Sakramenty. Obecność łaski

Sakramenty. Obecność łaski "Homo Dei"
Bernard Häring CSsR / Wydawnictwo Homo Dei

Autor wyprowadza nas z formalnych i statycznych definicji katechizmowych sakramentu, łaski, wiary, nadziei, uwielbienia i prawa Bożego; wiedzie nas ku sercu tego, o czym przede wszystkim mówi teologia sakramentów: ku sakramentom jako znakom łaskawej obecności Boga w naszym życiu. Tych Bożych darów nie możemy sobie ani wysłużyć, ani na nie zarobić. One są nam po prostu dane. Są dane po to, byśmy mogli doświadczyć bezwarunkowej i nieskończonej miłości Boga i abyśmy dzieki temu doświadczeniu mogli zrozumieć sens życia jako takiego i sens naszego osobistego życia, a to zrozumienie wezwie nas do pełnej miłości więzi z Chrystusem.

Szczytem obecności zmartwychwstałego Pana oraz Ducha Świętego jest celebracja eucharystyczna. Eucharystia to wielka tajemnica wiary, w której Chrystus mówi do nas poprzez dawanie nam siebie samego jako chleba na życie wieczne. Chrystus jest również obecny w swoim słowie; On sam jest dla nas Dobrą Nowiną. Kiedykolwiek jesteśmy otwarci na łaskę Ducha Świętego we wspólnocie wierzących, zjednoczeni w Chrystusie, który jest naszą nadzieją, i gotowi przyjmować Jego słowo oraz działać według niego, odkrywamy wciąż na nowo, że Jego słowo jest dla nas „duchem i życiem" (J 6,63).

DEON.PL POLECA

Cała celebracja eucharystyczna jest słowem i darem życia; cel tego daru to nasze całkowite nawrócenie, nasza zupełna przemiana w Panu. Eucharystia to coś nieskończenie więcej niż pamiątka przeszłych wydarzeń; to Słowo Wcielone, które najpierw, w liturgii słowa, przypomina nam o tych przeszłych wydarzeniach, a potem, w liturgii ofiary, staje się rzeczywistą obecnością dla wszystkich wierzących.

Obecność Chrystusa w Eucharystii - poprzez Jego żywe słowo oraz pod postacią chleba i wina -nie dzieli się na dwa istnienia. Rozróżniamy wprawdzie dwa różne aspekty, ale są one jedną rzeczywistością: Chrystusa spotykającego nas, mówiącego do nas „tu i teraz", objawiającego nam ostateczne znaczenie wszystkich wydarzeń historii zbawienia. „Chleb życia" daje światu życie, tak że świat może żyć w Nim, z Nim i przez Niego.

Eucharystyczna obecność Jezusa to „najsilniejsza", najniezwyklejsza i najskuteczniejsza obecność, jaka istnieje w świecie. Kiedy Chrystus spotyka nas w mocy Ducha, którym nas obdarza, możemy przyjmować ten cudowny dar z dziękczynieniem i uwielbieniem i odpowiadać nań, powierzając się Chrystusowi całym sercem, aby zostać Jego świadkami aż po krańce ziemi.

Tylko przez moc Ducha Świętego celebracja eucharystyczna staje się szczytowym doświadczeniem, w którym osiągamy pełną współharmonię myślenia [reciprocity of consciousness] z Chrystusem. Poprzez Ducha, który jest wzajemną miłością między Ojcem i Synem, otrzymujemy - w Eucharystii - udział w miłości Syna do Ojca i Ojca do Syna. W ten sposób otrzymujemy największy dar: samego Chrystusa. I możemy także całkowicie oddawać się Jemu i Jego misji.

