Święto muzyki dawnej

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz / "Dziennik Polski"

W poniedziałek rusza w Krakowie 7. edycja Festiwalu Misteria Paschalia. Jak zwykle, tak i w tym roku przed publicznością wystąpi czołówka artystów z całego świata specjalizujących się w wykonawstwie historycznym.

Usłyszymy przede wszystkim muzyków, którzy za sprawą poprzednich edycji festiwalu już wielokrotnie występowali na krakowskich estradach, m.in.: zespoły - Il Giardino Armonico, Accademia Bizantina, Europa Galante, Cappella della Pietà de' Turchini, Les Musiciens du Louvre-Grenoble. Słynne zespoły będą prowadzone przez dyrygentów: Antonia Floria, Marka Minkowskiego, Fabia Biondiego, Giovanniego Antoniniego, Christinę Pluhar.

Misteria Paschalia stały się także sceną pojedynków znanych i lubianych głosów muzyki dawnej. Podobnie będzie i w tym roku; podczas festiwalu usłyszymy takich śpiewaków jak: Vivica Genaux, Philippe Jaroussky, Maria Grazia Schiavo, Romina Basso, Pino de Vittorio, Montserrat Figuerras, Gerd Türk, Roberta Invernizzi, Marina de Liso i in.

Wydarzeniem tegorocznego festiwalu okaże się zapewne międzynarodowy projekt muzyczny Jordiego Savalla, który wraz z wielonarodowym składem instrumentalistów i śpiewaków zrzeszonych w zespołach La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion zaprezentuje muzykę orientu. Ci, którzy mieli okazję w zeszłym roku posłuchać tego artysty przedstawiającego muzyczną historię Jerozolimy, wiedzą, że tegoroczny koncert może okazać się także niezwykłym przeżyciem.

Już stało się tradycją, że Festiwal Misteria Paschalia, odbywający się w Krakowie podczas Wielkiego Tygodnia i Świąt Wielkanocnych, prezentuje repertuar muzyczny powstały przede wszystkim na ten czas; przedstawiane są utwory pełne motywów pasyjnych czy rezurekcyjnych. Tak będzie i w tym roku.

PONIEDZIAŁEK 29 MARCA, kościół św. Katarzyny, godz. 20: na inaugurację festiwalu został zaplanowany koncert "Intorno Allo Stabat", na którym zabrzmią anonimowe kompozycje neapolitańskie, umbryjskie oraz pulijskie dotyczące tematów pasyjnych. Prezentacja tych utworów będzie polskimi prawykonaniami tych dzieł. Wystąpią: Maria Grazia Schiavo - sopran, Romina Basso - alt, Patrizia Bovi - sopran, Pino de Vittorio - tenor, Capella della Pietà de' Turchini, Antonio Florio - dyrygent.

WTOREK, 30 MARCA, Filharmonia Krakowska, godz. 20: Męka Pańska to temat zaplanowanego na drugi dzień festiwalu oratorium "Maddalena ai piedi di Cristo" Antonia Calgary, dzieła wywodzącego się z długiej weneckiej tradycji eksponowania motywu Magdaleny opłakującej śmierć Chrystusa. Wystąpią: Claire Booth - sopran, Catherine Wyn-Rogers - mezzosopran, David Alegret - tenor, Ina Kancheva - sopran, Jordi Domenach - kontratenor, Miguel Sola - baryton, Accademia Bizantina, Stefano Montanari - koncertmistrz, dyrygent.

ŚRODA, 30 MARCA, kościół św. Katarzyny, godz. 20: Tym razem Jordi Savall prezentuje historyczne przedsięwzięcie, w którym oddaje hołd imponującej podróży XVI-wiecznego mnicha Franciszka Ksawerego i jego niezwykłej postaci. "La Ruta de Oriente" - bo taki tytuł otrzymał koncert - to opowieść o człowieku, który gnany potęgą wiary w niecałe 12 lat pokonał blisko 100 tys. kilometrów. Podróż ilustrowana jest bogatą twórczością hiszpańskiego Złotego Wieku, muzyką dworów Nawarry, Hiszpanii, a także Paryża i Italii oraz podbijanych przez portugalskich misjonarzy ziem, m.in. Afryki, Indii, Cejlonu, wysp Indonezji czy Japonii, do której Franciszek Ksawery dotarł w 1549 roku. Wystąpią: Montserrat Figueras - sopran, Adrianna Fernández - sopran, Pascal Bertin - kontratenor, David Sagastume - kontratenor, Lluís Vilamajó - tenor, Francesco Garrigosa - tenor, Furio Zanasi - baryton. Daniele Carnovich - bas, La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion XXI, Jordi Savall - dyrygent oraz gościnnie: Hiroyuki Koinuma, Yukio Tanaka, Ichiro Seki, Masako Hirao, Prabhu Edouard, Ken Zuckerman.

O kolejnych koncertach festiwalu w następnym "Magnesie".


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Święto muzyki dawnej
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.