki przedślubne, które głosi proboszcz. On też wyznacza ich termin. Dotyczą one teologii małżeństwa, etyki oraz liturgii,
- prośba o wygłoszenie zapowiedzi. Dostaje ją osoba, która nie mieszka w parafii, gdzie ma się odbyć ślub.
Wszystkie wyżej wymienione dokumenty muszą wrócić do proboszcza.
Ślub konkordatowy
W przypadku ślubu konkordatowego potrzebne jest zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego jednego z narzeczonych. Zgłaszając się do USC trzeba mieć ze sobą dowód osobisty oraz metrykę urodzenia. Dokument ten jest ważny tylko trzy miesiące. Należy zanieść go proboszczowi na 2 tygodnie przed ślubem.
Skomentuj artykuł