Kiedy Chrystus zapowiedział Eucharystię - „Kto spożywa moje Ciało i krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim" (J 6,56) - wielu Jego uczniów wyraziło sprzeciw i opuściło Go. Nie zrozumieli Jego słów. Jezus zaś wspomniał o darze Ducha Świętego:

To was gorszy? A gdy ujrzycie Syna Człowieczego, jak będzie wstępował tam, gdzie był przedtem? Duch daje życie; ciało na nic się nie przyda (J 6,61 b-63).

Tylko przez Ducha Świętego Jezus jest chlebem życia, dostępnym dla wszystkich i gotowym oddawać się do spożywania przez wszystkich, którzy Go potrzebują. Tylko przez Ducha Świętego my, pełni wdzięczności za ten największy z darów, możemy być gotowi do porzucenia siebie dla Chrystusa i do postępowania za Nim jako słudzy człowieczeństwa. Odkąd Chrystus, przez moc Ducha Świętego, ofiarowuje swoje dające życie ciało i krew - nic mniej! - aby nas przemienić w wierzący lud Przymierza, możemy mieć nadzieję, że tenże sam Duch da także nam siłę i odwagę, abyśmy dali siebie - nic mniej! -Chrystusowi i Jego królestwu.

Nie możemy osiągnąć tej współharmonii myślenia z Chrystusem, która jest celem Eucharystii, dopóki nie dzielimy Jego miłości z naszymi bliźnimi, gdyż Chrystus przelał krew Przymierza za nas wszystkich. Jego obecność w Eucharystii jest nieskończenie dynamiczna, jest ona Boską energią, która tworzy jedność Jego uczniów i zarazem jej wymaga. Kiedy Pan spotyka nas w Eucharystii, chce zjednoczyć ze sobą każde włókno naszego życia. To jest wspólnota życia i miłości. Przyjmowanie Chrystusa to w swym najgłębszym znaczeniu stałe potwierdzanie naszej gotowości do bycia aktywnymi i twórczymi członkami Jego mistycznego Ciała: Kościoła. Przyjmując Jego Ciało w duchu wiary, sami stajemy się Jego ciałem.

Modlitwa

Dziękujemy Ci, Panie, gdyż pamiątka Twojego wcielenia, męki i śmierci, Twojego zmartwychwstania i wniebowstąpienia to nie jakieś „coś", co by do nas przychodziło z odległej przeszłości. Nie, to Ty sam przychodzisz łaskawie, by nam przypomnieć, że narodziłeś się dla nas, cierpiałeś dla nas i żyjesz dla nas. Ty chcesz żyć w nas i z nami, aby poprzez nas przekazywać swoją zbawczą miłość wszystkim ludziom wszystkich epok. Panie, wierzymy, że jesteś życiem naszego życia, siłą naszej siły i drogą naszego zbawienia.

Dziękujemy Ci, Panie, że w naszym dziękczynieniu nie jesteśmy samotni, lecz że jest ono włączone w to dziękczynienie i uwielbienie, które Ty złożyłeś swemu niebiańskiemu Ojcu. Przez Ducha Świętego spraw, abyśmy mogli święcić pamiątkę Twojego wcielenia, męki, śmierci, zmartwychwstania i wniebowstąpienia zawsze z wielką wiarą, radością i wdzięcznością; aby całe nasze życie stało się, w jedności z Tobą, uwielbieniem i dziękczynieniem Ojcu. Pomóż nam uczcić imię Boga poprzez zjednoczenie się z Twoją odkupieńczą miłością wobec całego świata.

Spis treści

Wprowadzenie

Znaki łaski

Prymat łaski

Królestwo Boże

Znaki wiary

Słowa Wcielonego Słowa

Znaki nadziei

Nadzieja i cnoty wdzięczności,

czujności, radości i krytycyzmu

Cel i moc nadziei

Znaki uwielbienia

Uwielbienie w duchu i w prawdzie

Cnota religijności

Znaki nowego prawa

Prawo łaski

Bernard Häring CSsR

Wydawnictwo Homo Dei

Kraków 2009

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Sakramenty. Obecność łaski
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.